با فناوری از مرگ فرار کنید

0
1199

کالاسودا_با فناوری می توانید از مرگ فرار کنید. درواقع فرار از مرگ با فناوری یک موضوع فانتزی و بسیار مهم است. فرار از مرگ با فناوری یکی از موضوعات جالبی است که اخیرا مطرح شده است.

مدت ها است که کارشناسان ساکن سیلیکون ولی، در جستجوی راه حل هایی ویژه برای مقابله با مرگ هستند. این افراد در تلاشند با فناوری مسیر مرگ را مسدود کنند.

ماجرا از چه قرار است؟

گروهی از دانشمندان حوزه کامپیوتر و متخصصان هوش مصنوعی در تلاشند تا با کمک فناوری های روز دنیا مسیر مرگ را مسدود کنند. تا کنون بسیاری از کارشناسان سرشناس این حوزه موفق به انجام پژوهش هایی در حوزه هوش مصنوعی شده اند، اما نرخ موفقیت این طرح نیز در نوع خود جالب است.

فعالیتهای شرکت فناوری نکتوم (Nectome) می تواند در نوع خود بسیار مهم ارزیابی شود. اخیرا دو کارشناس سرشناس این حوزه یعنی رابرت مک‌اینتایر و مایکل مک‌کانا، موفق شده اند کانکتوم‌های مغز یک حیوان را به همین شیوه ذخیره کنند و هم اکنون در حال تحقیق دربارۀ امکان گسترش این تکنیک به مغز انسان هستند.

درواقع اتصالات نورون‌ها در مغز، نقشۀ عصبی مغز هر موجود زنده را تشکیل می‌دهند و نقش بسیار مهمی در ذخیره سازی حافظه ایفا می‌کنند.

اسکن مغزی و دیجیتالیزه کردن ذهن

در حال حاضر دانشمندان در تلاشند به فناوری اسکن مغز انسان دست پیدا کنند و به این ترتیب دیجیتالیزه کردن ذهن امکان‌پذیر شود. در این راه باید به موضوعات بسیاری توجه کرد از جمله اینکه چگونه می‌توان با این شیوه اطلاعات مربوط به عاطفه و احساس یک انسان را نیز دیجیتالی کرد.

متخصصان هوش مصنوعی همچنین در حال توسعۀ آواتارهای دیجیتالی هستند که منعکس کنندۀ ویژگی‌های شخصیتی کاربر است و می‌تواند امکان ادامۀ ارتباط او با خویشاوندان و دوستان را حتی پس از مرگ کاربر فراهم کند.

تلاش‌های مذکور با انتقاداتی نیز مواجه است. از جمله جان هریس، فیلسوف و زیست شناس اخلاقی این موضوع را مطرح می‌کند که آیا صرفا با حفظ مغز به این شیوه، انسان می‌تواند در یک شکل مجازی زندگی کند؟

رابرت مک‌اینتایر و مایکل مک‌کانا، مدیران کانکتوم تنها کسانی نیستند که باور دارند مغز انسان را می‌توان به کامپیوتر منتقل کرد. ری کرزویل، دانشمند علوم رایانه و مدیر مهندسی گوگل نیز پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰ میلادی ما این توانایی را خواهیم داشت که مغزمان را آپلود کنیم.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا فناورانه زندگی کنید