تارهایی با قدرت تارهای مرد عنکبوتی تولید می شوند

0
898

تارهایی با قدرت تارهای مرد عنکبوتی تولید می شوند|کالاسودا

کالاسودا_پژوهشگران ایتالیایی وبریتانیایی  در حال کار روی پروژه ای هستند که از طریق آن قدرت تارهای عنکبوت ها را فراتر از حد معمول ببرند.

اگر به سری کتاب ها یا مجموعه فیلم های مرد عنکبوتی علاقه مند باشید، احتمالا با کاراکتر اصلی این فیلم آشنا هستید. پیتر پارکر جوان که بر اثر یک اتفاق یه مردی شگفت انگیز تبدیل شد.

مردی که به سرعت در سطح شهر لقب «مرد عنکبوتی » را به خود اختصاص داد. اما ویژگی مشخصه مرد عنکبوتی تنیدن تارهایی با کیفیت و مستحکم است . تارهایی که گرچه طرحی مشابه با عنکبوت های معمولی دارد، اما آنقدر محکم است که مرد عنکبوتی را بین آسمان خراش های شهر معلق نگه می دارد.

اکنون خبرهای جدید در حوزه فناوری پزشکی نشان می دهند مسیر مرد عنکبوتی شدن چندان پیچیده نیست. بر اساس پژوهش های محققان ایتالیایی می توان با افزودن نوعی ماده «گرافن» به تارهای عنکبوت قدرت این تارها را چندین برابر کرد.

در واقع محققان ایتالیایی و بریتانیایی با افزودن ماده ای به تار عنکبوت آن را قدرتمندتر کرده اند.این پژوهش  به رهبری نیکولا پوگنو از دانشگاه ترنتو ایتالیا انجام شده است.

اما روش اجرای این طرح دقیقا چگونه بود ؟ محققان، آبی مخصوص به سه نوع عنکبوت دادند که در آن ذرات ریز گرافن و نانوتوپ های کربن وجود داشت.

پس از آنکه عنکبوت ها از این آب خوردند، هنگام تنیدن تار  گرافن ها به فیبر آن افزوده شد. به این ترتیب تار تنیده شده قدرت و استقامت بیشتر یافت.

پوگنو در این باره می گوید: ما متوجه شدیم تاری که عنکبوت ها تنیدند قدرتی معادل ۵.۴ گیگاپاسکال دارد و استقامت آن نیز ۱۵۷۰ ژول بر گرم است.این در شرایطی است که قدرت تار معمولی عنکبوت ۱.۵ گیگاپاسکال و استقامت آن ۱۵۰ ژول برگرم است. این قدرتمندترین تاری است که تاکنون تنیده شده و استقامت آن با فیبرهای کربنی قابل مقایسه است.

البته این تحقیقات در مرحله اولیه است اما نتایج ما نشان می دهد مسیر برای ساخت تارهای طبیعی قدرتمندتر هموار است بنابراین می توان  یکی از قدرتمندترین مواد موجود در جهان را ارتقا داد.

اگر شما هم در نوجوانی جزو ماجراجوهایی بودید که دوست داشتند تار بتنند، پس فرصت را از دست نداده و سری به آزمایشگاه ها بزنید. شاید موفق شدید ابر قهرمان شوید .

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها