تا چه حد باید نگران خطرات 5G بر سلامت خود باشیم؟

0
283

شبکه نسل پنجم اینترنت یا 5G، نسل بعدی فناوری برای اینترنت گوشی‌های هوشمند است. اما نگرانی‌هایی  در مورد خطر سلامتی این شبکه جدید و قدرتمند وجود دارد.

به گزارش کالاسودا و به نقل از howtogeek، ممکن است مقاله هایی در فیس بوک یا وب سایت های سلامت در مورد خطرناک بودن 5G مشاهده کرده باشید. این فناوری سلولی دارای پرتوهای انرژی قوی‌تری است و تأثیرات مضری روی انسان می گذارد. برخی از نظرات مخالف نیز ادعا می کنند که شبکه جدید 5G تشعشع رادیواکتیو ایجاد می کند که می تواند به DNA آسیب برساند و منجر به سرطان شود. آسیب امواج رادیویی می تواند باعث پیری زودرس شود و متابولیسم سلولی را مختل کند و به طور بالقوه منجر به بیماری های دیگر از طریق تولید هورمون‌های استرس شود. اما آیا واقعا این طور است؟

تابش امواج رادیویی چه زمانی خطرناک محسوب می شود؟

ریشه همه نگرانی‌های مربوط به این شبکه، تشعشع امواج رادیواکتیو یا RFR است. این موج در هر چیزی که از طیف الکترومغناطیسی ساطع می شود، از مایکروویو گرفته تا اشعه ایکس و نور مانیتور و نور خورشید وجود دارد. این امواج به خودی خود مضر نیست، اما باید کشف شود که تحت چه شرایطی ساطع می شود.

برای بررسی این مسئله باید به این موضوع توجه کرد که آیا این تشعشع جزء دسته اشعه یونیزه کننده قرار می‌گیرد یا غیر یونیزه کننده. به عبارت ساده تر ، هر تابشی که غیر یونیزه کننده باشد برای شکستن پیوندهای شیمیایی بسیار ضعیف است.

امواج یونیزه و غیر یونیزه

این شامل اشعه ماوراء بنفش ، نور مرئی ، مادون قرمز و همه چیز با فرکانس کمتر مانند امواج رادیویی است. فن آوری های روزمره مانند خطوط برق ، رادیو FM و Wi-Fi نیز در این محدوده قرار می گیرند. مایکروویوها (تنها استثناء هستند: غیر یونیزه کننده اما قادر به آسیب رساندن به بافت هستند) فرکانسهای بالای UV ، مانند پرتوهای X و اشعه گاما ، یونیزه کننده هستند.

اینترنت 5G نیز اگر در طول موج مورد نظر که برای سلامتی انسان مضر نباشد، کار کند خطری سلامت انسان را تهدید نمی کند. دکتر استیو نولا، استادیار عصب شناسی ییل، می گوید استفاده از اصطلاح تشعشع گمراه کننده است زیرا مردم را یاد به سلاح های هسته ای می انداد. آنها به اشعه یونیزه کننده ای فکر می کنند که می تواند آسیب زده بوده و سلول ها را از بین ببرد یا باعث جهش DNA شود. »

اما از آنجایی که پرتوهای غیر یونیزه باعث آسیب DNA یا آسیب بافتی نمی شوند ، نولا می گوید که بیشتر نگرانی ها درباره امواج 5G نادرست است. وی می گوید: “هیچ مکانیسم شناخته شده ای برای اکثر اشکال اشعه غیر یونیزه وجود ندارد که اثر بیولوژیکی داشته باشد. شما هر روزه در معرض اشعه های الکترومغناطیسی بزرگتری قرار می گیرید که بسیار شدیدتر از امواج 5G است.”

اما می‌توان استدلال کرد که اینترنت 5G در فرکانس های بالاتر یک خطر محسوب می شود. اما در حال حاضر اینترنت 5G از فرکانس‌های بین ۶۰۰ مگاهرتز تا ۲۶۰۰ مگاهرتز استفاده می‌کند و از آنجایی که این طیف در محدوده فرکانس‌های رادیویی قرار دارد، برای بدن انسان ضرری به همراه ندارند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها