تفاوت فرمت های FAT32 و NTFS و exFAT در چیست؟

0
3103
تفاوت فرمت های FAT32 و NTFS و exFAT در چیست؟

تفاوت فرمت های FAT32 و NTFS و exFAT را باید یکی از مهم ترین مواردی دانست که کاربران کامپیوتر ها و همچنین حافظه های جانبی بهتر است اطلاعات کاملی در مورد آن داشته باشند. در این بخش قصد داریم به مرور تفاوت های آن ها بپردازیم.

به طور کلی فرمت های FAT32 و NTFS و exFAT  برای فرمت های درایو های داخلی و خارجی و همچنین حافظه های فلش میکرو یو اس بی و کارت میکرو اس دی به کار می رود، بخش توضیحات ویندوز اطلاعات خاصی در این زمینه در اختیار ما قرار نمی دهد و از این رو قصد داریم در این بخش به بررسی انواع فرمت فلش و حافظه های داخلی و خارجی بپردازیم.

همانطور که بیان شد ویندوز از سه نوع فرمت برای حافظه ها پشتیبانی می کند، و NTFS جدید ترین فرمت در این میان به شمار می رود. ویندوز از این فرمت برای درایو های خود استفاده می کند و برای درایو هایی که قابل حذف شدن نیستند مورد استفاده قرار می گیرد. FAT32 استانداردی قدیمی تر است و به اندازه NTFS کاربردی نیست و به برای حافظه هایی مانند فلش مموری و حافظه های جانبی مورد استفاده قرار می گیرد. در کنار این دو فرمت نیز exFAT یک جایگزین مدرن برای FAT32 است. در این میان توجه داشته باشید که دو فرمت اولیه نام برده شده پشتیبانی بسیار بیشتری در مقایسه با فرمت exFAT دارند.

تفاوت فرمت های FAT32 و NTFS و exFAT

فرمت NTFS چیست؟

همانطور که بیان شد NTFS یک سیستم فایل مدرن ویندوز است که به صورت پیش فرض مورد استفاده قرار می گیرد، زمانی که شما ویندوز را نصب می کنید، درایو سیستم شما با NTFS فرمت می شود. NTFS دارای اندازه فایل و محدودیت های اندازه پارتیشن است، با این وجود این موضوع بیشتر به صورت تئوری است و در این زمینه شما با مشکلی رو به رو نمی شوید. این فرمت محبوب اولین بار در ویندوز ایکس پی ظاهر شد، البته در اصل شاهد عرضه این فرمت و ساختار با ویندوز NTبودیم.

فرمت NTFS چیست؟

بررسی ویژگی های فرمت NTFS

NTFS با ویژگی های جالبی در اختیار کاربران قرار می گیرد و تفاوت NTFS با FAT32 و exFAT را باید حضور ویژگی های مردن در مورد فایل های امنیتی دانست. این فرمت از مجوز فایل ها برای امنیت بیشتر استفاده می کند و به طور کلی این ساختار شرایطی را ایجاد می کند که اگر فایل سیستمی شما با مشکلاتی رو به رو شد بتواند نسخه های کپی برای پشتیبان گیری، رمزگذاری و محدودیت فضای دیسک، لینک های سخت و ویژگی های بسیار دیگری را برای سیستم فراهم کند. بسیاری از این موارد برای درایو ها سیستم عامل بسیار مهم هستند.

همانطور که بیان شد پارتیشن ویندوز شما به طور پیش فرض NTFS است و اگر یک درایو دیگر نیز دارید که قصد نصب نرم افزار روی آن را دارید احتمالا باید فرمت آن را به NTFS تغییر دهید. با وجود قابلیت های بسیار خوب فرمت NTFS مشکل سازکاری دارد. این فرمت با تمام نسخه های ویندوز به خوبی هماهنگی دارد، اما دی سیستم عامل های دیگر محدودیت های بسیار زیادی دارد، به طور پیش فرض Mac OS می تواند درایوهای NTFS را بخواند و امکان نوشتن روی آن درایو ها وجود ندارد. این موضوع در برخی از توزیع های لینوکس نیز وجود دارد و برخی از آن ها تنها از NTFS به عنوان یک فرمت برای خواندن تنها استفاده می کنند و قابلیت نوشتن روی آن ها وجود ندارد.

بررسی ویژگی های فرمت NTFS

فرمت FAT32 چیست؟

فرمت FAT32 یا همان File Allocation Table 32 را باید قدیمی ترین فرمت و ساختار دانست. این فرمت همزمان با ویندوز 95 و همچنین به منظور ارائه جایگزین برای فرمت FAT16 معرفی شد. این فرمت محدودیت های بسیاری دارد اما همچنان طرفداران پروپا قرص بسیار زیادی را در اطراف خود به خصوص در میان گیمر ها می بیند و مناسب ترین گزینه در میان انواع فرمت فلش به شمار می رود.

به طور کلی به دلیل قدیمی بودن این ساختار و فرمت دستگاه های بسیاری از این فرمت پشتیبانی می کنند، از این رو اگر قصد استفاده از فلاش مموری در کنسول های بازی خود را دارید بهتر است از این فرمت استفاده کنید،اما پیشنهاد خوبی برای استفاده در درایوهای ذخیره‌سازی داخلی نیست. این فرمت، فاقد مجوزها و دیگر قابلیت‌های امنیتی موجود در ساختار فایلی مانند NTFS است. نسخه‌های جدیدتر از سیستم‌عامل ویندوز را نیز نمی‌توانید بر روی درایوهایی با فرمت FAT32 نصب کنید و مجبور به استفاده از فرمت NTFS خواهید بود.

فرمت FAT32 چیست؟

تفاوت FAT32 و NTFS چیست؟

این دو فرمت را باید رقبای بسیار جدی در ویندوز دانست که هر کدام ویژگی های بسیار کاربردی خود را دارند، با این وجود تفاوت های بسیاری میان آن ها وجود دارد که در این بخش به دو مورد می پردازیم. همانطور که بیان شد در فرمت FAT 32 حجم فایل ها تا 4 گیگابایت می تواند در نظر گرفته شود و این موضوع از دید کاربران تفاوت اصلی این دو فرمت را رقم می زند. NTFS محدودیت این گونه ای را برای کاربران ندارد و همچنین در آزمایش های انجام شده سرعت سرعت بالاتری را در مقایسه و بررسی تفاوت FAT32 و NTFS دیده می شود که به سود NTFS است. با این وجود عمومیت FAT 32به گسترش این فرمت و ساختار کمک بسیار زیادی می کند.

تفاوت FAT32 و NTFS چیست؟

مزایای NTFS به FAT32 چیست؟

مزایای NTFS به FAT32 به طور کامل قابل درک است، فرمت NTFS اگر از ویندوز استفاده می کنید بهترین شرایط را برای شما ایجاد می کند. برخلاف فرمت FAT 32 شما در این فرمت با محدودیتی رو به رو نیستید، مهم ترین ویژگی در میان مزایای NTFS به FAT32 را باید حجم فایل ها دانست، در هر درایو با فرمت FAT 32 شما می توانید فایل های تا حجم 4 گیگابایت را ذخیره کنید و همچنین حجم خود درایو نیز تا 8 ترابایت می تواند باشد.

در کنار این موضوع در بخش امنیت نیز می توانیم به بررسی مزایای NTFS به FAT32 بپردازیم، همانطور که بیان شد این فرمت می تواند با ایجاد نسخه های کپی و رمزگذاری و … امنیت بیشتری را در مقایسه با سایر فرمت ها در اختیار کاربران قرار دهد.

مزایای NTFS به FAT32 چیست؟

فرمت exFAT چیست؟

فرمت exFAT در سال 2006 معرفی شد و جدید ترین گزینه در بررسی تفاوت فرمت های FAT32 و NTFS و exFAT به شمار می رود، این فرمت را باید به روز شده FAT 32 دانست که از محدودیت های حجمی برخوردار نیست، به عنوان مثال حجم فایل ها در فرمت FAT 32 تا 4 گیگابایت است اما در این فرمت این مشکل برطرف شده است، در کنار این موضوع عمومیت بسیار زیاد FAT 32 برای فایل های فلش و حافظه های قابل حمل در این فرمت وجود دارد. به طور کلی آن را باید یک به روز رسانی از FAT 32 دانست.

فرمت exFAT چیست؟

فرمت FAT16 چیست ؟

فرمت FAT16 این روز ها منقرض شده است و کمتر از آن خبری منتشر می شود، این فرمت در MS-DOS به نوعی فرمت اصلی به شمار می رفت و حداکثر فایل نیز در این فرمت 2 گیگابایت بود که در مقایسه با FAT 32 نصف آن به شمار می رود. این فرمت نسخه قدیمی FAT 32 است و از قابلیت های رمزنگاری نیز پشتیبانی نمی کند.

فرمت FAT16 چیست ؟

 

تفاوت FAT و FAT32 چیست؟

قبل از بررسی تفاوت FAT و FAT32 این موضوع را یادآور می شویم که FAT همان فرمت FAT16 است. این دو فرمت شباهت های بسیاری به یکدیگر دارند اما این موضوع را در نظر باید گرفت که FAT32 نسخه جدید تر این فرمت است. همانطور که بیان شد حذاکثر حجم فایل در این فرمت 2 گیگابایت است که در FAT32 به 4 گیگابایت رسیده و در فرمت exFAT نیز تا حد زیادی برطرف شده است.

تفاوت FAT و FAT32 چیست؟

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها