گفتگوی کالاسودا با علیرضا دهقانیان، هم بنیان گذار و مدیر عامل استارتاپ اسپارد

0
1352
گفتگوی کالاسودا با علیرضا دهقانیان، بنیان گذار و مدیر عامل استارتاپ اسپارد|کالاسودا

جذب نیرو با چاشنی بهبود هویت اجتماعی
گفتگوی کالاسودا با علیرضا دهقانیان، بنیان گذار و مدیر عامل استارتاپ اسپارد|کالاسودا
گزارشگر: هدی رضایی

نظافت و شستشوی حیاط و راه پله های واحدهای مسکونی، نظافت پارکینگ یا فضاهای اداری و تجاری و یا شستشوی اشپزخانه، سالن و حمام منازل از اموری است که به واسطه سر و کار داشتن با بهداشت، برای بسیاری از افراد مسئله سختگیرانه است و بسیاری روی کیفیت خدمات حساسند. در این میان افرادی که خدمات نظافت منزل را انجام میدهند ممکن است به سبب ناآگاهی و عدم اموزش کافی و نبود معیاری برای ارزیابی عملکردشان، خواسته مشتری را برآورده نکنند. اسپارد یکی از استارتاپهایی است که با دست گذاشتن روی این مسئله و طراحی پلتفرمی مختص ارائه خدمات حرفه ای منازل، اولین سرویس هوشمند نظافت محسوب میشود که با پشتیبانی مطلوب و قیمت مناسب، از وجود “نیروهایی اموزش دیده و پیشنهاد مناسبت ترین متخصص برای نوع سرویس درخواستی” بهره می برد. در گفتگوی این هفته میزبان “علیرضا دهقانیان، هم بنیانگذار و مدیر عامل استارتاپ اسپارد بودیم تا در خصوص ایده این طرح و درسهای موفقیت و تجارب این استارتاپ صحبت کنیم.

 
ایده نخست این طرح از کجا امد و چه تغییراتی در ان ایجاد شد تا ایرانیزه شود؟

این ایده به تابستان سال گذشته (حدود یک سال پیش) برمیگردد. هنگامی که بحث پلتفرمی در حال داغ شدن و پیشرفت استارتاپهایی مانند اسنپ بود، در تلاش برای بررسی این موضوع بودیم که پلتفرم میتواند در چه حوزه هایی به ما کمک کند. همانند اوبر که رهبر بازار خدمات آنلاین حمل و نقل است، در برخی کشورها از جمله آمریکا و انگلستان پلتفرم‌هایی وجود دارند که خدمات منزل را از این طریق تسهیل کرده‌اند. استارتاپ‌های شکست خورده و موفق بسیار زیادی در این زمینه در دنیا وجود دارد که مبنای مطالعات و بررسی های ما قرار گرفته اند. با بررسی بازار، دریافتیم که حجم تقاضای خدمات نظافت در ایران بسیار بزرگ و در عین حال کیفیت خدمات پایین است. مشتریان به نوعی شرکتهای نظافت سنتی را تحمل می‌کنند در حالی که راهکار بهتری وجود نداشته است. موضوع دیگر نیروهایی است که در این شرکتها کار می‌کنند و اغلب از قشر ضعیف جامعه بودند که عدم امنیت شغلی همواره تهدیدی برای آنها محسوب میشود. تصمیم و خواسته ما فراتر از تنها یک اپلیکیشن و پلتفرم بود، ایده را با سرمایه‌گذاران مطرح کردیم و شروع به طراحی  و الهام گرفتن از ایده ها و بیزینس مدلهای مختلف کردیم. تلاش کردیم مناسب‌ترین مدل را برای فعالیت در بازار ایران انتخاب کنیم و بدین ترتیب توانستیم در این مدت ۷۰۰ نیروی خدماتی را جذب کرده و اموزش دهیم. یکی از مزیتهای رقابتی ما نسبت به شرکتهای سنتی، موضوع آموزش و رصد فعالیت متخصصین (ما به نیروهای خدمات اسپارد متخصص می‌گوییم) است. زمان قابل ملاحظه ای را برای آموزش دادن (از نحوه برخورد، تعامل با مشتریان، انجام کار و راهکارهای افزایش سطح درآمد و کیفیت کار) به متخصصین اختصاص می‌دهیم.

دیگر ماموریت مهم اسپارد، بهبود هویت اجتماعی افرادی است که در جامعه ما به عنوان نیروی خدمات فعالیت می‌کنند. متاسفانه این افراد در ایران زیاد به رسمیت شناخته نمیشوند، در حالی که در خارج از کشور، به عنوان یک شغل حرفه‌ای و البته پردرآمد دنبال می‌شود. در کشور ما بدین شکل نیست و این افراد سطح درامدی بالایی ندارند و فیلتر نشدن درست آن‌ها باعث ایجاد مشکلات مختلف می‌شود. در حال حاضر ما در اسپارد متخصصینی داریم که دانشجوی کارشناسی ارشد هستند و در سطح حرفه ای این کار را انجام دهند اما جامعه ما  هنوز دیدگاه مناسبی نسبت به انجام این کار ندارد.

 
در این راه با چه چالش ها و مشکلاتی روبرو بوده اید؟ ایا سازمان خاصی از شما پشتیبانی کرده است؟

هر سیستم جدید و ساختارشکنی که طراحی میشود، زمان و تلاش زیادی برای فائق آمدن بر مشکلات می‌طلبد و خصوصا عملیاتی کردن پلتفرم در بازارهایی که در حالت معمولی نیز چالش های اساسی دارند ساده نیست. در یک سمت کارفرمای حساس، وسواس و نامطمئن به کسب و کار آنلاین و استارتاپ حضور دارد و در سمت دیگر متخصصی که به برای گذراندن زندگی به درامدش نیاز اساسی دارد. ما در اسپارد به کمک تیم فنی بسیار خوب و مستعدی که داریم تا بحال چندین نسخه از نرم افزاری طراحی کرده ایم تا در نهایت به خواسته های نیروهای متخصص و مشتری جامه عمل بپوشانیم. سرمایه گذار اسپارد شرکت طلوع فردای ایرانیان که یک شرکت سهامی عام در حوزه تولید و توسعه کسب و کارهای آنلاین است.

 
در خصوص تجربیاتی که گمان میکنید برای دیگر استارتاپ ها مفید است صحبت بفرمایید.

مهمترین نکته ای که هر استارتاپ پیش از شروع به کار باید در نظر داشته باشد، موضوع تحقیقات، تحلیل بازار و پیش بینی مشکلات آینده است. برخی استارتاپهای خوب با ایده‌های منحصربفرد بدون داشتن دیدگاه کلی و شناخت کافی نسبت به بازار و چالش های آن زیر یک سال شکست میخورند. این شکست به دلیل عدم شناخت بازار و رقبا، عدم توانایی در جذب سرمایه گذار و نبود یک تیم هماهنگ است. در یک استارتاپ، آن قدر که تیم ارزش دارد، ایده اهمیت ندارد (البته ایده به خودی خود بسیار مهم است اما بدون تیم خوب هیچ ایده خوبی قابل اجرا نیست). بطور مثال در موضوع خدمات خانگی استارتاپ های زیادی در دنیا فعالیت داشته اند اما عمده آنها موفقیت لازم را به دست نیاورده اند. شروع کار ما از سال پیش بود و اکنون به نقطه ای رسیده ایم که می‌توانیم به توسعه فکر کنیم.

 
dehghanian|کالاسودادر حال حاضر تعداد نیروهای شما چند نفر است و برای چه تعداد از افراد و با چه سرمایه اولیه ای اشتغالزایی ایجاد کردید؟

ما در حال حاضر تیمی متشکل از ۱۷ نفر در حوزه فنی، بازاریابی و پشتیبانی هستیم، در شروع کار ۴ نفر بودیم و به تدریج تیم را توسعه دادیم. کسب و کارهای مبتنی بر پلتفرم های دوسویه که در واقع با دو نوع مشتری سروکار دارند (تامین کننده یا متخصصی که خدمت ارائه میکند و مشتری نهایی) نیاز به منابع انسانی گسترده و حرفه‌ای دارد تا رضایت خاطر طرفین تامین شود و مدیریت چنین کسب و کارهایی دردسرهای خاص خود را دارد. از زمانی که ما این کار شروع کردیم بالای ۵ هزار درخواست ثبت نام به عنوان نیروی متخصص داشتیم، از این میان تنها حدود ۷۰۰ نفر را تائید کرده، اموزش دادیم و به سیستم خود اضافه کردیم.

 
مشتریان شما چه قشری هستند؟

در حال حاضر در خدمات نظافت ما مشتریان ما به سه دسته مشتریان اداری، مشتریان منازل و مدیران ساختمانها و مجتمعها تقسیم میشوند. هر سه این مشتریان از اپلیکیشن ما استقبال کرده و خوشبختانه استفاده مداوم از اسپارد برای آن ها به عادت تبدیل شده است. تا بحال درخواست‌های متعددی برای توسعه اسپارد در شهرهای مختلف ایران داشته ایم.

 
به نظر شما یک استارتاپ به چه اموزش ها و چه زیرساختهایی نیاز دارد و چه اموری را باید رعایت کند تا به موفقیت برسد؟

طراحی یک ساختار و جریان کاری مناسب برای هر استارتاپ ضروری است. نکته مهم دیگر این است که هر استارتاپ دیر یا زود با بحران منابع انسانی مواجه خواهد شد و اکثر استارتاپ های موفق در یک مقطع زمانی با این چالش روبرو بوده اند. همواره بحث آموزش نیروهای جدید باید در دستورکار یک استارتاپ نوپا قرار داشته باشد. تاثیرگذارترین افراد سازمان که در اصولا بنیان گذاران ان هستند، باید بتوانند نیروهای تازه کار و کم تجربه را اموزش داده و آنها را برای روزهای سخت آماده کنند.

 
به عنوان سوال آخر آینده فعالیت خود را چگونه میبینید؟ مبهم یا روشن؟

کاملا به پیشرفت استارتاپمان امید داریم و تا اینجا نیز رشد خوبی داشته ایم. تیم کامل و مصممی داریم و هر کجا که راه را اشتباه رفتیم اصلاحات را اعمال کرده و سعی کرده ایم مسیر درست را پیدا کنیم. به زودی بیشتر از اسپارد خواهید شنید.

 
برای دانلود اپلیکیشن اسپارد می توانید به سایت زیر مراجعه کنید:
https://www.espard.com/
 
ارتباط با نویسنده:
hoda.rezaeii@yahoo.com
 
 
 
 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها