بیل گیتس بزرگترین اشتباهش را باختن به اندروید می داند

0
260

بنیانگذار شرکت مایکروسافت، بیل گیتس، جزئیاتی را در خصوص این که این شرکت چه تصمیمات اشتباهی برای سیستم عامل گوشی های هوشمند اتخاذ کرده است بازگو کرد. او در مصاحبه ای که در شرکت Village Global داشته به این مورد اشاره کرده است که بزرگترین اشتباه مایکروسافت از دست دادن فرصتی بود که اندروید بدست آورده است:

در دنیای نرم افزار مخصوصا سیستم عامل ها همیشه یک برنده همه بازار را از آن خود می کند. بنابراین بزرگترین اشتباه هر چیزی بوده که من به عنوان یک مدیر در آن دخالت داشتم و باعث شدم مایکروسافت آن چیزی که الان اندروید است نشود. برای همین الان اندروید یک پلتفرم استاندارد برای گوشی های غیر از اپل است. آن واقعا یک چیز طبیعی برای مایکروسافت بود تا بتواند برنده باشد. در اینجا دقیقا یک جا برای یک سیستم عامل به غیر از اپل بود و آن چقدر ارزش دارد؟ 400 بیلیون دلار که می توانست از کمپانی گوگل به کمپانی مایکروسافت منتقل شود.

گوگل اندروید را در سال 2005 به مبلغ 50 میلیون دلار بدست آورد و مدیر عامل سابق آن، Eric Schmidt، اعتراف کرد که تمرکز شرکت گوگل کنار زدن رقیب خود یعنی سیستم عامل ویندوز موبایل مایکروسافت است.

بعدها این اندروید بود که به سرعت بازار را در دست گرفت و ویندوز فون را شکست داد. در حقیقت سیستم عامل اندروید در گوشی های هوشمند مانند سیستم عامل ویندوز در کامپیوترهای شخصی شد.

اما اعتراف بیل گیتس به مقصر بودنش یک سورپرایز است. چرا که بسیاری معتقدند شکست مایکروسافت در خصوص سیستم عامل گوشی های همراه اشتباه دوران Steve Ballmer بوده است. استیو بالمر در آن زمان به گوشی آیفون می خندید و آن را “گران ترین گوشی در جهان که کاربرد تجاری ندارد زیرا دارای کیبورد نیست” نامید.

استیو بالمر، مدیر عامل سابق مایکروسافت در جریان کنفرانس مطبوعاتی برای معرفی ویندوز فون 8 در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا، 2012
استیو بالمر، مدیر عامل سابق مایکروسافت در جریان کنفرانس مطبوعاتی برای معرفی ویندوز فون 8 در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا، 2012

اما او این حقیقت را که دوره کیبوردهای فیزیکی تمام شده و وارد دوره صفحه های لمسی شده ایم را دیر فهمید، زمانی که گوشی آیفون به فروش خوبی دست پیدا کرد.

شاید این مهمترین اشتباه مایکروسافت در دوران اولیه گوشی ها بود که از بلندپایه ترین مقام آن سرچشمه می گرفت. در آن زمان مایکروسافت بر روی سیستم ویندوز موبایل خود که بیشتر از اینکه با صفحه های لمسی سازگار باشد با قلم های استایلوس سازگار بود پافشاری کرد.

در دسامبر سال 2008 در یک جلسه اضطراری مایکروسافت سیستم ویندوز موبایل را کنار گذاشت و توجه خود را بر روی سیستم عامل ویندوز فون متمرکز کرد.

در حالی که در آن جلسه مدیرهای سابق مایکروسافت یعنی Terry Myerson و Joe Belfiore حضور داشتند به نظر می رسد این شرکت از مشورت های بیل گیتس نیز بهره برد. بیل گیتس در سال 2000 از سمت مدیرعاملی کنار رفت و به عنوان مدیر طراحی نرم افزار انتخاب شد، درست زمانی که مایکروسافت دو سیستم عامل شکست خورده ویندوز فون و ویندوز ویستا را طراحی کرد.

بیل گیتس در سال 2008 از این سمت هم کنار رفت و تا سال 2014 که Satya Nadella به عنوان مدیرعامل معرفی شد، به عنوان رئیس هیات مدیره حضور داشت.

شاید بیل گیتس در بعضی از تصمیمات مایکروسافت در خصوص گوشی های موبایل دخالت مستقیمی نداشته است اما کنار رفتن او از مایکروسافت درست زمانی اتفاق افتاد که این شرکت بازار را به اندروید واگذار کرده بود. در همین راستا مدیر عامل سابق مایکروسافت استیو بالمر نیز پیش از خداحافظی غم انگیزش گفته بود بزرگترین پشیمانی اش ویندوز ویستا است.

اما حالا به نظر می آید مایکروسافت از اشتباهی که در مورد سیستم عامل موبایلش کرده درس گرفته باشد. به همین خاطر سیستم ابری این شرکت بسیار پر رونق است. به گفته بیل گیتس:

برای من بسیار جالب است که یکی از بزرگترین اشتباهات تاریخ را انجام دادم. اما دیگر محصولات شرکت مانند آفیس و ویندوز خیلی قوی و پر رونق هستند پس بنابراین ما یک شرکت پیشتاز هستیم اما اگر آن یک مورد هم درست انجام می شد ما بهترین شرکت پیشتاز بودیم اما خوب این کار انجام نشد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها