تکنولوژی نانو به کمک رفع آلودگی هوا می آید

0
933

کالاسودا – کاهش آلاینده‌های صنعتی در هوا با نانو فیلترهای ایرانی به زودی ممکن خواهد شد.

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید فیلترهای خودرو با فناوری نانو شدند که موجب کاهش آلاینده های صنعتی در هوا می شود. به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، بهترین روش برای جلوگیری از ورود آلاینده‌ های صنعتی به هوا، به دام انداختن ذرات آلاینده با استفاده از فیلترهای نانویی، در همان ابتدای تولید، یعنی در کارگاه‌ ها و کارخانه‌ های منشاء این آلودگیها است.

در سال‌ های اخیر از ماسکهای نانو برای تنفس راحت ‌تر در هوای آلوده شهری و صنعتی استفاده میشود. این ماسک ‌ها، ذرات گرد و غبار کوچکتر از یک میکرومتر را که ماسک‌ های معمولی قادر به جذب آن‌ها نیستند، به دام می‌ اندازند و اجازه ورود آنها به دستگاه تنفس را نمیدهند. حال صنعتگران حوزه نانو، فیلترهای صنعتی را به تولید صنعتی رسانده ‌اند که حذف آلاینده‌ ها را از ابتدای خط تولید به انجام میرسانند.

امیر حسین تقوی، مدیر عامل شرکت دانش ‌بنیان تولید کننده فیلترهای نانو گفت: استفاده از نانو الیاف در ساختار فیلتر، تراکم آن را کاهش میدهد که این موجب کاهش افت فشار فیلتر میشود؛ در نتیجه، در مصرف انرژی در فرآیند فیلتر کردن صرفه‌جویی میشود. به عبارت دیگر، فیلترهای صنعتی نانو، علاوه ‌بر حذف ذرات ریزتر، هزینه ‌ها را نیز کاهش میدهند.