فوت و فن تجارت با تاجریار

0
1357

کالاسودا_  در روزهایی که با نوسانات ارزی، اقتصادی و تجاری روبرو هستیم، گفتگوی این هفته کالاسودا را با مجموعه ای فعال در حوزه تجارت بین الملل صورت دادیم تا بیشتر با مشکلات و حال و هوای این حوزه آشنا شویم، تاجریار قصد دارد شرایط تجارت بین الملل را برای ایرانیان شفاف سازی و تسهیل کند.

سلام لطفا خودتان را معرفی بفرمایید

سلام محمد فرهی نژاد هستم، 31ساله و بنیانگذار استارتاپ تاجریار. دکترای بازرگانی از دانشگاه تهران شمال دارم و همچنین  مدرک MBA از دانشگاه علوم تحقیقات. تخصص اصلی من بازرگانی و بازاریابی است و در حوزه جذب مشتری و مباحث واردات و صادرات فعالیت می کردم.

نام تاجریار تا حدودی معرف فعالیت شماست اما بصورت دقیق تر به ما بگویید تاجریار چه میکند.

تاجریار اپلکیشینی است که به کاربران این امکان را می دهد تا بتوانند به آخرین اطلاعات در حوزه قوانین تجارت بین الملل در لحظه دسترسی داشته باشند و به نوعی سردرگمی افراد فعال در این حوزه را (به دلیل عدم شفافیتی که در دسترسی به اطلاعات به روز وجود داشت) از بین برده است. در تاجر یار چه افراد متخصص در حوزه تجارت بین الملل و چه مخاطبان عام می توانند از تمام اطلاعات و بخشنامه هایی که هر لحظه تغییر می کنند با خبر شوند.

آیا از قبل با موضوع و محیط کار استارتاپتان آشنا بودید؟

بله؛  ما یک شرکت بازرگانی با نام کارا داریم و با توجه به آشنایی با این حوزه تصمیم به طراحی  تاجریار گرفتیم .

ایده اولیه تاجریار کی و از کجا شکل گرفت و چه دغدغه ای باعث شد  به ایده این موضوع برسید؟

بعد از ورود به حوزه بازرگانی بین الملل و IT، ضرورت برنامه ای را احساس کردم که پیچیدگی های فرآیند ها را از سر راه مخاطبان بردارد. چون مخاطبان به اطلاعات مورد نیاز خود به صورت منسجم و یکپارچه دسترسی نداشتند و سازمان های ذیربط نیز به صورت نامنظم این اطلاعات را در اختیار عده ای قرار می دادند که منجر به ایجاد رانت های اطلاعاتی می شد. پیچیدگی موضوع تجارت بین الملل در ایران زبان زد است؛ چرا که نه تنها مراحل و فرآیندها شفاف نیست بلکه اطلاعات و قوانین با ثبات نیستند و به سرعت تغییر می کنند. ایران جز معدود کشورهایی است که به صورت سالانه کتاب مقررات صادرات و واردات را تغییر می دهد. از طرفی در طی سال نیز تعداد زیادی بخشنامه صادر می شود که قوانین قبلی را تغییر می دهد. با شناسایی این نیاز تصمیم  گرفتیم بستری را فراهم کنیم تا تغییراتی که به صورت لحظه ای در قوانین ایجاد می شود را به شکل یکپارچه در یک اپلیکیشن ارائه دهیم. ایده تاجریار از همین جا شکل گرفت تا بلاتکلیفی فعالان حوزه تجارت بین الملل را در دسترسی به اطلاعات را تا حدی کاهش دهیم.»

با این توضیحات بعید میدانم نمونه داخلی و حتی خارجی تاجریار وجود داشته باشد.

دقیقا! نمونه داخلی که به هیچ وجه . نمونه خارجی هم به دلیل پایدار بودن محیط و قوانین آنها ضرورت و نیاز همچین برنامه ایی اولویت کمتری خواهد داشت.

تاجریار با چند نفر شروع شد؟

با 5 نفر شروع کردیم و در حال حاضر به 18 نفر رسیده ایم.

آقای لاجوردی دکترای IT از دانشگاه تربیت مدرس که به عنوان تحلیل گر فعالیت دارند، بخش iOS توسط امین قینرلو و بخش اندرویدی توسط امین دری برنامه نویسی می‌شود که هر دو فارغ‌التحصیل از رشته‌ی کامپیوتر دانشگاه تهران هستند. آرمان رکنی هم به عنوان طراح با تاجریار همکاری می کنند.

چه مدل درآمدی برای تاجریار در نظر گرفته اید ؟

روش درآمدی ما غیرمستقیم است و روش‌هایی مثل تبلیغات را به عنوان مدل درآمدی خود انتخاب کرده ایم.

مشتریانتان رو چطور پیدا و جذب کردید؟

اولین مشتریان به واسطه نیاز و جستجوی خود ما را پیدا کرده اند و تلاش اولیه ما برای معرفی بسیار تسهیل گردید.

کاربران چطور میتوانند از خدمات تاجریار استفاده کنند؟

کافی است با ثبت نام کردن در تاجریار از تمامی خدمات تاجریار مثل استعلام واردات ، تعرفه ها ، بخشنامه ها و آمار کالا مطلع شوند. کاربران می تواند با وارد کردن کالای مورد نظر خود تعرفه آن را تعیین کنند. در تاجریار یک موتور جستجوی هوشمند این کار را انجام می دهد به این ترتیب که با وارد کردن نام کالا دسته بندی کالا را تشخیص داده و تعرفه مورد نظر را مشخص میکند. به طور کلی 12 هزار کد وجود دارد که ما در تاجریار حدود 400 هزار کالا را به این کدها اختصاص داده ایم. همین طور سعی کردیم جستجو را تا جایی که می شود هوشمند کنیم تا موتور جستجو بتواند کلمات مشابه را نیز تشخیص دهد تا به کاربر کمک شود راحت تر به نتیجه ای که به دنبال آن است برسد و علاوه بر دریافت تعرفه گمرکی کالا به اطلاعات مفیدی در مورد کالای مورد نظر از جمله آمار واردات و صادرات نیز دسترسی پیدا کند.

در حال حاضر چه تعداد کاربر دارید؟ آماری از میزان جستجوی روزانه از طریق تاجریار وجود دارد؟

طبق آخرین آمار حدود 4000 کاربر در حال استفاده از تاجریار هستند و روزانه بیش از 1000 جستجو و مخاطب فعال داریم.

با توجه به تخصصی بودن موضوع تاجریار چه روشی را برای معرفی آن مناسب میدانید؟

روش های بازاریابی دهان به دهان و بصورت بازاریابی ویروسی

فضای موضوع تاجریار را در حال حاضر چطور ارزیابی میکنید ؟

فضای تجارت و واردات فضای پردرآمدی است و افراد در این حوزه در صورتی که با یک سیستم خوب مواجه شوند، در زمینه‌ی تعاملات مالی چالش‌ چندانی نخواهند داشت.

فیلترینگ داخلی و تحریم های خارجی چقدر روی تاجریار تاثیرگذار بوده است؟

اپ استور متاسفانه مبالغ پرداختی ما را مصادره کرد و از از ارائه خدمات و ادامه کار خودداری کرد.

مهمترین موانع پیش روی استارتاپ های ایرانی را در این روز ها  چی میدانید ؟

ریسک زیاد به لحاظ تغییرات انبوه محیط. چه در حوزه قوانین و چه در بحث اقتصادی.

چقدر از حمایت های دولتی در این مدت برخوردار بوده اید؟

ما با تلاش زیاد و به کمک سازمان‌های دولتی تاجریار را راه‌اندازی کردیم ولی به دلیل مشکلاتی که جلوی راه استارتاپ ها است علی‌الخصوص استارتاپ‌های این حوزه‌ و نداشتن حامی، این مسیر با ترس و استرس فراوانی همراه بوده است. از طرفی متاسفانه تیم تاجریار هم به شکل منسجم در یک مکان حضور ندارند و این عدم دسترسی اعضای تیم به هم، حمایت روحی از یکدیگر را دشوار کرده است.

