تلویزیون 4K بخریم یا 8K؟

0
1404

بازار هنوز هم به تلویزیون 4K گرایش دارد؛ با این حال برندهایی مانند سامسونگ و الجی تلویزیون‌های 8K می‌سازند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از howtogeek، قیمت تلویزیون‌های 8K سه برابر بیشتر از مدل‌های 4K است؛ اما صادقانه بگوییم فوق العاده هستند. با این وجود، اگر به دنبال خرید یک تلویزیون سطح بالا هستید، یک تلویزیون خوب 4K با HDR بهترین گزینه برای شماست.

تفاوت تلویزیون‌ های 4K و 8K

وضوح تلویزیون موضوع بسیار پیچیده است. اما در سطح ابتدایی، وضوح تصویر تعداد پیکسل‌های یک نمایشگر را نشان می‌دهد. یک تلویزیون با وضوح بالا نسبت به تلویزیون‌ها با وضوح کمتر، قادر به نمایش جزئیات بیشتری هستند، زیرا پیکسل‌های بیشتری در آنها به کار گرفته می‌شود.

بنابراین، ممکن است فرض کنید که وضوح یک تلویزیون 8K دو برابر تلویزیون 4K دارد. اما این طور نیست. یک تلویزیون 8K در واقع چهار برابر وضوح بیشتری از یک تلویزیون 4K است. در کل، نمایشگر 8K حاوی 33،177،600 پیکسل هستند و این واقعاً یک جهش بزرگ در کیفیت است.

آیا می‌توان تفاوت بین تلویزیون 4K و 8K را متوجه شد؟

تفاوت بین یک تلویزیون HD خوب و یک تلویزیون 4K خوب انقدرها قابل تشخیص نیست. برای دیدن تفاوت واقعی، تلویزیون‌ها باید اندازه نسبتاً بزرگی داشته باشند (حداقل 50 اینچ)، و شما باید به آنها نزدیک شده و از فاصله کمی به آنها نگاه کنید. بعلاوه، تلویزیون 4K باید ویدئوی 4K واقعی را پخش کند در غیر این صورت محتوای HD دقیقاً شبیه HD نشان داده خواهد شد.

وقتی همه این شرایط برآورده شود، تفاوت بین 4K و HD به اندازه شب و روز مشخص است. همین مورد در تلویزیون‌های 8K نیز صادق است. در واقع در صورت شرایط خاص تفاوت کاملاً واضحی بین تلویزیون‌های 8K و 4K وجود دارد.

در برخی شرایط شما به هیچ وجه نمی‌توانید تفاوت بین یک تلویزیون 4K را با یک مدل 8K تشخیص دهید. یک تلویزیون کوچک 8K ممکن است با یک تلویزیون 4K کوچک یکسان به نظر برسد، زیرا پیکسل‌ها آنقدر به هم نزدیکند که برای تشخیص باید ذره بین در دست بگیرید.

البته تلویزیون‌های مدرن می‌توانند از طریق فرآیندی به نام upscaling، محتوای با وضوح پایین را بهتر جلوه دهند. تلویزیون 4K می‌تواند محتوای HD را با کیفیت‌تر نشان دهند و یک تلویزیون 8K می‌تواند همین کار را برای محتوای 4K انجام دهد.

تلویزیون 8K هنگام پخش یک فیلم 8K خارق العاده به نظر می‌رسد. فقط یک مشکل بزرگ دارد؛ در واقع هیچ ویدئویی 8K برای تماشای موجود نیست.

این صنعت هنوز درگیر 4K است

صنعت تلویزیون و همچنین محتواهای موجود هنوز درگیر 4K است و برای استفاده از 8K اندکی زود است.

به طور مثال اگر شما یک تلویزیون 8K بخرید؛ اما کابل تلویزیون شما هنوز در 1080i است و بسیاری از سرویس‌های پخش هنوز در محدوده 720p تا 1080p کار می‌کنند چه طور می‌توان از این کیفیت بهره برد؟

در حال حاضر (و برای چند سال آینده)، دیسک‌های Blu-Ray با کیفیت‌ترین راه حل ویدئویی در بازار هستند اما هنوز با کیفیت 8K ارائه نمی‌شوند. بهترین قالب‌های ویدئویی موجود به فیلم‌های 4K محدود است، بنابراین توجیه خرید تلویزیون 8K دشوار است.

نسل بعدی ایکس باکس و پلی استیشن از کیفیت 4K را پشتیبانی می‌کنند و سرویس‌های مانند Disney +، Google Play و حتی Google Stadia برای تبدیل شدن به کیفیت 4K در حال تلاش هستند. بنابراین تا زمان ارائه محتواهای 8K، بهتر است منتظر بمانید؛ زیرا در آن زمان تلویزیون‌های 8K کنونی قدیمی به نظر می‌رسند.

یک تلویزیون 4K HDR با کیفیت بالا سرمایه گذاری بهتری است

بسیاری بر این عقیده هستند که “اگر امروز تلویزیون 8K بخرند، نیازی ندارند شش یا هفت سال آینده آن را خریداری کنند!” این ایده بر روی کاغذ عالی به نظر می‌رسد. اما کیفیت تلویزیون تنها وضوح آن نیست. با تبدیل شدن 8K به یک فیلم فرمت استاندارد، تلویزیون‌های 8K امروز قدیمی به نظر می‌رسند.

اوایل سال 2000، تلویزیون‌های HD هزاران دلار قیمت داشتند؛ وزن آنها سنگین بود، و امکانات جدیدی در آن‌ها به کار گرفته نشده بود اما در سال 2010 تلویزیون‌های HD قیمت پایین‌تری داشتند و با امکانات و ظاهر مدرن‌تری تولید شدند. این روند در مورد تلویزیون‌های 4K نیز صادق است.

با گذشت زمان، این اتفاق برای تلویزیونهای 8K نیز رخ خواهد داد. تلویزیون‌های 8K سال 2027 با تکنولوژی جدیدتر، صفحه نمایش نازک و وزن سبک‌تر ارائه می‌شوند که در مقایسه با مدل‌های امروزه مدرن‌تر است و قیمت پایین‌تری دارند.

اگر به دنبال یک تلویزیون خوب هستید که برای مدت طولانی کاربردی و مفید باشد؛ تلویزیون با کیفیت بالا HDK 4K بهترین انتخاب برای شماست. حتی قیمت بهترین تلویزیون‌های 4K حدود یک سوم قیمت مدل‌های 8K است. مطمئن باشید هنگامی که تلویزیون‌های 8K به بلوغ برسند و محتوای مناسب برای آنها تولید شود، پول کافی برای خرید یکی از آنها را خواهید داشت.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها