تراشه‌هایی که بوی مواد شیمیایی خطرناک را تشخیص می‌دهند

0
157

محققان اینتل می‌گویند تراشه نورومورفیکی ساخته می‌شود که قادر خواهد بود 10 ماده شیمیایی خطرناک را بو کند. سخت‌افزارهای نورومورفیک در واقع همان‌هایی هستند که می‌توانند کارکرد مغز انسان را تقلید کنند.

به گزارش کالاسودا به نقل از engadget، از بین تمامی حواس پنجگانه، آموزش تشخیص حس بویایی به هوش مصنوعی از همه دست نیافتنی‌تر به نظر می‌رسد اما این سختی تلاش محققان را متوقف نکرده‌ است.

اخیرا محققان دانشگاه کرنل (Cornell) و شرکت اینتل (Intel) برای یادگیری و شناخت رایحه 10 ماده شیمیایی خطرناک، یک تراشه خاص را طراحی کرده‌اند.

این فناوری، در آینده ممکن است «بینی‌های الکترونیکی» و روبات‌ها را قادر به کشف سلاح، مواد منفجره، مواد مخدر و حتی بیماری‌ها کند.

این تیم با استفاده از تراشه هوشمند اینتل به نام Loihi که یک تراشه نورومورفیک است الگوریتمی را بر اساس مدار بویایی مغز طراحی کرده‌اند.

هنگامی که یک چیزی را بو می‌کشید، مولکول‌ها سلول‌های بویایی را در بینی شما تحریک می‌کنند.

این سلول‌ها سیگنال‌هایی را به سیستم بویایی مغز ارسال می‌کنند و سپس پالس‌های الکتریکی را ثبت می‌کنند.

محققان توانستند چنین مداری را در مدارهای سیلیکونی Loihi تقلید کنند.

بر اساس آنچه اینتل ادعا می‌کند، این تراشه می‌تواند 10 بو از جمله استون، آمونیاک و متان را شناسایی کند، حتی در مواردی که بوی قوی‌تر دیگری نیز در محیط وجود داشته باشد.

نبیل امام (Nabil Imam) دانشمند ارشد تحقیقاتی در گروه محاسبات نورومورفیک آزمایشگاه اینتل گفت: کار آنها که در Nature Machine Intelligence منتشر شده نمونه بارز تحقیقات معاصر است که علوم عصبی و هوش مصنوعی را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

سابقه پیوند هوش مصنوعی و حس بویایی

اینتل و دانشگاه کرنل در مسیر آموزش تشخیص بوها به حوزه هوش مصنوعی تنها نیستند.

تیمی در گوگل نیز به نام Google Brain Team در حال همکاری با عطرسازها برای پیوند دادن مولکول‌های بو با بوی ادراک شده است.

محققان روسی نیز در تلاشند از هوش مصنوعی برای تشخیص ترکیبات کٌشنده انواع گازها بهره ببرند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها