ترندهای موفق جهانی که دیجی کالا بیشترین تاثیر را از آنها گرفته کدامند؟

0
1308

تحقیق آفلاین، خرید آنلاین

هدی رضایی

 

در سال ۹۴ هفت هزار فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیک در سراسر کشور فعالیت میکنند که هدف مرکز تجارت الکترونیک افزایش و توسعه کمی این تعداد مراکز است. تا اذر ماه ۹۵ این تعداد به ۲۲ هزار فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیک رسیده است که نشان از مساعد بودن فضای دولتی و حاکمیتی و اجرای زیرساختها در کشورمان دارد. بسیاری از مدیرانی که رو به گسترش کسب و کارهای آنلاین میاورند دیجی کالا و موفقیتش را سرلوحه کار خود قرار میدهند و میپرسند چگونه میتوان دیجی کالا شد؟

 

بازنگری بیزینس پلن

کار بزرگی که دیجی کالا کرد این بود که فرهنگ تجارت الکترونیک را در کشور جاری کرد و این اطمینان ارزشمند را به مخاطب داد که خرید اینترنتی میتواند خوب و مورد اعتماد باشد. موفقیت دیجی کالا سبب شد که مدیران دیگر کسب و کارها نیز با اجرای زیرساختها رو به این کار بیاورند و نمادهای اعتماد الکترونیکی برای وبسایتشان دریافت کنند. دیجی کالا بهمن ماه هر سال موضوع بیزینس پلن سال آینده خود را انتخاب میکند و بیزینس پلن ۵ ساله خود را نیز آپدیت میکند. شاید در حوزه ها و صنایع دیگر ۵ سال زمان زیادی نباشد، اما  در حوزه ای همانند تجارت الکترونیک طی ۵ سال همه چیز دگرگون میشود و برنامه ای که ۵ سال پیش نوشته شده است، امروز به کار نمی اید. به همین دلیل لزوم بازنگری در این زمینه وجود دارد.  یکی از فاکتورهای مهم برای برنامه ریزیهای طولانی مدت این است که ببینید در ان حوزه چه ترندهایی وجود دارد و روندهایی که تجارت الکترونیک را در سالهای آینده تحت تاثیر قرار میدهد چه چیزهایی هستند؟

 

رویکرد خرده فروشی

سعید محمدی، بنیانگذار دیجی کالا در مورد ترندهای آینده تجارت الکترونیک و استراتژی های رشد دیجی کالا چند ترند اصلی تجارت الکترونیک و فاکتورهای تاثیرگذار روی آن را بررسی کرده و اعتقاد دارد که در مورد این چند ترند اصلی e-commerce اتفاق نظر وجود ندارد و ممکن است هر کدام از مدیران عالی کسب و کار در دنیا این ده ترند را با توجه به اهمیت در نظر خودشان نام ببرند. اما در دیجی کالا بیشترین تاثیر از این ده ترند گرفته شده است: ترند اول خرده فروشی سنتی و فیزیکی است که به نظر میرسد در حال تولد مجدد است. همانطور که در اخبار فناوری میشنویم که فروشگاه های بزرگی در سراسر دنیا به دلیل گسترش تجارت الکترونیک تعطیل میشوند، اما در واقع زیر این خاکستر، Brick and mortar یا خرده فروشی دوباره در حال متولد شدن است. حتی امروز بسیاری از کسب و کارهای آنلاین را میبینیم که به استراتژی های آفلاین نیز بها میدهند و حضور جدی تری در زمینه های فیزیکی به شکلهای مختلف داشته باشند. مثالی از این دست فروشگاه آمازون گو است. نیچ مارکتینگهای ( یا بازاریابی گوشه) زیادی را در اطراف خود میبینیم که به صورت شو روم و experience Center ، فضاهایی را ایجاد میکنند تا افراد علاوه بر تجربه کاربری از وبسایت یا اپلیکیشن، بتواند تجربه لمس فیزیکی محصول آن برند را نیز داشته باشند.  به نظر میرسد که در ۲-۳ سال آینده شاهد تغییرات بیشتر از گذشته در حوزه استفاده کسب و کارهای اینترنتی از فضاهای فیزیکی باشیم. در اخرین نظرسنجی از قشر جوان که بیشترین خرید را در حوزه کسب وکارهای اینترنتی دارند این نتیجه کسب شده است که ۵۰ درصد هنوز خرید از فروشگاه های فیزیکی را ترجیح میدهند و ۲۷ درصد خرید فروشگاه های اینترنتی از طریق کامپیوتر و  ۲۲ درصد خرید به وسیله موبایل و ۱۰ درصد هم به وسیله کاتالوگ خرید میکنند. این نتایج نشان میدهد که خرید به صورت خرده فروشی فیزیکی هنوز منسوخ نشده است، اما نیاز به تغییر و تحول و احیای سختی را پیش رو دارد که باید دید در چند سال آینده به کدام سمت و سو میرود.

 

هوش مصنوعی

ترند دوم، ترند رشد بیشتر و integration ، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است و کاربردهای بیشتری از آن را درسالهای آینده به صورت واقعی تر و ملموس تر از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در پیشنهادات موتورهای جستجو و سیستمهای پیشنهادی که در فروشگاه های اینترنتی وجود دارد، شاهد خواهیم بود. کسانی که در حوزه تجارت الکترونیک کار میکنند میدانند که یک موتور پیشنهاد دهنده به مشتری میتواند فروش را افزایش داده و نرخ مشارکت را بالا ببرد و همچنین پروسه سرچ و جستجوی کالا را که در فروش اینترنتی مهم است بهبود بخشد و از الگوهای رفتاری کاربر بتواند بهترین نتیجه ها را جلوی چشم او بگذارد. پیش بینی میشود در سال ۲۰۱۸ هوش مصنوعی بتواند بسیار در این حوزه نقش مهمی داشته باشد. همینطور موضوعی مانند Return یا مرجوعی کالا در مباحث کسب و کارهای آنلاین بسیار مهم است، تکنولوژی هایی مانند واقعیت افزوده میتواند به این کار کمک کند. اکثر کسب وکارهای دنیا بین ۷ -۴۰ درصد بازگشت کالا دارند و بازگشت کالا هزینه زیادی را به تجارت الکترونیک تحمیل میکند و استفاده از واقعیت افزوده میتواند در این حوزه کاربردی تر باشد.

 

انتقال سریعتر سفارش

ترند بعدی کاهش بازه انتظار مشتری در تحویل سفارش است. اگر چندین سال پیش غولهای فروش اینترنتی دنیا بهترین خدمات تحویل سفارش را از ۱-۳۰ روز داشتند، پیش بینی میشود که در آینده نزدیک انتظار مشتری، تحویل سریعتر و تجربه بهتر تحویل سفارش باشد. شرکتهای مقتدر به فراخور فضایی که فعالیت میکنند نوآوری زیادی را برای پاسخ به نیازمشتری و کاهش بازه تحویل سفارش به او به خرج میدهند. آمازونی که تا همین چند سال پیش کمتر از ۴-۵ روز هیچ سفارشی را تحویل نمیداد، اکنون با استفاده از سرویس آمازون پرایم میتواند به شما تحویل Same day یا Next day یعنی همان روز یا فردا دهد. سرویس prime now نیز در بعضی از شهرها و محلات خاص میتواند تحویل یک ساعته را به شما تضمین کند. سریعتر تجربه تحویل سفارش آمازون مربوط به یک کالای تب سنج بود که در ۸ دقیقه و انتقال بستنی در قالب سرویس amazon Fresh نیز در ۹ دقیقه بوده است.

 

شخصی سازی

موضوع بعدی شخصی سازی یا customized experience است. این حوزه نیز در آینده با تغییرات زیادی مواجه خواهد بود. مشتریان نیاز به سرویسهای شخصی شده تر نسبت به گذشته دارند. در حال حاضر هنگامی که سرچ میکنید سوابق خرید شما، رفتار مشتری در سوشال مدیا و موقعیت جغرافیایی شما میتواند تجربه خرید بهتری برایتان ایجاد کند. این پلتفرم با کمک machine learning و هوش مصنوعی میتواند به کسب وکارها کمک بیشتری کند و سبب میشود شما حین تجربه خرید احساس نزدیکی بهتری با آن پلتفرم داشته باشید.

 

تحقیقات آفلاین

یکی از موضوعات مهم در تجارت الکترونیک نسبت   Research offline – purchase online است. یعنی اینکه که مردم  قبل از خرید به صورت حضوری و فیزیکی، اطلاعات در مورد محصول را به صورت آنلاین کسب میکنند. اینکه مردم ترجیح میدهند در هنگام خرید اینترنتی یا فیزیکی انجام دهند، چقدر در اینترنت راجع به ان خرید میکنند. یا برعکس آنهایی که میخواهند خرید اینترنتی انجام دهند، چقدر در فضای فیزیکی تحقیق میکنند. اطلاع از این نسبت مهم است و پیش بینی میشود که در آینده نزدیک این نسبت باز افزایش پیدا کند . در حال حاضر ۵۴ درصد خریداران آنلاین، بررسی تخصصی ان محصول را در فضای مجازی میخوانند و ۳۹ درصد خریداران فیزیکی نیز قبل از خرید فیزیکی سری به نت میزنند و بررسی های تخصصی را قبل از خرید میخوانند. این کار به فعالان این حوزه پیگیری مسئولیت هایی چون بازاریابی محتوا و اهمیت این موضوع را به آنها میدهد و به نظر میرسد که در آینده ای نزدیک رشد بیشتری خواهد داشت. همه این ترندهای اصلی یک فصل مشترک داشتند و ایجاد سهولت بیشتر در تجربه خرید کاربری است. هر ایده، فناوری و راهکاری که بتواند تجربه خرید اینترنتی را ساده تر کند، قطعا شانس موفقیت بیشتری دارد.

 

حال، با نگاه به ترندهایی که در این حوزه وجود دارد، دیجی کالا چه استراتژی های رشد و توسعه ای در این خصوص دارد؟

از سال گذشته مدل مارکت پلیس نیز به دیجی کالا اضافه شده است و تنوع محصول ظرف ۲-۳ سال آینده از ۲۰۰ هزار قلم کالای فعال در سایت را به ۱۰ میلیون قلم کالا جزو برنامه های آنهاست. تا قبل از این تنها یک فروشنده در دیجی کالا وجود داشت و آن تنها دیجی کالا بود. اما اکنون قرار است که در بازه اول توسعه مارکت پلیس به ۱۰۰ هزار فروشنده غیر از دیجی کالا برسند، یعنی از ۴۰۰۰ فروشنده ای که اکنون در این سایت قرار دارند به ۱۰۰ هزار افزایش پیدا کند. در مدل مارکت پلیس دیجی کالا، محصولات اصلی این سایت که درصد بالاتری از فروش را شامل میشدند به سمت Downtail شدن پیش میرود و میتوان انتظار داشت که در دیجی کالا تقریبا هر کالایی را که به ذهنتان برسد بعد از بلوغ مارکت پلیس در دیجی کالا پیدا کنید و سفارش دهید. در راستای توسعه برنامه های مختلف، این شرکت سال گذشته با برند دیجی استایل وارد حوزه های مرتبط با فشن شد و توانست کسب و کارش را در این زمینه نیز توسعه دهد و احتمال میرود که در آینده نزدیک وارد مقوله مواد غذایی نیز بشود.

برای اطلاع از اینکه مدل مارکت پلیس چیست، پیشتر مقاله ای با عنوان مقایسه استراتژی های شرکت دیجی کالا و بامیلو در کالاسودا منتشر شده است که برای خواندن آن میتوانید اینجا را کلیک کنید.

 با ما در کانال تلگرام کالاسودا همراه باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها