برای کدهای ژنتیکی تان رمز بگذارید

0
282

برای کدهای ژنتیکی تان رمز بگذارید|کالاسودا

کالاسودا-پژوهشگران داشنگاه استنفورد در حال کار روی طرحی هستند که از طریق آن، برای کدهای ژنتیکی( DNA ) افراد رمزگذاری کنند.

مسائل مرتبط با ژنتیک و کدهای ژنتیکی جزو رمزآمیز ترین مواردی هستند که در حوزه بیولوژیک مطرح می شود. سال هاست که وقتی صحبت از کدهای ژنتیکی می شود اغلب ما به یاد فناوری هاس تشخیصی و به ویژه صحنه های جرم در فیلم های پلیسی می افتیم .

این موضوعی شگفت انگیز است که هر انسان شناسه های شخصی و منحصر به فردی دارد که از طریق این کدهای شخصی تمامی اطلاعات خانوادگی وی قابل بررسی است.

درواقع شناسه های ژنتیکی هر شخص محلی است برای ذخیره سازی اطلاعات مهمی در رابطه با سلامتی، شخصیت، روان و….وی .

اما کدهای ژنتیکی ما از طریق اهدای خون، با در حین زایمان ، انواع جراحی ها و آزمایش های خاص و … در دسترس آزمایشگاه ها قرار می گیرند. بر همین اساس نیز حجم بالایی از اطلاعات افراد در دسترس برخی نهادها قرار می گیرد.

اما اگر این داده ها و اطلاعات شخصی به هر دلیلی توسط افراد ناشناس و یا فاقد شخصیت موجه به سرقت روند تکلیف چه خواهد بود.

به همی علت است که سال هاست موضوع حفظ اطلاعات مرتبط با کدهای ژنتیکی به موضوعی داغ و جنجالی بین فعالان حوزه ژنتیک تبدیل شده است .

پژوهشگران دانشگاه استنفورد راهی برای جلوگیری از افشای اطلاعات خصوصی ذخیره شده بر روی  شناسه های ژنتیکی انسان در زمان انجام آزمایش های پزشکی یافته اند.

بر اساس یافته های این پژوهشگران  در روش آن ها ژنوم های فرد کدگذاری می شود.  مطالعه ژنوم افراد برای بررسی وجود ژن های معیوب و عامل بیماری را بدون نیاز به افشای اطلاعات ژنتیکی فرد ممکن می کند.

این پژوهشگران امیدوارند این دستاورد بزرگ علمی نگرانی ها در مورد نقض حریم شخصی افراد و سوءاستفاده از اطلاعات ژنتیکی اشخاص در زمان انجام آزمایش های دی ان ای را کاهش دهد.

محققان به منظور کسب اطمینان از صحت عملکرد این روش ابتدا دی ان ای چندین بیمار را رمزگذاری کردند و سپس با موفقیت ابتلای برخی از آنها به بیماری های نادر را کشف کردند. آنان دقت این روش را ۹۷ درصد اعلام کرده اند. اطلاعاتی که در این روش رمزگذاری می شود بر روی یک سرویس کلود ذخیره می شود و تحلیل آنها به شیوه ای ایمن و در عرض چند دقیقه امکان پذیر است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها