راهنمای تبدیل فایل‌ های PDF به فرمت ePub و MOBI

0
958
تبدیل PDF به ePub و MOBI

در دنیای دیجیتال، بسیاری از کتاب‌ها، فایل‌های اسناد، مقالات و سایر منابع مطالعه اغلب به فرمت PDF هستند و این موضوع دلیل ساده‌ای دارد: به این خاطر که PDF از همه‌ی فرمت‌های دیگر قدیمی‌تر است. همچنین فرمتی‌ست با قابلیت‌های فراوان و روی اغلب دستگا‌ه‌ها از جمله کتاب‌خوان‌ها به خوبی می‌تواند نمایش متن و تصاویر را مدیریت کند. اما با ظهور گوشی‌های همراه، بیشتر فرمت‌های ePub و MOBI بودند که محبوب شدند، اما به هر حال این فرمت‌ها قابلیت‌های متفاوتی از PDF داشتند. تبدیل PDF به ePub و MOBI مهارتی است که در زندگی امروز حتما به آن نیاز پیدا می‌کنید.

EPub یا نشر الکترونیکی از صدا و تصویر و دیگر فرمت‌های تعاملی پشتیبانی می‌کند و می‌توان فایل‌ها را روی گوشی همراه یا کامپیوتر شخصی دانلود کرد و خواند. فایل‌های MOBI منبعی‌ست از کتاب‌های دیجیتالی و همچنین از بوکمارک کردن، اضافه کردن یادداشت و اصلاحات، قاب‌ها و جاوااسکریپت، به ویژه در گوشی‌های با سرعت پایین، پشتیبانی می‌کند.

اگر به دنبال مخاطبان بیشتری بین خواننده‌های کتاب‌های دیجیتالی هستید، می‌توانید فایل‌های PDF خود را به فرمت ePub یا MOBI تبدیل کنید تا در دستگاه‌های بیشتری در دسترس باشد. در این مطلب برایتان خواهیم گفت چطور می شود این کار را انجام داد.

چگونه فایل‌های PDF را به فرمت ePub تبدیل کنیم؟

برای تبدیل PFD به ePub به یک برنامه‌ی ebook converter نیاز دارید. چندین برنامه آنلاین برای این کار وجود دارد که شما می‌توانید از آنها استفاده کنید، همچنین برنامه‌هایی هم هستند که می‌توانید روی کامپیوتر خود نصب کنید و از آنها کمک بگیرید.

اگر به دنبال یک برنامه‌ی نصبی باشید، از برنامه‌ی Calibre استفاده کنید. این برنامه یک ابزار open-source است که دانلود آن رایگان است و برای تبدیل فایل PDF به ePub باید این مراحل را طی کنید:

  1. Calibre را اجرا کنید و روی گزینه «add books» کلیک کنید. اگر می‌خواهید بیشتر از یک فایل را تبدیل کنید، می‌توانید از فلش کوچکی که در کنار «add books» است فایل‌های بیشتری را اضافه کنید.
    تبدیل PDF به ePub و MOBI
  2. فایل PDF را که مدنظرتان است انتخاب کنید و روی گزینه open کلیک کنید.
    تبدیل PDF به ePub و MOBI
  3. روی گزینه «convert books» کلیک کنید.
    تبدیل PDF به ePub و MOBI
  4. در این مرحله منوی تبدیل باز خواهد شد و روی فلشی که کنار output قرار دارد کلیک کنید و از منوی آبشاری باز شده ePub را انتخاب کنید.
    تبدیل PDF به ePub و MOBI
  5. ویرایش‌هایی را که مدنظرتان است روی عنوان، مولف، زمینه متاداده و تگ‌ها اعمال کنید و زمانی که تمام ویرایش‌ها به پایان رسید، روی گزینه OK کلیک کنید. همچنین می‌توانید فاصله‌ی بین پاراگراف‌ها و اندازه‌ی فونت را از گزینه‌ی «Look & Feel» تغییر دهید.
  6. در قسمت چپ برنامه و روی فلش کنار Formats کلیک و ePub را انتخاب کنید.
    تبدیل PDF به ePub و MOBI
  7. فایل ePub خود را انتخاب کنید و روی فلش کنار View کلیک کنید. با انتخاب «View with calibre E-book viewer» فایل را باز کنید.
    تبدیل PDF به ePub و MOBI
  8. صفحات فایل را چک کنید و اگر همان چیزی‌ست که دنبالش بودید، viewer را ببندید و به library برگردید.
    تبدیل PDF به ePub و MOBI
  9. روی فایل ePub در library راست کلیک کنید و از منوی باز شده «Open containing folder» را انتخاب کنید. در این مرحله می‌توانید مکانی را که فایل در آنجا save شده است پیدا کنید.
    تبدیل PDF به ePub و MOBI

چگونه فایل‌های PDF را به فرمت MOBI تبدیل کنیم؟

تبدیل فایل PDF به فرمت MOBI نیز ابزار تبدیل فایل نیاز دارد. برای این کار می‌توانید از همین برنامه Calibre استفاده کنید و تمام مراحل قبل را تکرار کنید.

روش دیگر آن است که از یک برنامه آنلاین استفاده کنید تا مستقیما فایل PDF را به فرمت MOBI تبدیل شود. در این آموزش ما از برنامه آنلاین PDF2MOBI استفاده کرده‌ایم. این برنامه رایگان و سریع است و می‌توانید تا بیست فایل را همزمان آپلود کنید، به علاوه اینکه رابطه کاربری آن نیز مانند مراحل کار ساده است.

برای تبدیل فایل‌های PDF به فرمت MOBI مراحل زیر را طی کنید.

  1. مرورگر خود را باز کنید و به سایت PDF2MOBI بروید. روی گزینه «Upload File» کلیک کنید و فایل PDF را از کامپیوتر خود انتخاب کنید. آن را باز کنید و منتظر بمانید تا فایل آپلود شود.
    تبدیل PDF به ePub و MOBI
  2. روی گزینه download کلیک کنید. سایت کار تبدیل PDF به MOBI را آغاز می‌کند.
    تبدیل PDF به ePub و MOBI

تبدیل ePub به MOBI

اگر احیانا فایل PDF را به ePub تبدیل کرده‌اید و حالا می‌خواهید آن را به فرمت MOBI تبدیل کنید، می‌توانید از برنامه Calibre و طبق دستورالعمل زیر استفاده کنید:

  1. برنامه Calibre را اجرا کنید و روی گزینه «Add books» کلیک کنید.
    تبدیل PDF به ePub و MOBI
  2. در پنجره باز شده فایل مورد نظر خود را انتخاب و روی گزینه open کلیک کنید تا به library برنامه اضافه شود.
    تبدیل PDF به ePub و MOBIمی توانید با انتخاب «Edit Metadata» طرح جلد فایل خود را با استفاده از گزینه change cover section تغییر دهید و همچنین اگر بخواهید می‌توانید عنوان، مولف، تگ‌ها و ناشر را نیز ویرایش کنید.
  3. OK را انتخاب کنید تا به Library برگردید و سپس روی «Convert books» کلیک کنید.
    تبدیل PDF به ePub و MOBI
  4. روی output format کلیک کنید و از منوی باز شده MOBI را انتخاب کنید و OK را بزنید.
    تبدیل PDF به ePub و MOBI
  5. در قسمت چپ برنامه Formats را انتخاب کنید و روی MOBI کلیک کنید تا فایلی را که تبدیل کرده‌اید پیدا کنید. سپس آن را انتخاب کنید و گزینه «Save to disk» را بزنین تا فایل در کامپویتر شما save شود.
    تبدیل PDF به ePub و MOBI

اگر گوشی همراه شما از فرمت MOBI پشتیبانی می‌کند می توانید آن را باز کنید و بخوانیدش. اگرهم برنامه Amazon Kindle را دارید که می‌توانید فایل MOBI  را به راحتی باز کنید و از آن استفاده کنید، چه روی ویندوز و مک، چه روی گوشی همراهتان.

چالش‌های تبدیل کردن فایل‌ها

اگر به دنبال این هستید که فایل  PDF شما به خوبی به فرمت ePub یا MOBI تبدیل شود، اولین قدم آن است PDF شما ساختار یک فایل word را داشته باشد. برای این منظور چند ترفند را به شما یادآور می‌شویم:

  • برای سرفصل‌ها، لیست‌های شماره‌‌دار یا نقطه‌دار، یکدست سازی پاراگراف‌ها، فاصله اول پاراگراف، فاصله‌ی بین صفحات، افقی یا عمودی بودن صفحه و فونت واحد برای تمام متن، از ساختارهایی شبیه ساختارهای پیش‌فرض ورد استفاده کنید.
  • صفحات را طوری بچینید که خواندش برای یک مخاطب کتاب دیجیتالی راحت باشد.
  • متن را بالا و پایین عکس قرار دهید، هیچ متنی را در کنار عکس نگذارید.
  • فرمت عکس‌ها JPEG یا PNG باشد.

جمع‌بندی

امیدواریم حالا به خوبی یاد گرفته باشید که چگونه فایل PDF را به فرمت ePub یا MOBI تبدیل کنید. بهترین روش آن است که از برنامه‌ای‌ برای تبدیل (چه نصبی و چه آنلاین) استفاده کنید که هر دو فرمت و حتی فرمت‌های بیشتری را پشتیبانی کند، اما قبل از هر چیز مطمئن شوید که فرمت فایل PDF صحیح و به قاعده باشد تا از هرگونه مشکلی طی تبدیل جلوگیری شود و فایل ePub و MOBI شما بدون ایراد باشد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها