اسرار قرارداد مخفیانه گوگل و پنتاگون چه بود ؟

0
736

کالاسودا_طی روزهای گذشته ماجرای قرارداد مخفیانه بین گوگل و پنتاگون که البته در نهایت فاش شد به شدت بر سر زبان ها بود. اما ماجرای این قرار داد دقیقا چه بود؟

یکی از اصل های اساسی و مهم قرارداد پنتاگون و گوگل ،استفاده از هوش مصنوعی و «یادگیری ماشینی» در پروژه تشخیص و شناسایی چهره آنلاین افراد از طریق پهپادهای جاسوسی پنتاگون علیه شهروندان بود .

درواقع پنتاگون در تلاش بود تا با استفاده از دانش گوگل بری عملیات های وابسته به پنتاگون را مدیریت کند. این موضوع و مقاصد پنتاگون باعث برانگیخته شدن خشم گوگلی‌هایی شد که در این کمپانی حضورداشته و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم یار پنتاگون شده بودند. آن‌ها با جمع‌آوری امضاء و ارسال نامه به مدیریت ارشد، رسماً اعتراض خود را بیان کردند.

اما این اعتراض ها علبه پنتاگون جواب داد و پس از اعتراضات گسترده برنامه نویسان و مهندسان شاغل در گوگل، پروژه ماون به دستور مدیران ارشد ادامه نخواهد یافت و بنابراین قرارداد در سال آینده میلادی تمدید نخواهد شد.

یکی از اقدامات جالب توجه بر علیه ماجرای پنتاگون و گوگل تلاش گروه techworkerscoalition.org است . تلاشی که شامل متخصصان آی تی در سیلیکون ولی، نسبت به سوءاستفاده از هوش مصنوعی و بکار بردن آن در امر جنگ و خونریزی؛ دست به اتحاد باهم زده تا بتوانند چارچوب و قواعد جدید اخلاقی در حوزه هوش مصنوعی بنویسند و آنچه درباره پروژه ماون رخ داد، بخشی از این فلسفه است.

البته این تنها تلاش پنتاگون نبودهن و نیست . برای مثال قرارداد ۱۳۱ میلیون دلاری توسط ترامپ در ماه مارس امضاء شد تا به‌وسیله آن پهپادهای نظامی بتوانند در موقعیت‌های جنگی تصاویر به‌اصطلاح دشمن را تشخیص داده و مورد هدف قرار دهند.

به نظر شما آیا سازمان هایی مثل گوگل باید در فعالیت های نظامی نیز حضور داشته باشند؟

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا در جریان آخرین خبرهای حوزه فناوری قرار بگیرید