تقاطع های ایران به سمت هوشمند شدن می روند

0
491
اعتباری بالغ‌بر 80 میلیون تومان برای تجهیز چراغ‌های راهنمایی به سیستم هوشمند در هر تقاطع هزینه می‌شود

با حذف سرعت گیر ها قرار است تقاطع های خیابان ها در کشور به سمت هوشمند شدن حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، اکثر کشورهای دنیا به منظور کنترل سرعت ماشین ها در تقاطع ها دست به استفاده از سیستم هوشمند می زنند و در ایران از سرعت گیرها برای این اتفاق استفاده می کنند. اما حالا فرمانده پلیس راه کشور اعلام کرده که اگر تقاطع می‌خواهد منظم باشد سرعتگیر برای ما آخرین ابزار است و علمی و مورد تایید ما نیست و تقاطع باید هوشمند باشد نمی‌توان به روش سنتی شهرهای بزرگ را کنترل کرد و باید برای هوشمند کردن شهرها گام‌های علمی برداشت.

در این زمینه باید یادآور شد که با توسعة شبکة چراغ هاي راهنمايي هوشمند با قابليت کنترل متمرکز و يکپارچه تحت پايگاه SCATS ، امکان تعيين زمانبندي بهينه براي چراغهاي راهنمايي مستقر در يک شبکة وسيع معابر صورت مي پذيرد و کارشناسان بخش SCATS در مرکز نظارت و کنترل ترافيک ميتوانند به صورت لحظه اي بر جريان ترافيک در تقاطع ها نظارت داشته و در موارد ضروري (مانند شرايط اضطراري) قادرند با مداخله در کارکرد عادي سيستم کنترل هوشمند، زمانبندي مناسب را براي تقاطع هاي مورد نظر تعريف کنند.

در ایران شهرهایی مانند بجنورد از این سیستم بهره می برند. سه سال گذشته تقاطع ۱۵ خرداد بجنورد به‌عنوان اولین تقاطع هوشمند ترافیک شهر با حضور شهردار و جمعی از معاونان افتتاح و به بهره‌برداری رسید. در این طرح چراغ‌های راهنمایی نصب‌شده در تقاطع‌ها بااتصال به مرکز کنترل ترافیک با در نظر گرفتن حجم ترافیک در تقاطع‌های بعدی و خیابان‌های اطراف مدت‌زمان توقف پشت چراغ‌قرمز و تأخیر را محاسبه و کاهش می‌دهد.

سه سال گذشته اعلام شده بود که اعتباری بالغ‌بر 80 میلیون تومان برای تجهیز چراغ‌های راهنمایی به سیستم هوشمند در هر تقاطع هزینه می‌شود که قاعدتا امسال هزینه این سیستم بسیار فراتر خواهد رفت. به نظر می رسد گران شدن ارز دست پلیس راهور برای اجرای کامل این پروژه در سراسر کشور را بسته است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها