بلایی که سیل بر سر اینترنت ایران آورد

مناطق سیل زده ایران در کنار همه مشکلاتی که تجربه می کنند با قطعی ارتباط اینترنتی با مناطق دیگر مواجه شده اند.

به گزارش خبرنگار کالاسودا، سیلی که مناطق مختلف ایران را در روزهای نوروزی 98 دربر گرفت در کنار بی خانمان کردن مردم شهرهای مختلف و حتی گرفتن جان 66 نفر، دسترسی آن ها به اینترنت و راه های مواصلاتی مخابراتی را نیز قطع کرد.

بنابراین گزارش، اولین قطعی اینترنت و خطوط مخابراتی در استان های گلستان و مازندران تجربه شد و پس از آن همزمان با ورود سیلاب به مناطق مختلف استان های کرمانشاه، لرستان، خوزستان، ایلام و کهگیلویه و بویر احمد اینترنت و خطوط مخابراتی این استان ها نیز برای مدتی قطع شد.

طبق اعلام «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سیل خسارت 1500 میلیارد تومانی به زیرساخت های ارتباطی ایران وارد کرده که بیشترین حجم این خسارت در استان لرستان بوده است.

بیشترین آسیب را سیل به خطوط ارتباطی شهر پلدختر وارد کرده بود تا جایی که زیرساخت‌های ارتباطی شهرستان پلدختر کلاً از بین رفت و مراکز مخابراتی ما همه نابود و زیر گل دفن شد.

اما تلاش های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات ایران و سازمان فضایی کشور برای رفع این مشکلات ادامه دارد و تا کنون موفق به وصل برخی از این قطعی ها شده اند.

در همین رابطه، چند روز گذشته «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر نوشت: ارتباطات شهرهای کوهدشت و رومشکان استان لرستان به شرایط عادی بازگشته است.

وی گفت: هم اکنون ارتباطات شهرهای گچساران و دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد و زیراب و پل سفید در مازندران به علت قطعی فیبرنوری از چند مسیر، با اختلال گسترده مواجه است که تا ساعاتی دیگر مرتفع خواهد شد.

جهرمی همچنین با اشاره به اتصال خطوط ارتباطی در پلدختر نیز گفت: پس از برقرار شدن اینترنت از ساعاتی قبل در بخش‌هایی از پلدختر، اولین سایت مخابراتی برای برقراری تماسهای صوتی نیز لحظاتی پیش در مدار قرار گرفت. شخصاً تماسی با افراد در پلدختر داشتم، مردم وضعیت مناسبی ندارند. به همین دلیل با برقراری ارتباطات، امدادرسانی شرایط مناسب‌تری خواهد داشت.

وی تاکید کرد: از ۹۰ کانال ارتباطی همزمان دایر شده در پلدختر که به ۱۷۰ کانال ارتقا خواهد یافت، همه به سرعت اشغال شده اند.

از سویی دیگر هم رئیس سازمان فضایی ایران از جایگزینی ارتباطات ماهواره ای در مناطق آسیب دیده از سیل در کشور به جای بخشی از خدمات ارتباطی قطع شده خبر داد.

«مرتضی براری» در اینستاگرام نوشت: همکاران من در سازمان فضایی ایران با همکاری شرکت‌های ارائه کننده خدمات ماهواره و اپراتورهای موبایل و تلفن روستایی، با جدیت در حال پیگیری برقراری ارتباطات ماهواره‌ای برای جایگزینی بخشی از خدمات ارتباطی قطع شده در مناطق آسیب دیده از سیل بوده و هستند.

وی گفت: تلاش کردیم تا با تأمین تجهیزات مورد نیاز و اعزام نیروی فنی متخصص، در برقراری ارتباط مناطق آسیب دیده در استان‌های ایلام و لرستان یاری رسان باشیم.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه چندین خودرو سیار به همراه تجهیزات و نیروهای فنی به مناطق اعزام شده اند، افزود: مسدود بودن راه‌های زمینی و هوایی، امکان راه اندازی تجهیزات و برقراری ارتباطات ماهواره‌ای را با مشکل همراه کرده است.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: در هر ساعتی از شبانه روز که راه‌ها باز شوند، با فاصله کوتاهی ارتباطات ماهواره‌ای نیز برای مناطق بحرانی برقرار خواهند شد.

وی گفت: در خوزستان نیز با انجام تدارک لازم، هم اکنون ارتباطات ماهواره‌ای به عنوان پشتیبان ارتباطات زمینی برای ستاد مدیریت بحران برقرار شده است.

همچنین «مجید صدری» مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز از برقراری رومینگ شبکه اینترنت روستایی با اپراتورهای موبایل، اینترنت و پیامک در مناطق سیل زده پلدختر خبر داد و افزود: ارتباطات ثابت و دیتا و موبایل شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان نیز به حالت نرمال در آمده و شب گذشته هم با تلاشی که صورت گرفت با کمک شرکت خطوط لوله نفت و مخابرات یک لینک E۱ در یکی از سایت‌های موبایل مشرف به پلدختر نرمال و ارتباط مردم با یکی از اپراتورهای موبایل در این سایت برقرار شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ارتباط شهرستان دهلران، آبدانان و ملک شاهی که بر اثر ریزش کوه رانش زمین قطع بود نیز به صورت نرمال در آمده گفت: ارتباطات ثابت و دیتا و موبایل شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان به حالت عادی برگشته و شبکه ارتباطی در مناطق مخابراتی کردستان، چهار محال و بختیاری، کرمانشاه و خوزستان نیز برقرار و در شرایط نرمال است.

گفتنی است، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین اعلام کرده که تا سه روز دیگر اقدامات مخصوص به رفع مشکلات ارتباطی مناطق سیل زده به پایان خواهد رسید.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

مطالب اخیر

شرکت آمریکایی جلوی فروش محصولات لنوو و موتورولا در آلمان را گرفت

اختلاف نظر بر سر پرداخت حق امتیاز باعث شد تا دادگاهی در آلمان علیه لنوو…

1 روز پیش

ساخت آیفون تاشو اپل با کمک سامسونگ

سامسونگ در توسعه آیفون تاشو اپل مشارکت دارد. به گزارش کالاسودا، گزارش‌های مربوط به ورود…

3 روز پیش

آلفارومئوهای جدید و کمیاب در خدمت پلیس دبی

ناوگان گشت زنی پلیس دبی پذیرای دو خودروی جدید و کمیاب آلفارومئو شده است. به…

4 روز پیش

آیفون ۱۵ پرو مکس پر فروش ترین گوشی شد

آیفون ۱۵ پرو مکس اپل پر فروش ترین گوشی فصل اول ۲۰۲۴ شد. به گزارش…

6 روز پیش

چیپست ۳ نانومتری جدید سامسونگ مجهز به هوش مصنوعی

سامسونگ اولین چیپست ۳ نانومتری خود را برای موبایل رونمایی کرد. به گزارش کالاسودا،این رونمایی…

1 هفته پیش

هر ۴ مدل آیفون ۱۶ کنار هم

اپل هنوز هیچ جزئیاتی در مورد گوشی هوشمند آینده خود فاش نکرده است، اما یک…

1 هفته پیش