تجربه رانندگی با تویوتا C-HR هیبرید جدید

0
297

تمایز در کلاس کراس اوورهای خانوادگی وظیفه‌ی سختی است اما تویوتا با معرفی C-HR در سال 2016 به این فرمول بسیار نزدیک شد.

به گزارش کالاسودا به نقل از پدال، تویوتا C-HR که در کشورمان نیز به‌صورت محدودی وارد شد و هم‌اکنون با قیمت‌های بالا خرید و فروش می‌شود ظاهر برجسته‌ای داشته و نسخه‌ی کم‌مصرف هیبریدی آن باعث تمایز از خودروهایی همچون اشکودا کاروک و رنو کجار می‌شود.

تویوتا C-HR
سه سال بعدتر و با ثبت فروش حدود 50 هزار دستگاهی در بریتانیا، این خودرو فیس لیفت شده است. این خودروی به‌روزتر هم‌اکنون تکنولوژی بهتر، استایل متمایزتر و پیشرانه‌ی هیبریدی جدیدی دارد. تویوتا می‌گوید این خودرو هم آرام تر شده و هم سواری هیجان‌انگیزتری دارد.

تویوتا C-HR
حتی C-HR چند سال پس از فروش نیز ویژگی‌های متمایزی داشته و بنابراین نیاز چندانی به بازنگری شدید طراحی نبوده است. به همین خاطر بهبودهای طراحی بدنه ملایم بوده است. سپرهای جلو و عقب تغییر شکل یافته ظاهر تمیزتری داشته و چراغ‌ها نیز LED شده‌اند. سه رنگ جدید بدنه هم به همراه رینگ‌های 17 و 18 اینچی جدید تکمیل کننده تغییرات هستند.

تویوتا C-HR
داشبورد تریم های جدیدی داشته و از برخی پلاستیک‌های نرم اضافی در آن استفاده شده اما کابین اکثراً شبیه مدل پیش از فیس لیفت به نظر می‌رسد. ساعت دیجیتالی ارزان‌قیمت C-HR ناپدید شده اما متأسفانه ستون‌های C بزرگ که دید کم و فضای کابین تاریکی را ایجاد کرده‌اند همچنان باقی‌ مانده‌اند. فضای بار 377 لیتری خودرو نیز کمتر از رقبای مشهور دیگر بوده اما به اندازه‌ی یک هاچبک می‌باشد.

تویوتا C-HR
مالکان تویوتا قبلاً با یکی از ضعیف‌ترین سیستم‌های اطلاعات سرگرمی بازار سر و کله زده‌اند. علیرغم بهبودهای اندکی که رخ داده این سیستم هنوز هم نقاط ضعف خود را دارد. البته تویوتا سرانجام اپل کارپلی و اندروید اتو را به‌صورت استاندارد ارائه می‌کند.

تویوتا C-HR
تغییرات بزرگ‌تر زیر کاپوت رخ داده‌اند. از هر 10 دستگاه C-HR فروخته شده در بریتانیا 8 دستگاه دارای قوای محرکه هیبریدی بوده و تویوتا پیشرانه‌ی 1.2 لیتری توربوی بنزینی را حذف کرده است.

تویوتا C-HR
به این ترتیب هم‌اکنون با مدل هیبریدی مجهز به پیشرانه 1.8 لیتری کار را آغاز می‌کنیم. این پیشرانه بسیار مشابه مدل قبلی است اما سیستم الکتریکی آن‌هم اکنون انرژی را از باتری لیتیوم-یونی کوچک‌تر، سبک‌تر و قوی‌تر از قبل می‌گیرد.

تویوتا C-HR
و هم‌اکنون نسخه پرچم‌دار هیبریدی جدید وجود دارد که از پیشرانه‌ی 2 لیتری درون‌سوز و سیستم دو موتوره الکتریکی استفاده کرده و قدرت 182 اسب بخاری و گشتاور 202 نیوتون متری دارد. برای توضیح سطح تکنولوژی هوشمندی که در این پیشرانه 2 لیتری بکار رفته می‌توان چندین صفحه به‌صورت مفصل نوشت بنابراین ما می‌گوییم که نوآوری‌های زیاد این نیروگاه آهنین باعث شده پیشرانه 2 لیتری تویوتا از نظر راندمان گرمایی بهترین پیشرانه درون‌سوز بازار باشد. این پیشرانه سبک‌تر از پیشرانه قبلی بوده و 50 درصد قوی‌تر از پیشرانه‌ی 1.8 لیتری می‌باشد. این در حالی است که پیشرانه موردبحث تنها 10 درصد پرمصرف‌تر از پیشرانه 1.8 لیتری است.

تویوتا C-HR
و در جاده است که تحت تأثیر آن قرار می‌گیریم. پرفورمنس خودرو به حد کافی قوی بوده و قوای محرکه در رانندگی روزمره بسیار نرم است اما در زمان شتاب گیری سنگین شاهد صدای بالای پیشرانه و کم آوردن گیربکس CVT خواهیم بود. البته قدرت بیشتر به این معنی است که در اکثر اوقات نیازی به کارکرد سنگین پیشرانه نخواهد بود و به همین خاطر این صدای ناخوشایند چندان موجود نخواهد بود.

تویوتا C-HR
تویوتا اقدام به اصلاح سیستم‌های فرمان و تعلیق مدل‌های مجهز به پیشرانه 2 لیتری کرده تا خودرو بتواند با وزن بیشتر این مدل کنار آید. البته بدون تست شانه‌به‌شانه‌ی دو مدل 1.8 و 2 لیتری نمی‌توان تفاوت‌های زیادی را متوجه شد؛ به عبارت دیگر C-HR هنوز هم یکی از تیزترین هندلینگ ها در بین کراس اوورها را داشته و سواری نسبتاً کنترل شده‌ای را نیز ارائه می‌کند. فرمان البته حس زیادی نداشته اما دقیق است.

 

اما درباره‌ی مصرف سوخت چه؟ ما در مسیرهای گوناگون به مصرف سوخت 4.8 لیتری دست یافتیم و اگر در شهر رانندگی بیشتری داشته باشید این مصرف کمی بالاتر خواهد بود. تویوتا ادعا می‌کند در 80 درصد مواقع با تکیه‌ بر نیروی الکتریکی رانندگی کرد. البته نظر ما روی 60 درصد است.

با آلایندگی دی‌اکسید کربن 92 گرمی در هر کیلومتر، پیشرانه 2 لیتری تنها 6 درصد آلاینده‌تر از پیشرانه 1.8 لیتری است و بسیار پاک‌تر از رقبای خود در این کلاس می‌باشد.

از نظر هزینه‌های مالکیت، تویوتا در بالاترین بخش کلاس قرار می‌گیرد. گارانتی 5 ساله/160 هزار کیلومتری جزو بهترین گارانتی‌های کلاس بوده و نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد این خودرو قابلیت اطمینان بالایی دارد.


قیمت مدل 2 لیتری در تریم آیکن از 29645 پوند شروع می‌شود که 1620 پوند گران‌تر از مدل 1.8 لیتری می‌باشد. از نظر ما این اضافه پرداخت ارزشش را دارد. مدل اورنج ادیشن که در تست نیز حضور داشت از رینگ‌های 18 اینچی، بدنه دو رنگ مشکی و نارنجی، صندلی‌های چرمی، سیستم صوتی JBL و… سود برده و گران‌ترین نسخه با بهای 32595 پوندی است. تنها 500 دستگاه از این خودرو روانه بازار بریتانیا می‌شود.


این اعداد باعث می‌شوند تویوتا محصولی گران در کلاس محسوب شود. این خودرو تقریباً هم‌رده پژو 3008 بوده، خودرویی که جادارتر بوده و کابین خاص‌تری دارد؛ اما پژو نمی‌تواند از نظر آلایندگی و مصرف سوخت با تویوتا برابری کند. البته می‌توانید دیگر خودروی خوب کلاس یعنی اشکودا کاروک را انتخاب کنید که قیمت ارزان‌تری داشته و رنو کجار هم‌ چنین وضعیتی دارد. البته هیچ‌کدام از آن‌ها تکنولوژی هیبریدی پیشرفته‌ی C-HR را ندارند.


متمایز، سواری هیجان‌انگیز و مصرف سوخت کم واژه‌هایی هستند که باعث تمایز تویوتا C-HR با دیگر شاسی بلندها می‌شوند. پیشرانه‌ی 2 لیتری هیبریدی جدید این خودرو کاملاً با استقبال مواجه شده و استفاده از سیستم‌های ارتباطی جدید باعث می‌شوند نقطه‌ضعف این خودرو تا حدی جبران شود. البته کابین تنگ و تاریک، دید عقب ضعیف و قیمت بالا هم جزو دیگر موارد قابل‌بحث درباره C-HR هستند. اگر این مشکلات را نادیده بگیرید قطعاً C-HR جزو گزینه‌های خوب کلاس خود خواهد بود.

مشخصات تویوتا C-HR هیبرید 2.0 VVT-i اورنج ادیشن

  • قیمت: 32595 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی هیبرید
  • قدرت/گشتاور: 182 اسب بخار/202 نیوتون متر
  • گیربکس: CVT اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.2 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 180 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 5.7 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: اتواکسپرس

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها