با اولین هواپیمای برقی جهان آشنا شوید

1
576
اولین هواپیمای برقی جهان

چندین شرکت بزرگ در حال طراحی هواپیمای برقی کوچکی هستند که ظرف چند سال آتی وارد بازار می‌شوند. آما آیا این وسایل برقی به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کنند؟

 

به گزارش کالاسودا و به نقل از دِنکست‌وب، دولت انگلیس قصد دارد تا سال 2040 فروش اتومبیل‌های جدید بنزینی و دیزلی معمولی را ممنوع اعلام کند؛ در این راستا استفاده از وسایل برقی و هیبریدی رواج پیدا خواهد کرد.

هواپیماهای برقی طی چند سال آینده وارد بازار می‌شوند و این فناوری تنها در اندازه‌های کوچک مقدور است. به‌طور مثال بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان با نام Airbus A380Airbus A380 می‌تواند 600 مسافر را در فاصله  15 هزار کیلومتر جابه‌جا کند؛ درحالی‌که هواپیما برقی تنها 1000 کیلومتر را می‌پیماید. درواقع این هواپیماها با توجه به‌اندازه خود به باتری‌های سنگین‌تری نیاز دارند که در هواپیماهای بزرگ مقدور نیست.

اولین مدل تجاری هواپیمای برقی

شرکت Eviation اخیراً نسخه اولیه‌ای از این هواپیما برقی را تولید و ارائه کرده است. این هواپیما Alice نام دارد و انتظار می‌رود با حمل نه مسافر با برد 1000 کیلومتر ، در سال 2022 وارد بازار شود. آلیس ممکن است یک گزینه عملی برای سفرهای کوچک و منطقه‌ای باشد.

شرکت‌های ایرباس ، رولز رویس و زیمنس پروژه  E-FanX درزمینهٔ تولید هواپیماها با پیشرانه ترکیبی-الکتریکی، را دنبال می‌کنند  و قصد دارند موتورهای برقی را جایگزین یک یا چند موتور هواپیمای سوختی کنند. به‌طورکلی هر هواپیماهای جدید می‌تواند تا میزان بیست درصد در مصرف سوخت نسبت به نسل قبلی صرفه‌جویی کند. خطوط هوایی طی یک دهه آینده در صنعت، 1.3 هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: ناسا اولین هواپیمای تمام الکتریکی خود را آماده تست کرد.

نسل بعدی موتور رولز رویس ، UltraFanTM ، 20 تا 25 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده و تولید گازهای گلخانه‌ای CO₂ را کاهش می‌دهد و در سال 2025 وارد بازار خواهند شد.

اما به یاد داشته باشید که حمل‌ونقل هوایی در حال حاضر تنها 2 تا 3 درصد از انتشارهای گازهای CO2 جهان را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان 20 درصد در هر نسل از هواپیماها، نمی‌تواند یک پیشرفت پایدار و قابل‌قبول باشد. اما با وارد شدن این هواپیمای هیبریدی، هرچند کم، تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش می‌یابد.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
کامران
کامران
11 ماه پیش

باز هم خوبه