بررسی تخصصی گوشی Samsung Galaxy A80؛ گوشی ای برای سلفی بازان

0
1348
بررسی گوشی Samsung Galaxy A80؛ گوشیی برای سلفی بازان

در این مقاله قصد داریم به بررسی گوشی معروف Samsung Galaxy A80 بپردازیم. گوشی که در آپریل سال 2019 معرفی و در ماه می همان سال به بازار عرضه شد و از نظر مشخصات سخت افزاری گوشی با قابلیت بالایی می باشد. اما در کنار این مشخصات سخت افزاری شاید مهمترین مسئله در مورد این گوشی دوربین آن خصوصا برای سلفی می باشد. گوشی ای که دوربین اصلی آن با چرخش 180 درجه ای تبدیل به دوربین سلفی می شود و چه چیزی بهتر از این برای سلفی بازان؟

اما آیا استفاده از دوربین اصلی برای سلفی ایده مناسب و خوبی است؟

پس در ادامه همراه ما باشید تا بررسی کامل Samsung Galaxy A80 را ببینید.

مهمترین مشخصات گوشی:

ابعاد، وزن و جنس بدنه165.2 x 76.5 x 9.3 mm
220 گرم
فریم آلمینیومی، پشت بدنه شیشه ای
صفحه نمایش6.7 اینچ Super AMOLED
1080x2400 پیکسل
چیپست هاQualcomm SDM730 Snapdragon 730
Adreno 618
مموریرم 8 گیگابایت
حافظه داخلی 128 گیگابایت
عدم پشتیبانی از کارت حافظه
سیستم عاملAndroid 9.0
دوربین اصلی48 MP, f/2.0, 26mm (wide), 1/2", 0.8µm, PDAF
8 MP, f/2.2, 12mm (ultrawide), 1.12µm
TOF 3D camera, f/1.2, 30mm
دوربین سلفیبا قابلیت چرخش دوربین اصلی مشخصات همان دوربین اصلی می باشد
باتری3700 میلی آمپر

ظاهر:

Samsung Galaxy A80

خوشبختانه شرکت سامسونگ در خصوص ظاهر این گوشی تقریبا سنگ تمام گذاشته است. جنس دور بدنه گوشی فلزی است. پشت گوشی شیشه ای است و این شیشه نیز مقاوم است. شیشه پشت از تکنولوژی Gorilla Glass 6 استفاده می کند که دارای مقاوت بالایی است شیشه جلو که همان صفحه نمایش می باشد نیز از Gorilla Glass 3 استفاده می کند که به مقاومت شیشه پشتی نیست اما باز هم خوب است. گوشی در کناره ها دارای خمیدگی است و به اصطلاح گوشی خوش دستی است.

Samsung Galaxy A80

وقتی آن را در درستانتان می گیرید مشکلی با آن نخواهید داشت البته ممکن است برای دست های کوچک کمی گوشی بزرگ به نظر بیاید اما برای یک گوشی با صفحه نمایش 6.7 اینچی کاملا مناسب است. مدلی که در دست ما بود رنگش مشکی بود که به آن اصطلاحا Phantom Black می گویند و جذب اثر انگشت آن کم بود و خیلی به چشم نمی آمد.

سنسور اثر انگشت گوشی Samsung Galaxy A80 در زیر صفحه نمایش اصلی آن قرار دارد. از نظر دقت خیلی فرقی با سنسورهای اثر انشگت فیزیکی ندارد اما از نظر سرعت فرق دارد. حدودا یک الی دو ثانیه طول می کشد تا اثر انشگت شما را شناسایی کند.

اندازه گوشی همانطور که در بالا گفته شد تقریبا مناسب است ولی اگر دستان کوچکی دارید ممکن است یک مقدار با آن به مشکل برخورد کنید. البته فکر نمی کنم زیاد برایتان دردسر شود چون احتمالا بعد از مدتی به آن عادت کرده و مشکلی پیش نمی آید. اما وقتی صحبت از وزن گوشی می شود قضیه کمی متفاوت است. خود من گوشی Xperia XZ Premium با وزن 195 گرم دارم.

وقتی این گوشی را برای چند بار دست بقیه برای صحبت کردن دادم از وزن زیاد آن تعجب کردند. حالا گوشی Samsung Galaxy A80 با وزن 220 گرمی را تصور کنید. خود من چون قبلا گوشی سنگینی داشتم متوجه وزن زیاد این گوشی نشدم اما به محض اینکه گوشی را به کسان دیگری می دهید که گوشی معمولی از نظر وزنی در دست داشته اند بلافاصله متوجه وزن زیاد آن می شوند.

