بهترین روش تهیه‌ی نسخه پشتیبان از کامپیوتر

0
390
تهیه نسخه پشتیبان از کامپیوتر

ازآنجایی‌که اطلاعات شخصی در کامپیوتر بسیار اهمیت دارند؛ تهیه پشتیبان از آن‌ها حیاتی بوده و از طریق روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است.

 

به گزارش کالاسودا و به نقل از Howtogeek، همه ما ممکن است تجربه از دست دادن برخی اطلاعات مهم را داشته باشیم. مثلاً هارددیسکمان بشکند و یا فایل‌های روی کامپیوترمان ویروسی شده و یا هک شود و یا یک اشکال نرم‌افزاری باعث حذف شدن تمام اطلاعات مهم‌مان شود. بنابراین اگر به‌صورت مرتب از اطلاعاتمان پشتیبان تهیه نکنیم؛ ممکن است خیلی زود با این واقعه تلخ روبه‌رو شوید.

البته فرایند پشتیبان گیری از کامپیوتر و اطلاعات آن سخت و پیچیده نیست. همه ما ممکن است روش‌های زیادی برای پشتیبان گیری اطلاعات در ذهن داشته باشیم؛ اما بهترین، آسان‌ترین و امن‌ترین روش کدام است؟

روش‌های تهیه پشتیبان از اطلاعات کامپیوتر

روش‌های زیادی برای تهیه نسخه پشتیبان از داده‌های شما وجود دارد؛ از درایو خارجی گرفته تا پشتیبان گیری آنلاین و از راه دور، همگی دارای نقاط قوت و ضعفی هستند که در این قسمت به آن می‌پردازیم.

تهیه نسخه پشتیبان با استفاده از یک درایو خارجی

اگر یک USB خارجی دارید؛ می‌توانید با استفاده از ویژگی‌های پشتیبان گیری داخلی دستگاه از اطلاعاتتان بکاپ بگیرید. در ویندوز 10 و 8 از File History استفاده کنید. در ویندوز 7 از Windows Backup استفاده کنید. در Mac، از Time Machine بهره ببرید. درایو خارجی را به رایانه متصل کرده و از ابزار پشتیبان گیری استفاده کنید. حتی می‌توانید با استفاده از قابلیت پشتیبان گیری خودکار در کامپیوتر، اطلاعات را به درایو سخت منتقل کنید.

  • مزایا: تهیه نسخه پشتیبان ارزان و سریع است.
  • معایب: اگر درایو خارجی شما به سرقت برود یا خراب شده و آسیب ببیند؛ نسخه پشتیبان شما از بین خواهد رفت.

تهیه نسخه پشتیبان از طریق اینترنت

اگر می‌خواهید فایل‌هایتان امن‌تر باشند؛ می‌توانید با خدماتی مانند Backblaze، از اینترنت برای تهیه نسخه پشتیبان استفاده کنید. Backblaze یک سرویس پشتیبان شناخته شده آنلاین است که ما آن را به شدت توصیه می‌کنیم. علاوه بر این CrashPlan دیگر به کاربران خانگی سرویس نمی‌دهد؛ اما انتخاب‌های دیگری همچون Carbonite و MozyHome نیز وجود دارد.

شما می‌توانید با هزینه کم، ماهیانه 5 دلار، این برنامه‌ها را در رایانه شخصی یا Mac راه‌اندازی کرده و به‌طور خودکار از فایل‌هایتان در وب پشتیبان تهیه کنید.

  • مزایا: نسخه پشتیبان آنلاین شما را در برابر هر نوع مشکلات مانند از بین رفتن هارد دیسک، خرابی، بلایای طبیعی و … محافظت می‌شود.
  • معایب: این سرویس‌ها معمولاً هزینه دارند و فرایند پشتیبان گیری در آن‌ها اندکی بیشتر طول می‌کشد.

استفاده از سرویس ذخیره‌سازی ابری

البته از نظر فنی این کار تهیه پشتیبان نیست؛ اما بسیاری از کاربران از این روش برای پشتیبان گیری اطلاعات خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید اطلاعاتتان را در سرویس‌هایی مانند Dropbox، Google Drive، Microsoft OneDrive یا هر سرویس ذخیره‌سازی مشابه ذخیره کنید. سپس این اطلاعات به‌صورت خودکار با حساب آنلاین و رایانه‌های شخصی دیگر همگام‌سازی شده و در اختیار شما قرار می‌گیرند.

  • مزایا: این روش آسان، سریع و در بسیاری موارد رایگان است و ازآنجاکه به‌صورت آنلاین است از اطلاعات شما در برابر انواع آسیب‌ها محافظت می‌کند.
  • معایب: بیشتر سرویس‌های ابری فقط چند گیگابایت فضا به‌صورت رایگان ارائه می‌دهند. بسته به پرونده‌هایی که می‌خواهید از آن‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنید؛ این روش می‌تواند ساده‌تر یا پیچیده‌تر از یک برنامه پشتیبان گیری مستقیم باشد.

نکته مهم:

درحالی‌که سرویس‌های پشتیبان گیری مانند Backblaze و سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری مانند Dropbox هر دو نسخه پشتیبان گیر آنلاین هستند؛ اما به روش‌های مختلفی کار می‌کنند. Dropbox به‌منظور همگام‌سازی پرونده‌های شما بین رایانه‌های شخصی طراحی شده است؛ درحالی‌که Backblaze و خدمات مشابه برای پشتیبان گیری از حجم زیادی از فایل‌ها طراحی شده‌اند.

استفاده از Backblaze آسان‌تر است؛ زیرا برای این کار برنامه‌ریزی‌شده و فضای بیشتری دارد. Dropbox فضای رایگان کمی دارد. قیمت پایین Backblaze یکی دیگر از دلایلی است که بهتر است برای پشتیبان گیری آنلاین اطلاعات آن را انتخاب کنید.

اما Backblaze و Carbonite یک محدودیت بزرگ دارند. اگر فایلی را در رایانه خود حذف کنید؛ پس از 30 روز از نسخه پشتیبان گیری آنلاین شما حذف می‌شود.

یک روش پشتیان گیری کافی نیست؛ از چند روش استفاده کنید.

در حالت ایدئال بهتر است از دو روش پشتیبان گیری اطلاعت به‌صورت هم‌زمان استفاده کنید. انتخاب یک روش پشتیبان گیری درون سایتی و یک روش پشتیبان گیری خارج سایت می‌تواند برای شما مفیدتر باشد. به به‌طور مثال می‌توانید پرونده‌های خود را در Dropbox، Google Drive یا OneDrive ذخیره کنید و از پشتیبان گیری منظم در درایو خارجی نیز بهره ببرید.

تهیه پشتیبان از اطلاعات را در حالت خودکار قرار دهید.

استفاده از یک روش خودکار برای تهیه پشتیبان می‌تواند اطلاعات شما را ایمن‌تر نگه دارد. در این صورت با تهیه بکاپ با دو روش و به‌صورت خودکار، هیچ‌گاه اطلاعات شخصی‌تان را از دست نمی‌دهید.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها