تاثیرات تکنولوژی روی سالمندان؛ اعتیاد مجازی همه گیر می شود؟

0
594
تاثیرات تکنولوژی روی سالمندان؛ اعتیاد مجازی همه گیر می شود؟

به نظر می رسد که این روزها سالمندان نیز مانند نوجوانان و جوانان علاقه به استفاده از گوشی های هوشمند دارند و بیش از پیش غرق این دنیای مجازی شده اند.

تجربه استفاده یک سالمند از گوشی

گفته های بالا با داستان یک پسر در مورد مادر 69 ساله اش در این مورد صادق است. او می گوید «پس از مدت ها برای مادرم یک گوشی هوشمند خریدم و اوایل از من می پرسید اینها خیلی گران هستند و به چه کسی مسیج بفرستم و … . اما پس از مدتی به گونه ای به آن عادت کرد که دومین آیفون خود را دو سال پیش خرید و با آن بازی هایی مانند کلمه بازی و … انجام می دهد.

 او حتی با کمک سرچ اکنون می تواند به درستی نام داروها را نیز بگوید. همچنین با استفاده از همان صفحه نمایش گوشی خود برای خواندن کتاب های دیجیتالی استفاده می کند و آن را به رفتن به کتابخانه ترجیح می دهد.

 همچنین با نرم افزار FaceTime با پدر بزرگم گفتگو می کند! او پیش بینی وضع آب و هوا را زودتر از همه به سایرین اطلاع می دهد و مرتبط صدای دینگ دینگ گوشی اش که حاوی نوتیفیکیشن هایی از رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام و GroupMe است به گوش می رسد.»

وابستگی به گوشی

به نظر می رسد که افراد سالمند نیز مانند جوانان به گوشی های خود وابسته شده اند. در ژانویه 2017 مرکز تحقیقات Pew در آخرین شماره خود در مورد استفاده از گوشی های هوشمند در آمریکا مقاله ای را منتشر کرد. طبق نتایج این تحقیق بیش از سه چهارم بزرگسالان آمریکایی (77درصد) در حال حاضر دارای یک گوشی هوشمند است اما سریع ترین رشد جمعیت استفاده از گوشی های هوشمند در میان افراد بالای 50 سال است که 74 درصد آنها اکنون گوشی دارند.

تاثیرات تکنولوژی روی سالمندان؛ وابستگی به گوشی

 16 درصد این میزان مربوط به دو سال قبل است و نشان دهنده افزایش استفاده سالمندان از گوشی است. مالکیت گوشی های هوشمند برای آمریکایی های 65 ساله و بالاتر در حال حاضر 42 درصد است و از سال 2015 نیز به میزان 12 درصد افزایش یافته است.

انقلاب پذیرش تکنولوژی توسط سالمندان و کاربردهای آن

مسئله پذیرش تکنولوژی توسط سالمندان یک چیز است و ارتباطی که این افراد با دستگاه های خود دارند چیز دیگری است. افراد مسن تر طبق تحقیقات گوشی خود را به مثابه دستگاهی می دانند که ارتباط آنها را با دیگر نقاط جهان حفظ می کند و می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. اما شاید نتایج این تحقیق اکنون تغییر کرده باشد و این افراد اکنون با گوشی خود کارهای متفاوتی انجام می دهند و از ان برای پر کردن اوقات فراغت  خود نیز استفاده می کنند.

دکتر دیوید گرین بنیانگذار مرکز اعتیاد به اینترنت و فناوری و معاون ستاد روانپزشکی دانشگاه است. او کتاب اعتیاد مجازی را در سال 1999 نوشته بود و اعتیاد به اینترنت، بازی و گوشی های هوشمند را پیش بینی کرده بود. او می گوید که مغز افراد مسن تر نیز به همان اندازه جوان حساس و درگیر اعتیاد اینترنت خواهد شد. بنابراین آنها نیز می توانند مانند جوانان درگیر این معضل شوند و باید فکری به حال آن کرد.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها