تلویزیون‌ها در CES 2020:جذاب‌تر،گران‌تر /خداحافظی با LED و سلام به MicroLED

0
1471

CES 2020 مملو از تکنولوژی‌های جذاب، جدید و آینده نگر است.

به گزارش کالاسودا و به نقل از سی نت، این قضیه در مورد تلویزیون‌های معرفی شده در این نمایشگاه هم صدق می‌کند.

در حقیقت در نمایشگاه امسال، تلویزیون‌ها همه جا هستند. تلویزیون‌هایی با فناوری های MicroLED، Mini-LED، QLED، OLED، 8K، ATSC 3.0 و HDMI 2.1.

می‌توان گفت شرایط به صورتی است که امکان ندارد شما ده قدم در این نمایشگاه جابجا شده و با یک نمایشگر عظیم روبرو نشوید که در حال چشمک زدن به شماست.

شاید بزرگ‌ترین اخبار امسال در بخش تلویزیون‌ها، مربوط به تلویزیون غول پیکر دیواری و تلویزیون چرخان سامسونگ، نمایشگر ها و تلویزیون‌های OLED رول شونده‌ی LG و تلویزیون‌های 8K مختلف اشاره کرد.

بله، همه‌ی اینها خیلی جذاب به نظر می‌رسند، اما واقعا چیزی هم در این نمایشگاه هست که ارزش خرید را داشته باشد؟ نه! بگذارید با هم نگاهی به جمع بندی عملکرد تلویزیون‌ها در نمایشگاه امسال بیندازیم.

MicroLED خارق العاده است، اما همچنان کاربردی در زمان فعلی ندارد

به گفته‌ی سامسونگ، تلویزیون دیواری غول آسای سامسونگ که از تکنولوژی MicroLED بهره می‌برد، بیشتری ابعاد و کیفیت را در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد داد. سامسونگ این تلویزیون را در ابعاد 88، 93، 110 و 150 اینچی به بازار عرضه خواهد کرد.

با این حال سامسونگ به جای صحبت کردن در مورد قیمت، کل نمایشگاه را به صحبت در مورد مزیت‌های 8K و تلویزیون چرخان Sero گذراند. حقیقت این است که تکنولوژی های جدید همیشه به چند سال زمان نیاز دارند تا به قیمت قابل تهیه برسند و MiniLED هم از این قاعده مستثنی نیست.

با ارزان تر شدن OLED، رقبای LG هم از راه می‌رسند

در طرف مقابل تکنولوژی های نوپا، تلویزیون‌های OLED که بهترین سطح کیفیت موجود را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند، اکنون در مسیر راه یافتن به بازار مصرف عمومی هستند.

گفته می‌شود که فروش این تلویزیون‌ها در سال 2019، با 20% رشد همراه بوده است.

جالب است بدانید این رشد نسبتا بزرگ، فقط به خاطر تخفیف Black Friday و آن هم فقط فقط توسط تلویزیون های OLED شرکت های Sony و LG در آمریکا صورت گرفته است.

در سال 2020، شرکت Vizio هم که سومین تولید کننده‌ی برتر تلویزیون در آمریکا محسوب می‌شود، قرار است با تلویزیون OLED خود وارد بازار رقابت شود.

با توجه به کیفیت و قیمت مناسب تلویزیون‌های این شرکت، می‌توان انتظار کیفیت تلویزیون‌های OLED این شرکت با کیفیت قابل مقایسه با LG را داشت.

شرکت‌های Philips، Konka و Skyworth هم قرار است امسال وارد بازار رقابت این تلویزیون‌ها شوند. با دست به دست هم دادن همه‌ی این موارد، می‌توان گفت که ما قطعا شاهد کاهش قیمت شدید این تلویزیون‌ها در سال جاری خواهیم بود.

تلویزیون‌های متحرک، محصولاتی گران و بی خاصیت هستند

فکر می‌کنم مهم‌ترین نکته ای که در مورد تلویزیون‌های رول شونده‌ی OLED شرکت LG و تلویزیون چرخان Samsung می‌توان گفت این است که هیچ نیازی به دور ریختن پولتان با خرید آنها ندارید.

فقط در همین حد بدانید بدانید تلویزیون‌های رول شونده‌ی LG، قیمتی معادل 60 هزار دلار خواهند داشت!

وضع تلویزیون چرخان سامسونگ هم چندان بهتر نیست. تنها هدف ساخت این تلویزیون از زبان شرکت سازنده این بوده است که به شما امکان دهد ویدیو های TikTok و YouTube را به صورت عمودی روی تلویزیون خود تماشا کنید و نه چیز بیشتری! این تلویزیون فعلا فقط در کره و با قیمت 1800 دلار به فروش می‌رسد.

8K کافی نیست!

صحبت از نمایشگرهای گران قیمت شد؛ Samsung قرار است در سال جاری، سه سری تلویزیون با رزولوشن 8K عرضه کند و شرکت‌های LG، Sony و TCL هم دست به اقدامی مشابه خواهند زد.

با اینکه کیفیت این نمایشگرها به حدی با نمایشگرهای 4K زیاد است که از فاصله‌ی چند صد متری هم قابل تشخیص است، من همچنان خرید آنها را پیشنهاد نمی‌کنم.

برای این موضوع دو دلیل اساسی وجود دارد: یکی اینکه قیمت این نمایشگر ها به طرز سرسام آوری بالاست و دیگری هم اینکه ما هنوز چیزی به نام محتوای 8K نداریم.

ظاهرا سامسونگ که پی برده است رزولوشن 8K به تنهایی باعث نمی‌شود خریداران جذب این تلویزیون‌ها شوند، تصمیم به طراحی تلویزیون‌های 8K خود به شکل فوق باریک و با وضوح بالاتر از حد استاندارد گرفته است.

با اینکه هنوز مشخص نیست تلویزیون‌های سامسونگ چقدر قیمت خواهند داشت، سامسونگ گفته است که قیمت ارزان ترین تلویزیون 8K این شرکت، معادل بهترین تلویزیون‌های 4K بازار امروز خواهد بود.

با توجه به قیمت 2600 دلاری بهترین نمایشگر 65 اینچی 4K بازار، می‌توان با قاطعیت گفت که شما همچنان هیچ دلیلی برای خرید نمایشگر های 8K نخواهید داشت.

البته شاید این قیمت از چیزی که انتظار داشتید بسیار کمتر باشد، اما همچنان بسیار گران محسوب می‌شود.

 

خداحافظی با LED: تکنولوژی های MicroLED و Mini-LED

. شرکت های LG و Sony قرار است تلویزیون‌های OLED جدید خود را در ابعاد 48 اینچی بسازند. این موضوع مشکل بسیاری از خریداران تلوزیون های گران قیمت که کمبود جا دارند را برطرف خواهد کرد.

. TCL با تمجید از تکنولوژی Mini-LED، گفته است که قصد دارد این تکنولوژی را در تلویزیون‌هایی با قیمت کمتر به دست مصرف کنندگان برساند.

. LG و Vizio هر دو مدل های مفهومی Mini-LED خود را نمایش دادند، اما خبری از عرضه‌ی این مدل ها در سال 2020 نخواهد بود. ما از طرفی شاهد مدل های مفهومی MicroLED توسط LG و TCL بودیم.

. میکروفون های Far-Field که به شما اجازه می‌دهند با بیان یک کلمه، دستیار صوتی خود را فعال کنید، در حال وارد شدن به تلویزیون‌های جدید تر هستند. از شرکت هایی که این میکروفون ها را داخل تلویزیون‌های خود دارند می‌توان به LG، Hisense و Sony اشاره کرد. این در حالی است که همه‌ی شرکت های تولید کننده‌ی تلویزیون، کنترلر صوتی مخصوص خود را هم دارند.

. LG، Samsung و Sony قصد دارند تلویزیون‌های خود را به همراه تنظیم کننده های نسل جدید ATSC 3.0 عرضه کنند. البته برای هماهنگی کانال های خود با استاندارد جدید، باید به صورت مجزا یک Tuner Box را برای آن تهیه کنید.

. تک تک کمپانی های ساخت تلویزیون در حال تبلیغ کردن ویژگی های گیمینگ جذاب، مثل Refresh rate داینامیک، ورودی 120 هرتزی و حالت بازی خودکار هستند. به نظر می‌رسد شرکت Vizio بیشتر از بقیه‌ی شرکت های دیگر روی این ویژگی ها تمرکز کرده باشد که آنرا به رقبایش نزدیک تر می‌کند. البته باید همچنان منتظر عملکرد این تلویزیون‌ها با ویژگی HDR باشیم.

. شرکت های Dolby و UHD Alliance حالت های نمایش تصویر را معرفی کردند. به این ترتیب نورپردازی فیلم هایی که شما مشاهده خواهید کرد، کاملا به همان صورتی که کارگردان سر صحنه ضبط کرده است باقی خواهند ماند، آن هم بدون نیاز به دستکاری توسط شما. البته باید منتظر کاربرد این حالت های تصویر در میان حالت های تصویر بی استفاده‌ی موجود در تلویزیون‌ها باشیم.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها