تولد 40 سالگی پروتکل TCP/IP

0
53

40 سال پیش، در تاریخ سپتامبر 1981، DARPA مشخصات نهایی پروتکل TCP/IP را منتشر کرد که قوانین اساسی عملکرد اینترنت را مشخص می‌کند؛ اما TCP/IP تا سال 1983 به طور گسترده‌ای پذیرفته نشد.

پروتکل TCP/IP چیست؟

به گزارش کالاسودا و به نقل از howtogeek، منظور از پروتکل TCP/IP مجموعه‌ای شامل دو پروتکل اصلی است که توسط Vint Cerf و Bob Kahn طراحی شدند که به معنای پروتکل کنترل انتقال (TCP) و پروتکل اینترنت (IP) هستند.

پروتکل اینترنت آدرس دهی و مسیریابی و نحوه انتقال بسته‌های داده در شبکه را مشخص می‌کند؛ در حالی که پروتکل کنترل انتقال، باعث ایجاد ارتباطات و اطمینان از رسیدن بسته‌ی داده به مقصد درست را انجام می‌دهد. این دو پروتکل با هم کار می‌کنند تا پایه و اساس اینترنت مدرن را ایجاد کنند.

چرا TCP/IP ایجاد شد؟

قبل از اینترنت، وزارت دفاع ایالات متحده از طریق ARPA یک شبکه کامپیوتری به نام ARPANET ایجاد کرد که رایانه‌های دولتی و دانشگاهی ایالات متحده را در سراسر کشور به هم وصل می‌کرد. قبل از TCP، شبکه‌ی ARPANET از پروتکلی به نام NCP برای ایجاد ارتباط در شبکه استفاده می‌کرد.

به تدریج معماران ARPANET دریافتند که پروتکل‌های اساسی استفاده شده، برای گستردگی انواع مختلف و جدید شبکه‌ها کافی نیستند.

در همان زمان کمپانی‌هایی مانند IBM، DEC، AT&T و زیراکس شبکه‌های کامپیوتری اختصاصی خود را ایجاد کردند که به اشتراک گذاری اطلاعات را مختل می‌کرد. بنابراین نیاز به مجموعه TCP/IP احساس می‌شد.

توسعه در TCP و IP در سال 1973 توسط Vint Cerf و Bob Kahn آغاز شد.

نحوه‌ی کار TCP/IP :

TCP و IP دو فناوری مجزا هستند که با کمک هم و از طریق یک شبکه کامپیوتری ناهمگن به اتصالات قابل اعتماد دست یابند.

TCP/IP چه موقع مورد استفاده قرار گرفت؟

TCP/IP در اوایل 1973 به صورت آزمایشی استفاده شد. در ادامه پروتکل اینترنت (IP) تا سال 1981 از نسخه 1 به نسخه 4 رسید، و هنوز هم نسخه IP به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آینده‌ی TCP/IP

امروزه اینترنت از پروتکل نسخه 4 استفاده می کند که “IPv4” نام دارد. اما یک نسخه جدیدتر به نام “IPv6” وجود دارد که در سال 1998 معرفی شد و کم کم روانه بازار می‌شود. از ویژگی‌های مهم IPv6، پشتیبانی از آدرس های 128 بیتی است.

IPv6 چیست و چرا مهم دارد؟

نسخه‌ی چهارم IPv4 از آدرس دهی 32 بیتی پشتیبانی می‌کند و به بیش از 4.2 میلیارد آدرس IP اجازه ارتباط می‌دهد؛ اما این نسخه نیز محدودیت دارد.

با رشد اینترنت، گوشی‌های هوشمند، کامپیوترها و در نهایت اینترنت اشیا نیاز به آدرس‌های بیشتری حس می‌شود. خوشبختانه IPv6 به وجود آمد و معماری آن مشابه همان روشی که سرف و ایوانز در سال 1973 آغاز کرده و در سال 1981 به پایان رساندند. این یک میراث کامل است.

تولدت مبارک، TCP/IP!

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها