تلاش برای اشتغالزایی با فیلترینگ تلگرام در تضاد است

0
451
تلاش برای اشتغالزایی با فیلترینگ تلگرام در تضاد است|کالاسودا

تلاش برای اشتغالزایی با فیلترینگ تلگرام در تضاد است|کالاسوداعلی فریدونی مدیر فنی استارتاپ پیگیر

تلگرام یک شبکه اجتماعی ساده نیست ، به ویژه بین قشری که به نوعی تخصص های مبتنی بر IT  دارند ، تلگرام بی شباهت به یک سیستم عامل کاربردی در محیط کار نیست . گروه های متضرر از فیلترینگ تلگرام از یک سو فعالان عرصه فناوری و تکنولوژی بودند و از سوی دیگر، کاربران عادی تر شبکه ها ی اجتماعی . افزون بر این ها تعداد افرادی که از طریق تلگرام بیزینس انجام می دهند نیز کم نیست .

یکی از عوارض جدی فیلترینگ اخیر تزریق حس بلاتکلیفی و ناگریز بودن شرایط برای تعداد زیادی از کسب و کارهای نوپا بود . افزون بر این ها ، وقتی فیلترینگ اینستاگرام برداشته شد ، بسیاری از افراد از رفع فیلتر تلگرام نا امید شدند . چرا که با خود گفتند ، اگر قرار بود تلگرام رفع فیلتر شود ، همزمان با اینستاگرام این اتفاق می افتاد و همین موضوع بر دامن زدن به احساس نا امیدی در فضای برخی از کسب و کارهای استارتاپی کمک کرد .

در کنار همه این ها ذکر این موضوع نیز مهم است که وقتی دولت ما داعیه اشتغالزایی و بستر سازی برای گسترش فعالیت های استارتاپی دارد ، با اتخاذ تصمیماتی مثل فیلترینگ تلگرام بین بسیاری از کاربران و فعالان تلگرامی نا امیدی پخش می کند . ابهام امیز بودن این ماجرا در کنار رفع فیلتر واتس آپ از دیگر موضوعاتی است که بسیاری از استارت آپی ها را سردرگم کرده است .

به طور کلی تلگرام یک پلتفرم همه جانبه و مفید برای کسب درامد است و تنها به گفتگوی بین کاربران محدود نمی شود ، بنابراین نمی توان با فیلترهای ناگهانی تلگرام بسیاری از شرکت ها و کسب و کارها را فلج کرد . گرچه تلگرام به اندازه ابزاری مثل تلفن فراگیر نیست . اما واقعا یک پلتفرم بیزینس و کسب و کار است .

اخبار ضد و نقیض ذهن استارتاپ ها را درگیر می کند

محمد شاهبندی مدیر استارتاپ بامارو

طی روزهای فیلترینگ بسیاری از کسب و کارهای تلگرامی متحمل خساراتی شدند و با ریزش شدید کاربران خود رو به رو بودند. متاسفانه اوضاع برای برخی تا جایی پیش رفت که به مرز ورشکستگی رسیدند . این موضوعات در نهایت و در بلند مدت اقتصاد کشورمان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و تبعات منفی خود را به مرور نشان می دهد .

از طرفی یکی از مواردی که طی روزهای فیلترینگ بسیار مخرب بود، نظرات ضد و نقیضی بود که از سوی مقامات مختلف مطرح می شد . از یک سو یک مقام مسئول می گفت ، مدیران تلگرام باید تعهد دهند و از سوی دیگر یک مقام خبر از موقت بودن فیلترینگ می داد . این در حالی بود که حتی خبر دائمی بودن فیلترینگ نیز به گوش می رسید و این حجم از خبرهای متناقض، ذهن کاربران و فعالان استارتاپی را نیز به هم می ریخت.

بنابراین ما در مدت فیلترینگ شاهد یک پاسخ مناسب ، همه جانبه و دقیق از سوی مسئولین نبودیم . بسیاری از کاربران طی روزهای فیلترینگ با تکیه بر فیلتر شکن ها به سراغ شبکه های اجتماعی محبوب خود می رفتند ، اما متاسفانه همین موضوع دروازه را برای ورود بسیاری از محتواهای نامناسب به تلفن های هوشمند کاربران می گشود ، موضوعی که شاید تا پیش از فیلترینگ اساسا وجود نداشت یا به مقدار کم و آن هم از سوی کاربرانی خاص اتفاق می افتاد .

در مجموع ابهام و خبرهای ضد و نقیض را شاید بتوان مهم ترین آفات فیلترینگ طی روزهایی دانست که تلگرام فیلتر شده بود .