وضعیت سرمایه گذاری در کسب و کارهای اینترنتی را چطور ارزیابی میکنید؟

سرمایه گذاری بلند مدت به دلیل وجود ریسک زیاد به لحاظ تغییرات انبوه محیط، چه در حوزه قوانین و چه در بحث اقتصادی بسیار سخت و پیچیده شده است.

با توضیحاتی که فرمودید، پس از شتابدهنده ای هم برای تاجریار استفاده نکرده اید

خیر؛ تا به امروز هیچ کمکی از این دوستان دریافت نکرده ایم و البته قابل توجه است که کوششی هم از این طریق صورت نگرفته است.

آقای فرهی نژاد شما در ابتدا نقشه راه خود را تا کجا ترسیم کرده بودید؟  با توجه به اینکه قبل از راه اندازی تاجریار در این زمینه فعالیت داشتید، باز هم به زمان برای بررسی و تحقیق در این زمینه نیاز داشتید؟

همینطور است. به دلیل اینکه شرکت ما در این زمینه حدود 5 سال فعالیت و تجربه داشت بنابراین تحقیق و بررسی لازم را داشتیم و در نتیجه مستقیما وارد مرحله اجرا شدیم.

با چه مشکلات و چالش هایی روبرو شده اید؟

یکی از مشکلات همانطور که اشاره کردم عدم حضور منسجم تیم تاجریار در یک مکان بوده که باعث کاهش حمایت روحی از یک‌دیگر شده است. از سوی دیگر ما با مخالفت بازار سنتی و اتحادیه کارگزاران گمرکی با این سیستم روبرو بودیم. از آنجایی که  یک‌سری از هزینه‌ها و رفت‌وآمدها و واسطه‌ها توسط تاجریار حذف می‌شد، این دوستان مخالف ارائه‌ی آن بودند

یکی دیگر از چالش‌هایمان این بود که زبان اپلیکیشن را به حدی ساده کنیم تا کاربر بتواند به راحتی از آن استفاده کند و حتی از تعدادی کاربر هم تقاضا کردیم تا با نمونه اولیه آن شروع به کار کنند تا شکل ارتباط کاربر با اپلیکیشن را بررسی کنیم.

در نقطه مقابل بزرگترین موفقیت و نقطه عطف خود را چه میدانید؟

لذت از رضایت مخاطبین و استقبال انبوه جامعه هدف از تاجریار بهترین موفقیت برای ما محسوب میشود.

چه افق و هدف میان مدتی را برای تاجریار ترسیم کرده اید؟

امیدواریم که بتوانیم نقش موثری در تسهیل تجارت بین الملل و شفاف سازی پیچیدگی های این صنعت داشته باشیم.

شما مدتی در این فضا مشغول به فعالیت هستید و قطعا تجربیات زیادی کسب کرده اید، مهمترین توصیه شما برای کسانیکه ایده ای دارند و میخواهند وارد فضای فعالیت های استارتاپی شوند چیست؟

هماهنگی میان اعضای تیم و همدلی کسانی که کنار هم مشغول به فعالیت هستند . قناعت در سیستم های استارتاپی بسیار مهم است چرا که شما در حال سرمایه گذاری روی ایده ای هستید که نتیجه آن در آنده روشن خواهد شد و البته رهبری درست در تیم عملیاتی که در واقع راهبری کار را به عهده داشته باشد.

با تمام صحبت های گفته شده شرایط فعالیت استارتاپ ها را چطور میبینید؟

باید به این نکته توجه داشت که در شرایط کنونی زمینه برای رشد استارتاپ‌ها کاملا وجود دارد ولی باید بدانیم که صرف پشت سیستم نشستن راه به جایی نخواهد برد؛ اخیرا هم جامعه‌ی استارتاپی با استقبال خوبی از جانب مردم مواجه شده اند و باید استارتاپ ها وارد میدان شوند تا به نیازهای حقیقی جامعه پی ببرند و درصدد حل مشکلات برآیند.

تاجریا را در یک جمله تعریف کنید

تاجریار اپلیکیشن شفاف سازی و تسهیل تجارت بین الملل

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا در جریان آخرین خبرهای حوزه فناوری قرار بگیرید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها