تولید نخستین تصاویر سونوگرافی از راه دور از بدن انسان‌ها

0
122

تک اکسپلوریست گزارش کر: پژوهشگران موسسه “ام.آی.تی”(MIT) اخیرا موفق به ایجاد نخستین تصاویر لیزری فراصوت(سونوگرافی) از راه دور از بدن انسان‌ها شده‌اند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از ایسنا، این روش می‌تواند بسیار کاربردی باشد و به پزشکان درتصویربرداری از راه دور و ارزیابی سلامت نوزادان، قربانیان سوختگی و بازماندگان تصادف در مکان‌های دورافتاده کمک کند.

امواج فراصوت نسبت به سایر روش‌های تصویربرداری مزایایی از جمله تابش غیریونساز، هزینه نسبتاً کم و قابل حمل بودن، دارد. تابش غیریونساز(Non-ionizing radiation) امواج الکترومغناطیسی با طیف ۴۰۰ نانومتر تا بالاتر از یک متر هستند که توان یونیزه کردن اتم‌ها را ندارند. تجهیزات فعلی فناوری فراصوت، سیستم سونوگرافی قدیمی و دستگاه‌های قابل حمل دستی هستند. این روش برای انتقال و سپس تشخیص امواج صوتی منعکس شده و پراکنده در سطح بدن نیاز به قرارگیری مبدل‌های پیزوالکتریک بر روی بدن بیمار دارد. البته از این روش پزشکان نمی‌توانند در مواردی مانند نوزادان، قربانیان سوختگی یا سایر بیماران با پوست حساس، استفاده کنند.

اکنون دانشمندان موسسه ام.آی.تی راه حلی برای این امر پیدا کرده‌اند. آنها یک تکنیک جدید سونوگرافی با لیزر ایجاد کرده‌اند که می‌تواند جایگزینی برای سونوگرافی و برای دیدن درون بدن بیمار استفاده شود و مزیت آن نسبت به روش‌های پیشین این است که نیاز به حضور بیمار نیست و از راه دور نیز این امر امکانپذیر است.

این روش از یک سیستم لیزر برای تصویربرداری از راه دور و برای مشاهده درون بدن یک فرد استفاده می‌کند.

برای آزمایش، دانشمندان بازوان چند داوطلب را تصویربرداری کردند و ویژگی‌های بافت مشترک مانند ماهیچه، چربی و استخوان را تا حدود شش سانتی‌متر زیر پوست مشاهده کردند. این تصاویر در مقایسه با تصاویر سونوگرافی معمولی با استفاده از لیزرهای از راه دور متمرکز بر یک داوطلب و از فاصله نیم متری ایجاد می‌شوند.

” برایان دابلیو آنتونی”(Brian W. Anthony) دانشمند اصلی این مطالعه از دانشکده مهندسی مکانیک MIT  گفت: ما اکنون سیستمی توسعه داده‌ایم  که می‌توانیم کار سونوگرافی را راحت‌تر و از راه دور انجام دهیم.

برای توسعه این تکنیک، دانشمندان لیزرهای ۱.۵۵۰ نانومتری را انتخاب کردند. دانشمندان این ایده را با استفاده از یک لیزر پالس شده در ۱.۵۵۰ نانومتر برای تولید امواج صوتی و یک لیزر مداوم  تنظیم شده به همان طول موج ، آزمایش کردند تا از راه دور امواج صوتی منعکس شده را تشخیص دهد. سیستم مذکور دارای یک ردیاب حرکتی حساس نیز است که ارتعاشات روی سطح پوست ناشی از امواج صوتی را که باعث می‌شود عضلات، چربی‌ها و سایر بافت‌ها افزایش یابد، اندازه گیری می‌کند. حرکت سطح پوست که توسط امواج صوتی منعکس شده ایجاد می‌شود، باعث تغییر در فرکانس لیزر می‌شود که می‌تواند اندازه‌گیری شود. با اسکن مکانیکی لیزرها بر روی بدن، دانشمندان می‌توانند داده‌های مکان‌های مختلف بدن را بدست آورند و تصویری از منطقه مورد نظر ایجاد کنند.

یافته‌های این مطالعه در مجله “Nature” منتشر شده است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها