استفاده از هدست‌های واقعیت افزوده با رزولوشن بالا در جراحی‌های حساس

0
295

محققان معتقدند ردیابی سه بعدی با رزولوشن پایین، استفاده از عینک‌های واقعیت افزوده در جراحی را محدود می‌کند؛ بنابراین توجه به این امر باعث پیشرفت فناوری واقعیت افزوده در مبحث پزشکی و جراحی خواهد شد.

به گزارش کالاسودا و به نقل از venturebeat، هنگامی که شرکت‌ها عینک واقعیت افزوده جدیدی را ارائه می‌کنند، جزئیات اصلی که بیشتر مردم روی آن تمرکز دارند؛ اندازه و وضوح نمایشگرهای AR است. هرچه بزرگتر و دقیق‌تر باشد بهتر است. اما محققان علوم پزشکی سوئیس در حال بررسی عملکرد ردیابی سه بعدی هنگام استفاده از AR در مراحل حساسی مانند جراحی هستند.

به گفته گروهی از محققان دانشگاه زوریخ از هدست های AR مانند هدست واقعیت افزوده “هولولنز” (HoloLens) شرکت مایکروسافت می‌توان برای بهبود عمل جراحی فیوژن (الحاق) ستون فقرات استفاده کرد و به جراحان این امکان را می‌دهد تا نقشه‌های سه بعدی تولید شده دیجیتالی را در سایت جراحی بیمار قرار دهند و از این طریق دقت و سرعت جراحی را بالاتر ببرند.

در واقع هدست های واقعیت افزوده مانند هولولنز می‌تواند تصاویر دیجیتالی را روی یک میدان دید شخصی قرار داده و واقعیت مجازی را با دنیای واقعی ترکیب کند.

با این وجود، مشکل اصلی این است که HoloLens برای ردیابی سه بعدی با رزولوشن بالا ساخته نشده است، و حتی اگر فرد گیرنده سعی در به حداقل رساندن حرکت سر داشته باشد، در معرض خطای هولوگرام و بی ثباتی برنامه‌ها قرار دارد.

یکپارچه سازی ترکیب دنیای واقعی و دیجیتال سال‌هاست که هدف نهایی توسعه دهندگان سخت افزار و واقعیت افزوده است، اما در واقع دستیابی به این فناوری سخت و زمانبر است. استفاده از هدست های واقعیت افزوده در جراحی نیاز به جزئیات و طراحی دقیق‌تری دارد؛ تا در حین جراحی خطا به حداقل برسد؛ به طور مثال پیدا کردن موقعیت دقیق به صورت میلی متری کار سخت و چالش برانگیزی است تا پزشک بتواند پیچ ​​فیوژن نخاعی را وارد کند.

برای استفاده از HoloLens برای روش شبیه سازی شده، محققان به دو دوربین ردیابی محیطی جلوی هدست با رزولوشن در 640 در 480 کار می‌کنند تا بتوانند به وسیله‌ی آن مکان‌های مشخص شده و تصاویر مجازی را مشاهده کرده و سپس از دستگاههای اشاره گر سفارشی برای علامت گذاری و ثبت “دیجیتالی” مکان‌های جراحی استفاده کنند. محققان در آزمایشات مربوط به ستون فقرات، زمانبندی و دقت سیستم واقعیت افزوده را با سایر گزینه‌های غیر AR قابل مقایسه می‌دانند.

محققان امیدوارند که نرم افزار و سخت افزاری بهبود یافته بتواند رانش هولوگرام  و بی ثباتی تصویر سه بعدی را از بین ببرد و یک محیط کاربردی با ثبات‌تر را ایجاد کند. در آینده محققان سوئیسی قصد دارند از دوربین‌های سنجش عمق واقعی مانند Azure Kinect مایکروسافت برای افزایش دقت در جراحی بهره ببرند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها