تفاوت‌های بین لینوکس و یونیکس؟

0
1637

سیستم عامل لینوکس، همان یونیکس نیست؛ اگرچه شبیه هم هستند؛ تفاوت‌های عمده‌ای بین این دو سیستم عامل معروف وجود دارد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

به گزارش کالاسودا و به نقل از howtogeek، لینوکس یک سیستم عامل آزاد و منبع باز است که یادگیری آن آسان‌تر است. در حالی که یونیکس محصولی تجاری قدیمی و اختصاصی است که قدرت پردازشی بالاتری دارد. این سیستم عامل گران و منبع بسته است.

یونیکس بیشتر از 50 سال عمر دارد و توسط شرکت DEC و به عنوان پروژه غیررسمی در آزمایشگاه‌های بل (Bell) ساخته شده و سپس به AT&T تعلق گرفته است. اکنون دو نسخه‌ی AT&T و BSD از یونیکس وجود دارد.

در ادامه لینوس توروالدز، پدر لینوکس تصمیم گرفت برای رقابت با یونیکس یک سیستم عامل کاربردی‌تر و ساده‌تر طراحی کند.

لینوکس یک علامت تجاری ثبت شده توسط پدر لینوکس، Linus Torvalds است. هسته‌های لینوکس تحت مجوزهای مختلف و نرم افزارهای اصلی GNU منتشر می‌شوند. کد منبع بصورت آزاد در دسترس است. یونیکس یک علامت تجاری ثبت شده از Open Group بوده و دارای حق چاپ، وابسته به مالک و منبع بسته است و تنها از طریق کپی رایت‌های آن استفاده می‌شود.

تفاوت در کاربرد

از نظر تجربه کاربر، در خط فرمان دو سیستم تفاوت قابل توجهی مشاهده نمی‌شود. به دلیل استانداردهای POSIX، نرم افزاری که روی یونیکس نوشته شده می‌تواند برای سیستم عامل لینوکس نیز ارسال شود.

در حین اجرای سیستم‌ها، در مورد تفاوت‌ها اطلاعات بیشتری به دست خواهید آورد. به عنوان مثال، مکانیسم‌های مختلف استارت وجود دارد.

شما می‌توانید از لینوکس در رایانه‌های شخصی، گوشی‌های هوشمتد و تبلت ها استفاده نمایید. اما یونیکس تنها در ابر کامپیوترها و کامپیوترهای شخصی استفاده می‌شود.

در نهایت لینوکس portable و قابل حمل است و شما می‌توانید از طریق  USB آن را بوت کرده و به کار گیرید؛ اما این امکان برای سیستم عامل یونیکس وجود ندارد.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها