بازار گران خودرو در ایران

0
310
ادامه رکود بازار و کاهش قیمت خودرو

قیمت خودرو های داخلی در بازار ایران نسبت به هفته گذشته کاهش و قیمت خودروهای خارجی افزایش چشم گیر داشته است.

به گزارش خبرنگار کالاسودا، برای ارزیابی بازار خودروهای داخلی می توان به عملکرد دو خودروسازی سر زد. سایپا و ایران خودرو حدود 87 درصد بازار را در اختیار دارند و سهم خودروسازان بخش خصوصی که اغلب به مونتاژ برندهای خارجی می‌پردازند، حدود هشت درصد برآورد می‌شود؛ پنج درصد باقیمانده سهم خودروهای وارداتی است.

از سویی دیگر برای بررسی بازار خودروهای خارجی هم باید به میزان واردات این خودرو ها سر زد که در سال 96 در مجموع 70 هزار و 75 دستگاه خودرو سواری به ارزش یک میلیارد و 838 میلیون و 851 هزار دلار وارد کشور شد.

از سال 97 نزدیک به 15 هزار دستگاه خودرو در گمرکات باقی مانده و راه ورودشان به کشور مسدود شده است.

شانزدهم دی ماه پارسال دولت با نگاه گره گشایی از مشکلات، مصوبه ای صادر کرد تا امکان رفع انسداد این خودروها میسر شود، اما به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، تا امروز کمتر از یک هزار دستگاه خودرو از گمرکات ترخیص شده است.

اعتبار این مصوبه که چهار ماهه بود، دوشنبه گذشته (16 اردیبهشت) به پایان رسید، اما دلیل اجرا نشدن کامل آن ناهماهنگی بین دستگاه های دولتی از جمله گمرکات و بانک مرکزی و نبود چابکی لازم در آنهاست.

به این ترتیب، درگیری های نمایندگی های فروش با مشتریان ادامه خواهد داشت و پرونده های قضایی در این زمینه همچنان باز خواهد ماند.

این در حالی است که کسب و کار واردکنندگان خودرو به نابودی کشیده شده است. اکنون اشتغال در این بخش از 15 هزار نفر به کمتر از 2 هزار و 500 نفر رسیده است؛ همچنین 15 هزار مشتری به مدت بیش از یک سال و نیم است که معطل دریافت خودروهایشان هستند.

مطابق متوسط آمار سال های گذشته سالیانه به 70 هزار خودروی خارجی برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان نیاز است و کمبود خودرو در بازار به رشد قیمت ها دامن زده است.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها