بررسی تاثیر جوامع آنلاین روی کسب و کارها و دنیای امروزی

0
1936

«جانو بیکن» از قدرت جوامع آنلاین در طول دهه گذشته می‌گوید.

به گزارش کالاسودا، خلاصه‌ای از گفت‌وگوی «تونیا هال»، گزارشگر ZDnet با جانو بِیکن، مشاور و برنامه‌ریز جوامع آنلاین با موضوع رشد جوامع آنلاین در دهه‌ی گذشته را با هم مرور می‌کنیم.

تونیا: برای شروع، کمی در مورد شغل خود به ما بگویید.

جانو: در طول 20 سال گذشته، من تمام تمرکز خود را روی ایجاد و مدیریت جوامع آنلاین گذاشته‌ام و به‌شخصه اعتقاددارم وقتی افراد به‌صورت گروهی کار می‌کنند، پتانسیل بسیار بیشتری دارند که آن را در صنعت تکنولوژی و دنیای بازی‌ها زیاد می‌بینیم.

من خودم کارم را از زمان آشنایی با مفهوم منبع باز آغاز کردم و در آن زمان، یک جامعه‌ی آنلاین کوچک را برای توسعه‌دهندگان لینوکس در انگلستان راه انداختم.

پس از کار کردن با شرکت‌های مختلف و رو پلتفرم‌های مختلف مثل GitHub، من از 4 سال پیش تصمیم گرفتم که به‌صورت تمام‌وقت تمرکز خود را روی مشاوره به افرادی بگذارم که قصد راه‌اندازی جوامع آنلاین برای محصول، شرکت یا پروژه‌ی خود دارند.

 

تونیا: شما واقعاً آدم پرکاری هستید! کمی در مورد کتاب خود با نام People Powered به ما بگویید. ایده‌ی نوشتن این کتاب از کجا به ذهن شما رسید؟

جانو: در حدود 10 سال پیش به هنگام کار کردن روی یک پروژه‌ی منبع باز، این ایده به ذهن من رسید که کاری که ما در جامعه‌ی منبع باز انجام می‌دهیم، پتانسیل خیلی بالایی برای استفاده در زمینه‌های دیگر را هم دارد.

ازاینجا این ایده به ذهن من رسید که می‌توانم به این شکل به دنیا نشان دهم که جوامع آنلاین چه قدرتی دارند و چه‌کارهایی از پس آن‌ها بر می‌آید. این جوامع مزایای زیادی برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف دارند.

پس‌ازآن من مشغول نوشتن یک کتاب در این زمینه شدم که بیشتر جنبه‌ای فنی و راهنما برای مدیران جوامع آنلاین را داشتند. بااین‌حال با گذشت زمان و پیشرفت بیشتر در کار مشاوره، من به این نتیجه رسیدم که آن کتاب بیش‌ازحد فنی و سنگین محسوب می‌شد.

به همین دلیل هم من این کتاب را نوشتم تا یک رونمایی کلی و جامع از نحوه‌ی آغاز کردن جوامع آنلاین و مدیریت آن‌ها به علاقه‌مندان و استارتاپ ها بدهم.

فکر می‌کنم این کتاب مخاطبان عمومی بیشتری را در بر می‌گیرد و شامل هر نوع بازار شغلی و افرادی با تمام سطوح تجربه می‌شود.

یکی از چالش‌های پیش رو این بود که کتابی با محتوای کاربردی و عملی بنویسم. چون بازار این‌گونه کتاب‌ها با عناوین زرد و بی‌محتوا و تکراری اشباع‌شده است. فکر می‌کنم به‌نوعی از پس این چالش برآمده باشم که البته به قضاوت خوانندگان بستگی دارد.

 

تونیا: فکر می‌کنم 10 سال در دنیای شبکه‌های اجتماعی و جوامع آنلاین زمان طولانی باشد. پس از نوشتن این کتاب‌های مفید و گذشت این زمان طولانی، به نظر شما جوامع آنلاین امروزه در چه جایگاهی هستند؟ فکر می‌کنید این جوامع به چه صورت تغییر کرده‌اند؟

جانو: به نظر من اولین مورد این است که رشد و محبوبیت جوامع آنلاین تا حد خیلی زیادی افزایش‌یافته است و ما امروزه گستره‌ی بسیار وسیعی از این جوامع را داریم. فقط کافی است به جوامع بزرگی مثل Oracle، Salesforce و بسیاری از استارتاپ‌های موفق سال‌های اخیر اشاره کرد.

حتی بازیگر مشهور و دارنده‌ی جایزه‌ی اِمی، جوزف گوردون لویت یک جامعه از هنرمندان موسیقی و نویسندگان به نام HITRECORD را ایجاد کرده است تا این افراد بتوانند به‌صورت گروهی روی پروژه‌های خود کار کنند.

پس همان‌طور که می‌بینید، افراد بسیار زیادی در سراسر دنیا دست به ایجاد جوامع آنلاین بسیار زیادی زده‌اند که گستره‌ی این‌گونه جوامع را نشان می‌دهد.

یک مورد دیگر، تحول نحوه‌ی ارتباط مشتریان با شرکت‌های تولیدکننده بوده است. مثلاً در گذشته شما صرفاً محصولی را خریده و فقط از طریق بخش امور مشتریان با شرکت تولیدکننده ارتباط محدود برقرار می‌کردید.

اما امروز با رشد اینترنت و گوشی‌های همراه، مصرف‌کنندگان انتظار خیلی بیشتری از این شرکت‌ها دارند. این موضوع هم به‌خوبی نقش جوامع آنلاین پیرامون این محصولات را به‌خوبی به تصویر می‌کشد.

نقش مهم دیگر این جوامع، جنبه‌ی روانی کار است. همان‌طور که شما به هنگام توسعه‌ی یک نرم‌افزار، نیاز به شناخت سخت‌افزار هدفتان دارید، شما به هنگام عرضه‌ی یک محصول هم نیاز به شناخت مخاطبان و بازار مصرف آن دارید. جوامع آنلاین به‌خوبی این امکان را به شما می‌دهند.

پس دلیل علاقه‌ی شخصی من به این حوزه‌ی کاری، این ترکیب استثنائی از عناصر ارتباطی، اقتصادی و روانشاختی است که همگی در طول 10 سال گذشته به‌شدت دچار تحول شده‌اند.

هدف من از کارم این است که تمام این معادلات و اطلاعات را جمع‌آوری کرده و به‌صورت یک فرمول قابل‌فهم دربیاورم که همه‌ی علاقه‌مندان به این زمینه بتوانند آن را درک کرده و عملی کنند.

 

تونیا: شما در صحبت‌های خود به تمام مشاغل هنری و خلاقانه و درعین‌حال مشاغل بزرگ و جدی اشاره کردید که نشان می‌دهد گستره‌ی این حوزه تا چه حد زیاد است.بااین‌حال آیا فکر می‌کنید کسب‌وکارهای خاصی وجود دارند که بیشتر از بقیه‌ی کسب‌وکارها از این جوامع سود خواهند برد؟

جانو: فکر می‌کنم سؤال خیلی خوبی پرسیدید. به نظر من در کسب‌وکارها و صنایعی که مخاطبان آن آشنایی بیشتری با تکنولوژی دارند (مثل برنامه نویسان، گیمر ها و…)، ایجاد کردن جوامع آنلاین بسیار راحت و بدون دردسر است.

این در حالی است که مشاغلی هم وجود دارند که اصلاً با این تکنولوژی‌ها سروکار ندارند و کار را مشکل‌تر می‌کنند. به‌طور مثال یک حوزه‌ی کاری مثل ساختمان‌سازان را در نظر بگیرند.

این‌ها افرادی هستند که از راه‌های ارتباطی مثل فکس و ایمیل استفاده می‌کند. پس این افراد قطعاً برای ارتباط برقرار کردن حاضر به لاگین کردن به تالارهای گفت‌وگو و یا مواردی مثل آن نیستند.

همین موضوع نشان می‌دهد که کار کردن با کسب‌وکارهای مختلف، نیازمند استراتژی‌های مختلفی هم هست. به‌طور مثال جوامع آنلاین برنامه نویسان و مدیران اجرایی هیچ شباهتی با هم نخواهند داشت، چون این مدیرآن‌هم قرار نیست وقت چندانی را روی تالارهای گفت‌وگو صرف کنند.

پس به‌طورکلی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که صنایع و مشاغلی که بیشتر با تکنولوژی سروکار دارند، قطعاً بیشتر از این جوامع آنلاین بهره خواهند برد.

نکته‌ی جالب دیگر، نحوه‌ی همکاری و مدیریت عوامل انسانی این جوامع است. به‌طور مثال هنرمندانی را که روی وب‌سایت HITRECORD فعالیت می‌کنند را در نظر بگیرید.

مواردی ازاین‌دست نشان می‌دهند که عوامل انسانی و نحوه‌ی ارتباط آن‌ها نقش بسیار مهمی را در این جوامع بازی می‌کنند و صرفاً به صنعت خاصی هم محدود نمی‌شوند.

یکی دیگر از پیشرفت‌های این جوامع در دهه‌ی اخیر، ترکیب ارتباط آنلاین و حضوری با یکدیگر است. امروزه ما شاهد پلتفرم‌ها و جوامع آنلاین مختلفی هستیم که این دو مورد را به خوب با یکدیگر ترکیب می‌کنند.

 

تونیا: به نظر شما جوامع آنلاین چگونه ماجراجویی‌های جذاب را خلق می‌کنند؟

جانو: این سؤال بسیار جالبی است. به نظر من یک جامعه‌ی آنلاین همواره یک ماجراجویی محسوب می‌شود. به نظر من راه‌اندازی یک جامعه‌ی آنلاین، یک مأموریت است.

ما می‌خواهیم مردم را هیجان زده کنیم تا با یک پروژه یا مأموریت همراهی کنند. این مأموریت می‌تواند ساخت یک محصول یا انجام یک پروژه یا هر کار دیگری هم باشد.

ماجراجویی‌ها از جایی شروع می‌شوند که شما مردم را پیرامون این پروژه‌ها جمع کرده و به‌مرورزمان آن‌ها را از درجه‌ی تازه وارد، به اعضای کلیدی تبدیل کنید. این ماجراجویی‌ها هم مستقیماً تحت تأثیر جنبه‌ی روانی این کار قرار می‌گیرند.

خیلی از افرادی که در ابتدا روی پروژه‌ای جدید کار می‌کنند، نمی‌دانند که باید انتظار چه چیزی را داشته باشند. به همین دلیل هم هست که ما همیشه پروسه‌ی سنگین و تنش زای کاری را به ماجراجویی‌هایی کوتاه و لذت‌بخش تبدیل می‌کنیم تا کار را راحت‌تر پیش ببریم.

به‌این‌ترتیب وقتی پروژه‌های شما به پایان می‌رسند، شما می‌توانید بازگشته و نگاهی به گذشته و داستان‌هایی که پشت سر گذاشتید بیندازید و به خود افتخار کنید.

پس فکر می‌کنم این‌که بتوانید احساس کنید بخشی از یک ماشین و سیستم بزرگ‌تر هستید و در جهت تحقق اهداف یک مأموریت به همراه افراد دیگر کار می‌کنید، لذتی وصف‌نشدنی به شما می‌دهد که تجربه‌ی آن برای همه‌ی افراد گران‌بهاست.

 

تونیا: فکر می‌کنم تمام صحبت‌های شما و اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید، بسیار مهم و کاربردی بودند. اگر کسی دوست داشته باشد با شما ارتباط برقرار کند و یا این کتاب را تهیه کند، چه راهی برای این کار خواهد داشت.

جانو: بله، فکر می‌کنم بهترین کار این است که سری به وب‌سایت من به آدرس jonobacon.com بزنید. کتاب من قرار است در تاریخ 12 نوامبر عرضه شود و شما می‌توانید آن را در همه‌ی کتاب‌فروشی‌های در دسترس و وب‌سایت آمازون و کیندل تهیه کنید. این کتاب دو نسخه‌ی فیزیکی و صوتی دارد که ضبط صدای آن‌هم توسط خودم انجام‌شده است.

تونیا: من که به‌شخصه حتماً نسخه‌ی صوتی آن را تهیه می‌کنم. ممنونم از اینکه ما را همراهی کردید و وقت خود را در اختیار ما گذاشتید.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها