تبدیل گرمای باتری موبایل به برق

0
652

استفاده از وسایل الکترونیکی به مدت طولانی باعث گرم شدن بیش از حد آن‌ها می‌شود که ممکن است عملکرد آن‌ها را کُند کند؛ اما اکنون محققان یک هیدروژل ایجاد کرده‌اند که می‌تواند تجهیزات الکترونیکی مانند باتری‌های تلفن همراه را خنک کرده و گرمای آن‌ها را به برق تبدیل کند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از gadgetsnow، طبق این مطالعه، که  منتشر شده است، برخی از اجزای دستگاه‌های الکترونیکی، از جمله باتری‌ها، دیودها (از لامپ‌های LED) و ریزپردازنده‌های رایانه‌ای، در طی کار گرما تولید می‌کنند. گرمای بیش از حد می‌تواند علاوه بر اتلاف انرژی باعث کاهش بهره وری و کاهش طول عمر دستگاه‌ها شود.

محققان دانشگاه ووهان در چین یک هیدروژل ترموگالوانیک هوشمند طراحی کردند که می‌تواند گرمای موجود را به برق تبدیل کند و در عین حال دمای دستگاه را نیز پایین بیاورد.

با توجه به یافته‌ها، در این هیدروژل از یک چارچوب پلی آکریل آمید تزریق شده با آب و یون‌های خاص استفاده شده است.

هنگامی که آنها هیدروژل را گرم کردند، دو یون (فریسیانید و فروسیانید) الکترون‌ها را بین الکترودها انتقال داده و برق تولید می‌کند. در همین حال، آب درون هیدروژل تبخیر می‌شود و آن را خنک می‌کند. پس از استفاده، هیدروژل با جذب آب از هوای اطراف خود بازسازی می‌شود.

محققان آن را در باتری یک گوشی امتحان کردند که باعث شد که گرمای تولید شده به 5 میکرووات برق تبدیل شده و دمای باتری 68 فارنهایت کاهش بیابد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها