بررسی 4 ترند شکل‌دهنده ابر کانتینری در 2020

0
470

سال 2019 یک سال محوری برای ابر کانتینری (Cloud-native) بود. اما 4 ترند اساسی در این زمینه وجود دارد که امسال این فناوری را شکل و شمایل جدیدی می‌دهد.

به گزارش کالاسودا و به نقل از venturebeat، گوگل در سال 2014 برنامه رایانه‌ای متن باز مبتنی بر داکر/ Docker را با ابزاری به نام Kubernetes رونمایی کرد که اجازه محاسبه در مقیاس گسترده را می‌داد و انقلابی در رایانش ابری تلقی شد.

از این فناوری به عنوان سلاح مخفی گوگل در بازار رایانش ابری نام برده شد.

با ابزار جدید گوگل جامعه بزرگ ابری پدیدار شد و جنگ بزرگی میان بازیگران ابری مانند گوگل، مایکروسافت و علی بابا از یک سو با سرویس وب آمازون شکل گرفت.

وعده‌های کوبرنتیز ساده بود. داکر اجازه تهیه نرم افزار استاندارد و قابل حمل را آسان کرد و مهندس کامپیوتر توانست کدها، فایل‌های کتابخانه‌ای و تنظیمات را درون یک ظرف{داکر} قرار دهد و بدون توجه به پلتفرم، قابلیت اجرایی شدن را در هر جا پیدا کرد.

درواقع سخت افزار ناهمگن به کنار رفت و سیستم یکپارچه ابری بر اساس داکر و کانتینر فراهم شد و با کوبرنتیز همه این کارها آسان شد.

کوبرنتیز شامل یک دهه تجربه گوگل در محیط ابری بود که به سایرین اجازه داد تا با هزینه کمتر، زیرساخت مناسب را برای بهینه سازی محاسبات ابری داشته باشند.

رویای دسترسی به فناوری ساخت گوگل اجازه داد تا بازی دیجیتال گسترده‌تر شود.

جامعه رشد کرده  و کنفرانس سالانه Kubecon  که در این راستا فعالیت دارد؛ از یک رویداد کوچک هزار نفره به یک رویداد جهانی 12،000 نفر تبدیل شده است.

 

عمیق شدن در سرمایه گذاری‌ها: سالهای اولیه کوبرنتیز ممکن است توسط عناوین بزرگ و POC های کوچک تعریف شده بود ، اما اکنون این مقیاس بسیار گسترده است.

در نظرسنجی توسط Stackrox ، یک شرکت امنیت سایبری امنیت ، سال ۲۰۱۹ ثابت کرد که کوبرنتیز  در ارکستراسیون کانتینر حرف اول را می زنند: ۸۶٪ از پاسخ دهندگان از آن استفاده کرده اند تا بتوانند بارهای کاری خود را مدیریت کنند و این رقم در سال 2018 به اندازه 57٪ بود.

بنابراین در ترند اول 2020 شاهد خواهیم بود ابر کانتینری جریان اصلی آی تی را در دست می‌گیرد.

نیازهای کلان یک انترپرایز را جواب می‌دهد و مجوزها، حاکمیت‌ها، کنترل هزینه‌ها و ادغام‌ها را به راحتی جواب می‌دهد.

استفاده از ابر هیبریدی: مایکروسافت Azure  اولین  فضای ابر بزرگی بود که پذیرای ابر هیبریدی شد. از سال 2016 ، مایکروسافت Azure این امکان را برای کاربران فراهم کرده است که با استفاده از فناوری مشابه ، یک مرکز داده خصوصی را اداره کنند تا مشتریان بتوانند ابرهای خصوصی و عمومی را از طریق یک رابط مشترک متصل کند.

آمازون نیز سرانجام در اواخر سال 2018 به این بسته پیوست و اکنون به تدریج APS Outposts خود را به بازار عرضه می کند.

در ترند دوم شاهدیم که ابر هیبریدی به طور رسمی بخشی از کوبرنتیز می‌شود.

کوبرنتیز از همان ابتدا به ساکن نیز یک پلتفرم چند منظوره ابری بود.

مایکروسافت از 2016 با کلود هیبریدی روی محصول ابر خود {Azure} جلو آمد و به کاربران اجازه اجرای دیتاسنتر خصوصی را بر اساس ابر خصوصی و عمومی داد. تا نوامبر گذشته کوبرنتیز به آن افزوده نشده بود اما اکنون کاربران می‌توانند چنین کاری را انجام دهند.

 

امنیت ابر کانتینری: چالش بزرگی که در فناوری، شبکه و زیرساخت مرتبط با کوبرنتیز وجود دارد آسیب پذیری است.  در این راستا موج جدیدی از استارتاپ‌های امنیت سایبری برای رفع این نیاز راه اندازی شده است.

توسعه دهندگان و تیم های عملیاتی تقریباً در دهه گذشته به DevOps روی آورده اند.

ایده پشت آن این است که امکان  طراحی، ساخت و توسعه نرم افزار در شرایطی فراهم شود که امنیت در تک تک مراحل توسعه به کار گرفته شود.

 

محاسبات اج edge: در دنیایی که ماشین یا یخچال همانند یک کامپیوتر کار می کند ، حجم انتقال داده ها افزایش می یابد، بنابراین بهتر است به جای انجام همه کارها در مراکز داده ، محاسبات edge را اجرا کنیم.

انجام محاسبات به جای دیتاسنتر در نزدیک داده صورت می‌گیرد.

اجرای برخی محاسبات edge و سپس متمرکز کردن نتایج باعث کاهش نیاز به پهنای باند ، افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی و بهینه سازی استفاده از محاسبات می‌شود.

 

{داکر یک برنامه رایانه‌ای متن باز است که از شبیه‌سازی سطح سیستم‌عامل برای توسعه و منتشر کردن پکیج ها که به عنوان کانتینر(container) شناخته می‌شوند استفاده می‌کند. داکر استقرار(deployment) نرم‌افزارهای کاربردی را درون کانتینر به وسیلهٔ فراهم کردن لایهٔ انتزاعی اضافه‌ای فراهم می‌کند. نرم افزاری که میزبانی کانتینر های داکر را به عهده دارد موتور داکر(docker engine) نام دارد.}

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها