اینترنت اشیا

افشای نقشه ساخت سلاح سایبری پوتین پس از هک شدن خودش

با هک شدن سیستم‌های سازمان جاسوسی روسیه FSB فاش شده است که کرملین در برنامه‌ای جامع قصد هک ابزار اینترنت اشیاء را در سر دارد.

به گزارش کالاسودا و به نقل از تک تایمز، گروهی از هکرها پس از هک سرورهای FSB متوجه شدند که سرویس مخفی روسیه به دستور پوتین تحت برنامه موسوم به Fronton  قصد دارد تا با یافتن حفره‌ها و آسیب‌های امنیتی روی انواع اینترنت اشیاء سلاح مخصوص سایبری بسازد.

تارگت اصلی دسترسی به موارد خاص نبوده، بلکه هدف قراردادن تمامی اشیای آسیب پذیر به عنوان بات نت botnet برای کارهای دیگر بوده است.

در واقع مقامات روسیه قصد داشته‌اند تا از این ابزار برای انجام حمله گسترده علیه زیرساخت‌های اصلی آمریکا و اروپا استفاده کنند.

بات نت‌ها مجموعه‌ای از هزاران رایانه یا ابزارهای اینترنت اشیاء هستند که در نقش یک دستگاه عمل کرده و کارغیرممکن را به انجام می‌رسانند.

طبق اسناد به دست آمده در هک سرورهای FSB یک حمله قدرتمند با استفاده از صدها هزار دستگاه می‌تواند قدرتی معادل شبکه اجتماعی را ایجاد کرده و دسترسی‌های شبکه‌ای قربانی یا کشور مورد نظر را دچار اختلال کند. حتی از طریق آن می‌توان به سرورهای DNS ملی حمله برد وبرای ساعتها دسترسی کاربران یک کشور به اینترنت را قطع کرد.

شبیه چنین حمله‌ای به نام Mirai به سال 2016 بر می‌گردد که در آن 600 هزار دستگاه اینترنت اشیاء به عنوان حمله بات‌نتی مورد استفاده قرار گرفت و دی ان اس اپراتور DYN مورد حمله قرار گرفت و باعث شد تا بسیاری از کاربران نتوانند به سایتهایی مانند آمازون، گیت هاب، نتفلیکس،توئیتر، رددیت و … دسترسی پیدا کنند.

طبق اسناد فاش شده، ساخت نمونه اولیه چنین سلاح سایبری به دستور واحد نظامی شماره 64829 معروف به مرکز امنیت اطلاعات FSB به InformInvestGroup CJSC صادر شده است.

گفتنی است ابزار اینترنت اشیاء از لحاظ امنیتی بسیار ضعیف بوده و محافظتی از خود ندارند و اغلب به روز رسانی نمی‌شوند و طبق گواهی‌نامه کارخانه‌ای با یوزرنیم admin و پسورد 12345 تنظیم شده‌اند.

مطالب اخیر

شرکت آمریکایی جلوی فروش محصولات لنوو و موتورولا در آلمان را گرفت

اختلاف نظر بر سر پرداخت حق امتیاز باعث شد تا دادگاهی در آلمان علیه لنوو…

2 روز پیش

ساخت آیفون تاشو اپل با کمک سامسونگ

سامسونگ در توسعه آیفون تاشو اپل مشارکت دارد. به گزارش کالاسودا، گزارش‌های مربوط به ورود…

3 روز پیش

آلفارومئوهای جدید و کمیاب در خدمت پلیس دبی

ناوگان گشت زنی پلیس دبی پذیرای دو خودروی جدید و کمیاب آلفارومئو شده است. به…

4 روز پیش

آیفون ۱۵ پرو مکس پر فروش ترین گوشی شد

آیفون ۱۵ پرو مکس اپل پر فروش ترین گوشی فصل اول ۲۰۲۴ شد. به گزارش…

6 روز پیش

چیپست ۳ نانومتری جدید سامسونگ مجهز به هوش مصنوعی

سامسونگ اولین چیپست ۳ نانومتری خود را برای موبایل رونمایی کرد. به گزارش کالاسودا،این رونمایی…

1 هفته پیش

هر ۴ مدل آیفون ۱۶ کنار هم

اپل هنوز هیچ جزئیاتی در مورد گوشی هوشمند آینده خود فاش نکرده است، اما یک…

1 هفته پیش