نحوه غلبه بر اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی

0
412

به گفته یک درمانگر، شبکه های اجتماعی می‌توانند در شما اعتیاد ایجاد اما می توانید بر اعتیاد به شبکه های اجتماعی غلبه کنید. در ادامه راهکارهایی با برخورد با این موضوع برای شما گردآوری شده است.

به گزارش کالاسودا و به نقل از سی نت، چه این موضوع را دوست داشته باشید یا خیر، برنامه های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام طرز تفکر ، برقراری ارتباط و معاشرت به عنوان یک جامعه را بین مردم عمیقاً تغییر داده اند.

واکنش اینستاگرام در معضل اعتیاد به شبکه های اجتماعی

اینستاگرام حتی در پاسخ به نتایج مطالعات مرتبط استفاده از رسانه های اجتماعی و افزایش میزان موضوعات سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی ، در حال تغییر دادن ویژگی های خود (مانند پنهان کردن لایک ها) است. با توجه به اینکه کارشناسان، روانشناسان ، محققان و …  در مورد اعتیاد به رسانه های اجتماعی  بسیار نگران هستند، ممکن است از خودتان سؤال کنید که آیا واقعا این موضوع روی سلامت روان تأثیر دارد.

برخی دوری از رسانه های اجتماعی را پیشنهاد می کنند اما آیا کنار گذاشتن رسانه های اجتماعی (حتی برای چند روز) ایده خوبی است و می تواند در دراز مدت به شما کمک کند یا خیر؟

به گفته دکتر لوگان جونز، روانشناس و بنیانگذار این موضوع می تواند به مواردی بستگی داشته باشد. در حالی که دوری از شبکه های اجتماعی در برخی موارد می توانند کمک کننده باشد، اما کافی نیست.

چرا دوری از شبکه های اجتماعی برای کاهش اعتیاد به آنها کافی نیست؟

به یاد داشته باشید که شبکه های اجتماعی نیز مانند یک دارو می توانند در مغز شما اعتیاد ایجاد کنند که آخرین پست اینستاگرام خود را مدام چک کنید تا ببینید که چه تعداد لایک و کامنت دریافت کرده اید. این موضوع خصوصا برای اینفلوئنسرها که تعداد فالوئرهای زیادی دارند بیشتر صادق است.

در سطوح عمیق تر، شرکت های شبکه های اجتماعی از دیدگاه عصبی و روانشناختی دقیقا می دانند که چه کاری انجام می دهند. کاری که آنها انجام می دهند تقویت متناوب نامیده می شود و دوپامین در مغز ترشح می شود. این همان کاری  است که شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تیندر انجام می‌دهند.

جونز توصیه می کند به جای ترک کامل رسانه های اجتماعی، برای کاهش عادات خود قدم‌های کوچکتری بردارید. نمونه هایی از این مراحل کوچک شامل خاموش کردن نوتیفیکیشن‌ها، خاموش کردن ویبره گوشی و استفاده از این ویژگی یا اپلیکیشن که بر میزان تایمی که روی شبکه های اجتماعی می‌گذارید نظارت کند و به شما اخطار دهد.

همچنین می‌توانید زمانی برای خود تعیین کنید که از شبکه‌های اجتماعی دور بوده و نزد خانواده‌تان باشید. برای مثال از ساعت 9 شب تا 8 صبح فردا گوشی‌تان را چک نکنید. به این چهارچوب زمانی پایبند باشید تا حس مثبت و بهتری داشته باشید و متمرکز تر به امور خود برسید.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها