بررسی آمار ادغام شرکت‌های آی‌تی در حوزه “هوش تجاری”

0
607
بررسی آمار ادغام شرکت‌های آی‌تی در حوزه

در این مقاله، نگاهی به داده‌های خرید کمپانی‌ها و ادغام شرکت‌ها خواهیم داشت.

به گزارش کالاسودا و نقل از ZDNET، پس از خریداری شدن Looker توسط گوگل در روز گذشته، برایمان جالب شد که نگاهی به رقابت بر سر ادغام‌های برند‌ها و شرکت‌ها در حوزه‌ی Business Intelligence (به اختصار BIهوش تجاری) در طول دهه‌ی گذشته بیندازیم.

جالب است بدانید تعداد این ادغام‌ها در بازه‌ی زمانی چند ماه گذشته اکنون به 5 تا می‌رسد که فاصله‌ی زمانی بین همه‌ی آنها، کمتر از 10 هفته است.

از این ادغام‌ها و قرارداد‌ها می‌توان به خرید Paxata توسط DataRobot، حرید Unifi Software توسط Boomi و Waterline Data توسط Hitachi Vantara اشاره کرد.

اگر نگاهی به آمار دهه‌ی گذشته بیندازید، می‌بینید که بسیاری از نام‌های بزرگی که به نظر در حوزه‌ی دانش اطلاعات ماندگار می‌رسیدند، اکنون دیگر وجود خارجی ندارند.

به طور مثال می‌توان به نام‌های بزرگی مثل ParAccel که تکنولوژی Amazon Redshift را شکل داده است و شرکت‌های پیشرویی مثل Platfora و CLearStory اشاره کرد.

با نگاهی به آمار و داده‌های خرید و فروش شرکت‌های حوزه‌ی BI، مشخص شد که این تغییرات بزرگ و ادغام‌ها در فاصله‌ی سال‌های 2014 تا 2019 به شکلی پایدار در هر سال صورت می‌گرفته اند.

به طور مثال در دو ماهه‌ی اول امسال، ما شاهد 5 قرارداد بزرگ بودیم، در حالی که تعداد این قرارداد‌ها در سال‌های گذشته چیزی در حد 2 تا 3 قرار داد بوده است.

بیشتری تعداد قرارداد‌های مربوط به حوزه‌ی BI، در دو دهه قبل و بین سال‌های 2006 تا 2008 اتفاق افتاده اند. در این سال‌ها Congos توسط IBM، Hyperion توسط Oracle و ProClarity هم توسط Microsoft خریداری شدند که جز مهم ترین خرید‌های آن بازه‌ی زمانی محسوب می‌شوند.

این در حالی است که بیشترین تعداد تراکنش‌ها و ادغام‌های حوزه‌ی اطلاعات و هوش مصنوعی در سال‌های 2014 تا 2016 و سپس سال 2019 رخ دادند. به طور مثال Google شرکت‌های Kaggle و Tibco را خریداری کرد یا مثلا Cleversafe توسط IBM خریداری شد.

در طول 2 سال گذشته ما همچنین شاهد خرید و فروش‌هایی در حوزه‌ی مدیریت اطلاعات بوده ایم که شامل خریده شدن Stitch توسط Talend، Attunity و Podium توسط Qlik و SQLdep توسط Collibra می‌شوند.

شاید تمام اینها در نگاه اول یک چرخه‌ی بی پایان و خسته کننده از ادغام شرکت‌های مختلف به نظر برسند، اما آنالیز کردن این اطلاعات به ما کمک می‌کند پیشبینی کنیم که کدام یکی از این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف مربوط به دانش اطلاعات در قدرت باقی مانده و کدام‌ها طعمه‌ی ماهی‌های بزرگ تر می‌شوند.

پس از آن، تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری در تکنولوژی‌ها، پرسونل و موارد دیگر، آگاهانه تر و درست تر گرفته خواهند شد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها