انتشار خبرهای دروغ رئیس‌جمهور ترامپ در فیس‌بوک و توییتر

0
208
انتشار خبرهای دروغ رئیس‌جمهور ترامپ در فیس‌بوک و توییتر

دو غول‌ رسانه‌های اجتماعی، فیس‌بوک و توییتر درزمینهٔ انتشار خبرهای روز جهان در صدر هستند؛ اما هیچ‌کدام علاقه‌ای به دموکراسی ندارند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از گاردین، مارک زاکربرگ مؤسس فیس‌بوک می‌گوید؛ تبلیغات سیاسی را در شبکه اجتماعی خود منتشر می‌کند؛ حتی اگر دروغ باشد. در مقابل Jack Dorsey از توییتر می‌گوید که به‌طورکلی تبلیغات سیاسی متوقف خواهد شد. رویکرد دروسی قابل‌قبول‌تر است؛ اما این سؤال مهم پیش می‌آید که چه کسی در برابر این دروغ‌های بزرگ مسئولیت حفاظت از دموکراسی را بر عهده دارد؟

دونالد ترامپ همانند هر انسان دیگری دروغ می‌گوید و به‌مرور دروغ‌های بزرگ‌تر و خطرناک‌تری را بر زبان می‌آورد. بنابراین درحالی‌که فیس‌بوک دروغ‌های ترامپ را برای 45 درصد از آمریکایی‌ها که منبع اصلی خبر آن‌ها فیس‌بوک است؛ ارسال می‌کند؛ حمایت از دموکراسی غیرممکن می‌باشد. توییتر نیز این اخبار را روزانه برای 66 میلیون کاربر می‌فرستد.

واسطه‌های بین مردم و سیاستمداران

واسطه‌های بین مردم و سیاستمداران

به‌طورکلی از ویژگی‌های اصلی اینترنت “disintermediation” واسطه زدایی یا همان کاهش واسطه‌ها بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است. بنابراین اگر رئیس‌جمهور و فعالانش در حال دروغ‌گویی باشند؛ ما به واسطه‌های معتبری نیاز داریم تا دروغ‌های آن‌ها فاش شود و واقعیت‌ها را بهتر ببینیم.

برخلاف سایت‌های مانند آمازون که به‌مرور دلالان را از معامله حذف کرده‌اند؛ در مبحث دموکراسی نمی‌توان از واسطه زدایی استفاده کرد. ما خریدار و فروشنده نیستیم؛ شهروندانی هستیم که برای به دست آوردن حقوق خود باید از حقایق اطراف باخبر شویم.

در ابتدا، کار واسطه بین مردم و سیاستمداران بر عهده ناشران بود. بنابراین به روزنامه‌ها آزادی بیان داده شد تا این حقایق را منتشر کنند. امروز این کار بر عهده شبکه‌هایی مانند توییتر و فیس‌بوک است. اما دو مؤسس این دو شبکه معتقدند که آن‌ها روزنامه‌نگار نیستند؛ بلکه سکوی برای انتشار هر نوع خبر واقعی، دروغ، توطئه و انتقام می‌باشند.

مسئله ما تبلیغات و پول‌های که این شبکه‌ها برای نشر اکاذیب از ترامپ دریافت می‌کنند؛ نیست. مشکل ما دروغ‌هایی است که رئیس‌جمهور برای حفظ قدرت می‌گوید و دو غول رسانه‌های اجتماعی آن را نشر می‌دهند. ما تا زمان انتخابات نمی‌توانیم در مورد ترامپ کاری انجام دهیم؛ مگر آنکه استیضاح شود. اما در مقابل این دو شبکه اجتماعی می‌توانیم انقلاب کنیم و آن‌ها را شکست دهیم.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها