تشخیص سرطان با کمک فناوری نانو

0
980
تشخیص-سرطان-با-کمک-فناوری-نانو|کالاسودا

تشخیص-سرطان-با-کمک-فناوری-نانو|کالاسوداکالاسودا_پژوهشگران آمریکایی روشی را ابداع کرده اند که می توان از طریق آن انواع سرطان را با بالاترین سرعت ممکن تشخیص داد .

متاسفانه این روزها بسیاری از کشورها با سونامی سرطان مواجه هستند . شهروندان پرشماری از گروه های سنی مختلف باید با انواع سرطان بجنگند و این موضوع فارغ از هزینه های مادی پر شمار، تبعات منفی و پرتعداد روانی نیز دارد . با این وجود، چگونه می توان از چنگال سرطان رها شد ؟

به نظر می رسد پاسخ را محققان دانشگاه راجرز پیدا کرده اند . گروهی از پژوهشگران این دانشگاه  در آمریکا روش تازه ای برای شناسایی تومورهای کوچک سرطانی ابداع کرده اند.

گرچه این روش هنوز به شکل آزمایشی در دست اجراست . اما استفاده آزمایشی از این روش، شناسایی سلول های سرطانی را در نقاط مختلف بدن موش ممکن کرده است. امید می رود با پیشرفت این روش شناسایی آنی سلول های سرطانی و تشخیص به موقع سرطان های خطرناکی مانند سرطان سینه ممکن شود.

اما  روش کار چگونه است ؟ در روش تازه ماده ای خاص به درون نانوذرات تزریق می شود که قادر به انتشار نور مادون قرمز با طول موج کوتاه است. نانوذرات مذکور در درون جریان خون به حرکت در می آیند و سلول های سرطانی را شناسایی می کنند این پژوهشگران با استفاده از نانوذرات منتشرکننده نور می توانند با دقت بالا محل تجمع تومورهای سرطانی را شناسایی و ردگیری کنند

در روش های قدیمی تر و در حین استفاده از روش سنتی تصویربرداری رادیویی شناسایی تومورهای یادشده تنها زمانی رخ می دهد که آنها بسیار بزرگ شده اند و درمان سرطان به سختی ممکن است. معمولا در این مرحله پزشکان نمی توانند کار چندانی برای درمان بیمار انجام دهند و زمان از دست رفته است.