در مجموع نمی توان این مورد را یک ایراد در نظر گرفت چون به مرور زمان به آن عادت خواهید کرد اما ممکن است در روزهای اول با آن کمی دچار مشکل شوید.

کناره های گوشی گرد هستند و کلا در تمامی کناره ها گوشی دارای قوس است و صاف نیست. درگاه های ارتباطی آن همگی در پایین گوشی هستند. متاسفانه ورودی هدفون در این گوشی تعبیه نشده است و شما مجبورید از کابل رابط استفاده کنید. البته هدفون مخصوص که به درگاه USB-C متصل می شود در بسته بندی گوشی قرار دارد.

Samsung Galaxy A80

دوربین های گوشی هم سطح بدنه نیستند و این یک ضعف محسوب می شود. البته در دور این دوربین ها یک فریم آلمینیومی قرار دارد اما وقتی گوشی از دستتان بیافتد احتمالا اولین جایی که ضربه می خورد دوربین گوشی است. متاسفانه به خاطر مکانیزم دوربین چرخشی این گوشی قاب های طراحی شده برای آن نیز نمی توانند محافظت کامل از دوربین را داشته باشند. البته محافظ شیشه ای یا پلاستیکی برای دوربین نیز وجود دارد.

دوربین سلفی گوشی نیز به صورت چرخشی عمل می کند. به این صورت که وقتی دکمه دوربین سلفی را می زنید، دوربین به سمت بالا می آید و شروع به چرخیدن می کند.

صفحه نمایش تقریبا به طور یک نواخت تمام سطح گوشی را پوشش داده و در عین حال که این حالت یک مزیت است یک مشکل نیز دارد.

مشکل تاچ تصادفی که البته بیشتر در زمان عکاسی بوجود می آید. این مشکل مخصوصا برای کسانی که دست های بزرگی دارند به مراتب بیشتر می شود.

شاید مشکلی که بتوان به طراحی گوشی گرفت یکی همین دوربین های غیر هم سطح بدنه است و دیگری مکانیزم عملکرد دوربین چرخشی.

هر مزیت و تکنولوژی جدید معمولا یک سری مشکلات با خود به همراه می آورد. یکی از این مشکلات خراب شدن احتمالی مکانیزم دوربین چرخشی گوشی است و دیگری رفتن گرد و غبار به شیار این مکانیزم. البته این ها ضعف های خیلی بزرگی نیستند و باید دید آیا در دراز مدت مشکلی برای آن ها بوجود می آید یا خیر.

صفحه نمایش:

معمولا یکی از نقاط قوت گوشی های رده بالای سامسونگ صفحه نمایش آن ها است و گوشی Samsung Galaxy A80 نیز از این قاعده مستثنا نیست.

نوع صفحه نمایش Super Amoled می باشد. رنگ ها خیلی خوب و دقیق به نمایش در می آیند.

سنسور نور نیز به خوبی عمل می کند و در تمامی حالات حتی زیر نور مستقیم آفتاب با این صفحه نمایش مسکلی نخواهید داشت.

میزان رزولوشن صفحه نمایش 2400×1080 است که یک مقدار بیشتر از FHD است و تراکم پیکسلی آن 393 ppi است.

نسبت صفحه نمایش نیز 20:9 است.

اگر رزولوشن این گوشی 4K بود عالی می شد و آن موقع می توان گفت که یک صفحه نمایش تمام عیار و بدون عیب و نقص است.

اما باز هم صفحه نمایش عملکرد خیلی خوبی دارد و نمی توان به آن ایراد گرفت.

البته یک ایراد کوچک نیز دارد که آن اینست که اگر اشیاء به صورت تصادفی با صفحه نمایش آن برخورد کنند، صفحه نمایش برای مدتی روشن می شود.

رابط کاربری:

Samsung Galaxy A80 از آخرین نسخه اندروید، یعنی اندروید 9 استفاده می کند. تغییرات زیادی نسبت به نسخه اصلی ندارد.

البته یکی سری از برنامه ها مانند Google Drive و چند برنامه دیگر که به صورت پیش فرص بر روی تمامی گوشی ها نصب هستند بر روی این گوشی نصب نیست و پس از برقراری اولین ارتباط با وای فای به صورت اتوماتیک از Google Play Store شروع به دانلود این برنامه ها می کند. اما در مجموع نرم افزار آن مانند بقیه گوشی های اندروید است و ما مشکل خاص یا مزیت خاصی در آن مشاهده نکردیم.

باتری

باتری این گوشی 3700 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد که معمولی است. به گفته سایت Tom’s Hardware این باتری برای وب گردی حدودا 10 ساعت، صحبت کردن 25 ساعت و تماشای ویدیو 15 ساعت عمر می کند که اعداد خوبی هستند.

به نظر می رسد برای استفاده روز مره حداقل 1 روز نیازی به شارژ کردن گوشی ندارید. البته در مدتی که در دست ما بود و بیشتر برای عکاسی از آن استفاده می کردیم در طول یک روز حدودا 70 تا 80 درصد باتری آن خالی می شد و مجبور بودیم آن را هر روز شارژ کنیم.

خوشبختانه Samsung Galaxy A80 از تکنولوژی شارژ سریع بهره می برد و می توان آن را سریعا شارژ کرد.

کیفیت صدا

صدای گوشی نسبتا خوب است. البته فقط یک بلندگو و خروجی صدا دارد اما همان یکی به اندازه کافی صدا تولید می کند. در مجموع نمی توان چیز خاصی در این مورد گفت و صدای تولید شده معمولی است.

سخت افزار

چیپست این گوشی از نوع Snapdragon 730 به همراه هسته گرافیکی Adreno 618 است. ما در این پست مفصل در مورد این چیپست صحبت کرده ایم.

ما بر روی این گوشی بنچ مارک Antutu را اجرا کردیم و امتیاز بدست آمده 205817 بود.

بنچ مارک Samsung Galaxy A80

این امتیاز تقریبا خوب است و برای تمام کارهایی که می خواهید انجام دهید خیلی به مشکل نمی خورید. همان طور که مشاهده می کنید بیشترین امتیاز در بخش CPU بدست آمده است و GPU امتیاز کمتری دارد. برای بازی کردن خیلی سنگین شاید مقداری با افت فریم مواجه شوید اما در مجموع رضایت بخش است.

رم گوشی 8 گیگابایت است که مقدار خیلی زیادی است. بنابراین می توان گفت که هنگ کردن در این گوشی به صفر می رسد مگر اینکه مشکل جدی ای برای آن بوجود بیاید. حافظه داخلی آن نیز 128 گیگابایت است که حافظه خیلی زیادی است و می توان به راحتی از آن استفاده کرد.

متاسفانه یک ایراد بزرگ در این گوشی عدم پشتیبانی از کارت حافظه است.

درست است در حال حاضر 128 گیگابایت حافظه داخلی خیلی زیاد است اما به خاطر داشته باشید این مورد برای گوشی های 1 تا 2 سال پیش 32 یا 64 گیگابایت بود.

از طرفی این بدان معنا است که تمام اطلاعات شما بر روی حافظه اصلی گوشی ذخیره می شود و اگر بنا به هر علتی گوشی خراب شود و نیاز به Recovery گوشی داشته باشید تمامی اطلاعات گوشی از بین می رود.

اگر گوشی به هر علتی بالا نیاید یا یک قطعه سخت افزاری آن خراب شود و نتوانید آن را روشن کنید علاوه بر اینکه برای درست کردن آن معمولا اطلاعاتتان پاک می شود حتی در زمان خرابی نمی توانید به اطلاعات گوشی دسترسی پیدا کنید.

فرض کنید در یک سفر قرار دارید و پس از 3 روز که حدودا 600 عکس با این گوشی گرفته اید ناگهان گوشی خراب می شود، (یک قطعه سخت افزاری آن می سوزد یا در آب می افتد) آن موقع است که دیگر نمی توان کاری کرد و تمام عکس ها و فیلم ها و همین طور اطلاعاتتان از بین می رود.

به نظر می رسد برای گوشی ای که تمام اطلاعات آن بر روی حافظه اصلی قرار می گیرد حداقل کاری که می شد کرد این بود که آن را ضد آب و گرد و غبار ساخت.

دوربین

خب به بحث اصلی در خصوص این گوشی می رسیم، یعنی دوربین. این گوشی دارای 3 دوربین است که تا جایی که ما فهمیدیم از دو تای آن برای عکاسی اصلی و یکی برای تعیین عمق و از 3 تای آن برای عکاسی سلفی استفاده می کند.

زاویه پوشش دوبین گوشی بسیار خوب است و فضای خیلی زیادی را می گیرد. دوربین گوشی در حالت Wide فضای خیلی بیشتری را نیز پوشش می دهد اما متاسفانه کیفیت آن مخصوصا در شب به خوبی دوربین های معمولی نیست.

کیفیت عکس ها در روز بسیار خوب است. رنگ ها عالی و دقیق هستند. در شب نیز همان طور که گفتیم با دوربین معمولی کیفیت قابل قبول و خوب است (البته به خوبی روز نیست) اما با دوربین واید یک مقدار کیفیت کاسته می شود.

یک مورد خیلی خوبی که وجود دارد حجم عکس ها هستند که با توجه به رنگ و جزئیات حجم خیلی کمی اشغال می کنند که این باعث می شود عکس های خیلی زیادی بتوانید در حافظه اصلی این گوشی نگهداری کنید. کیفیت فیلم ها نیز خوب است.

حالت Live Focus که برای تار کردن پس زمینه استفاده می شود نیز تقریبا دقیق عمل می کند البته گاهی اوقات دقت خود را بخصوص در شب و نور کم از دست می دهد اما در مجموع قابل قبول است.

استفاده از فلش گوشی در شب و نور کم کیفیت عکس را به خوبی افزایش می دهد و می توان بر روی آن حساب کرد. البته حالت Night هم وجود دارد که بیشتر برای عکاسی در شب با پایه دوربین کاربرد دارد زیرا در صورت تکان دستتان عکس تار می شود.

حالت فیلم برداری Super Slow Motion نیز در این گوشی وجود دارد که حدود 1 ثانیه فیلم می گیرد و می توان تکه ای از فیلم را به صورت خیلی آهسته در آورد.

در مجموع می توان گفت دوربین اصلی گوشی Samsung Galaxy A80 امتیاز خوبی می گیرد و می توان برای عکاسی بر روی آن بخصوص در روز حساب کرد.

دوربین سلفی

دوربین سلفی این گوشی همان دوربین اصلی است که با مکانیزم چرخشی عمل می کند. در حالت سلفی شما می توانید عکس ها را بر روی حالت 1 نفره، 2 نفره و 3 به بالا تنظیم کنید و در هر حالت دوربین گوشی کمی واید تر شده و فضای بیشتری پوشش می دهد. متاسفانه در هر حالت نقطه ضعفی وجود دارد و هیچ کدام از حالات به صورت کامل بی نقص نیستند.

در حالت 1 یا 2 نفره اگر بیشتر از این تعداد باشید، فوکوس دوربین فقط بر روی یک یا دو نفر انجام شده و افراد یا مناظر پشت سر شما تار می شوند اما کیفیت دوربین خیلی خوب است. در حالت چند نفره فوکس به خوبی بر روی تمام افراد و مناظر انجام می شود اما کیفیت به خوبی حالات 1 یا نفره نیست مخصوصا در نور کم یا شب.

سلفی Samsung Galaxy A80

مورد عجیبی که وجود دارد اینست که با اینکه دوربین اصلی که دارای فلش است برای حالت سلفی استفاده می شود اما در حالت سلفی خبری از فلش دوربین نیست و فلش در این مورد عمل نمی کند. فقط فلش صفحه نمایش وجود دارد.

در مجموع می توان گفت حالت سلفی این دوربین برای سلفی گرفتن یک نفر یا دو نفر کاملا مناسب و خیلی خوب است اما برای سلفی گرفتن خانوادگی یا به همراه دوستان کاملا معمولی است و خیلی فرقی با بقیه گوشی ها ندارد.

جمع بندی

این گوشی در بازار فعلا حدود 7 میلیون تومان قیمت دارد که با توجه به ظاهر و مشخصات آن مناسب به نظر می رسد. دوربین، ظاهر و صفحه نمایش آن نقطه قوت آن هستند.

اگر گوشی ای می خواهید که دوربین آن برایتان مخصوصا برای سلفی گرفتن در حالت 1 یا 2 نفره مهم است این گوشی کاملا مناسب شماست.

همچنین سخت افزار قوی آن می تواند به خوبی نیازهایتان را بر طرف کند و با آن مشکلی نخواهید داشت.

اما اگر گوشی می خواهید که خیلی با آن بازی سنگین انجام دهید و گاهی اوقات یکی دو تا عکس هم بگیرید می توانید به دنبال گزینه های دیگری باشید هرچند این گوشی تقریبا نیازهایتان را بر طرف می کند.

نقاط قوت:

ابعاد مناسب

ظاهر خیلی خوب و استفاده از شیشه های مقاوم و فلز در بدنه

پردازنده قوی

استفاده از اندروید 9

صفحه نمایش بزرگ و بسیار با کیفیت با حاشیه بسیار کم

کیفیت مناسب دوربین اصلی و دوربین سلفی در حالت 1 یا 2 نفره

میزان بسیار زیاد رم و حافظه داخلی

نقاط ضعف:

عدم  استفاده از خروجی 3.5 میلی متری

مکانیزم نه چندان قابل اطمینان دوربین چرخشی

عدم پشتیبانی از کارت حافظه

ضد آب و گرد و غبار نبودن

کیفیت معمولی دوربین Ultra Wide

باتری با طول عمر متوسط

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها