جذاب ترین فناوری های دنیا که تا 10 سال پیش وجود نداشتند

0
247
جذاب ترین فناوری های دنیا که تا 10 سال پیش وجود نداشتند

زندگی خیلی سریع در حال پیش روی است و اگر می خواهید همگام با این سرعت پیش بروید بهتر است نگاهی به اطراف خود و با این تکنولوژی های روز دنیا همگام شوید. جذاب ترین فناوری های دنیا که اکنون می توانید از آنها استفاده کنید تا 10 سال پیش وجود نداشتند و با سرعتی رو به رشد اکنون برای اکثر مردم دنیا شناخته شده اند. در زیر نگاهی به این فناوری ها خواهیم انداخت.

اوبر

اوبر که همان کار اسنپ و تپسی داخلی را می کند، یکی از فناوری های پر طرفدار امروزی است. مطمئنا 10 سال پیش رفتن به فرودگاه سر تایم کار ساده ای نبود و باید از قبل با آژانس های محلی یا فردی هماهنگ می کردید که شما را برساند. در نهایت نیز باید از چند مسیر تاکسی می گرفتید، اما در سال 2008، شما می توانستید این تاکسی ها را با چند ضربه به گوشی خود سفارش دهید و حتی پرداخت آن را نیز به صورت اینترنتی به انجام برسانید.

این خدمات توانست نگرش مردم را به تاکسی های اینترنتی عوض کند و حتی آنها را ملزم به این دارد که پول نقد حمل نکنند و پول تاکسی را نیز اینترنتی پرداخت کنند. اوبر با ناوگان بزرگ خود موجب شد که شرکت های دیگری مانند لیفت نیز پا به این رقابت بگذارند و هر دو مشتریان زیادی از آن خود کنند.

اوبر

بیتکوین

بله این ارز دیجیتال نیز که کمتر از یک دهه است که وارد میدان شده، نوعی پول نقد الکترونیکی است که به آرامی راه خود را به قلب کیف پول های مجازی افراد کشاند و تا پایان سال 2017 بیش از 243 میلیارد دلار ارزش بیتکوین وجود دارد. شبکه این ارز دیجیتال به صورت غیر متمرکز و کاربر به کاربر است.

هیچ شخص یا نهادی این شبکه را کنترل نمی کند. ارز دیجیتال بیت کوین نمی تواند خارج از برنامه ریزی انجام شده، چاپ یا خلق شود و تعداد آن محدود است. همه این موارد افراد را علاقه مند به ورود به این حوزه و استخراج آن کرده است.

بیتکوین

اینستاگرام

هیچ چیز گام‌های تکنولوژیکی دهه گذشته را دقیقاً مانند برنامه اشتراک گذاری عکس در اینستاگرام مشخص نمی کند ، هرچند برخی می توانند ادعا می کنند که اینستاگرامرهای سلفی دوست بیشتر از این شبکه استفاده می کنند. اما حقیقت این است که اینستاگرام اکنون کاربران زیادی در دنیا دارد و افرادی زیادی تمایل به اشتراک گذاری عکس هایشان در فضای مجازی هستند. این شبکه اجتماعی در سال 2010 برای اپل و دو سال بعد برای اندروید معرفی شده است و صدها میلیون کاربر ماهانه دارد که روزانه حدود 95 میلیون عکس (و فیلم) به اشتراک می گذارد. از سال 2010 ، اینستاگرامرها  بیش از 40 میلیارد عکس بارگذاری کرده اند.

اینستاگرام

دسته سلفی یا مونوپاد

شاید این وسیله را بتوان یکی از ابزارهای استقلال طلبی در هنگام عکاسی برای کاربران دانست. البته دستگاه های نگهدارنده دوربین بیشتر از 10 سال نیست که پا به عرصه وجود نهاده است و نگهدارنده هایی نیز برای گوشی در خودرو طراحی شده است.

اما از زمان ظهور تلفن های هوشمند با دوربین های جلویی و با توجه به محدودیت های کشیدن زیاد بازوی انسان و نیاز اصلی ما برای گرفتن و بارگذاری سلفی (که خود تازه به تفریحی برای افراد تبدیل شده است) ، دسته های سلفی به پاسخی برای این مشکل تبدیل شدند. شاید برایتان جالب باشد که مونوپاد عنوان یکی از 25 اختراع سال 2014 را از جانب مجله تایم از آن خود کرد.

دسته سلفی یا مونوپاد

اسپاتیفای

ما فاصله کسالت بار خانه تا محل کار را مدیون آهنگ ها و پادکست های مختلفی هستیم که این روزها از طریق استریم های مختلف به دست ما می رسد و یکی از آن ها اسپاتیفای است. اسپاتیفای حدود 140 میلیون کاربر ماهانه دارد و لیست پخش آهنگ های لایبرری آن حدود 30 میلیون آهنگ است.

این برنامه که در سال 2008 معرفی شد، رایگان است. اما اگر نمی خواهید که تبلیغاتی وسط پخش دو اهنگ بشنوید، بهتر است دست در جیب کرده و با پرداخت چیزی حدود 10 دلار از شر تبلیغات خلاص شوید. برای گوش دادن آفلاین نیز می توانید آهنگ ها را بارگزاری کرده و به راحتی گوش کنید. شما می توانید پلی لیست هایی برای مطالعه، خواب و … برای خود در اسپاتیفای خود داشته و آن را در گوشی و خودرو و هرجا که خواستید پخش کنید.

اسپاتیفای

Airbnb

یکی دیگر از استارت آپ هایی که نقش مهمی خصوصا در اقتصاد کشورهای در حال توسعه داشت سایت Airbnb بود که به صنعت هتلداری کمک های فراوانی کرد و مانند اوبر که در صنعت تاکسی ها پیشقدم شد، این سایت نیز توانست در گردشگری و هتلداری برای خود اسم و رسمی به پا کند و از طریق برنامه و وبسایت خود امکان رزرو جا برای سکونت مسافران را از هر جای دنیا برای جای دیگر ممکن کرد.

شما می توانید نظرات مردم را در مورد آن مکان خاص بخوانید و تصاویری از آن را نیز مشاهده کنید. امروزه این سایت بیش از 65000 شهر در بیش از 191 کشور جهان را تحت پوشش خدمات خود قرار داده است و برای بیش از 200 میلوین نفر مکان استراحت فراهم کرده است. ده سال پیش بدون چنین برنامه هایی چطور سفر می کردیم؟!

Airbnb

اسنپ چت

اسنپ چت یک برنامه پیام رسان مشهور است که حتما فیلترهای سگ و گربه آن را در جاهای مختلفی دیده اید. این برنامه به قدری محبوب شد که اینستاگرام نیز بسیاری از ویژگی های آن مانند استوری و فیلترهای جذابش را کپی کرد و روی برنامه خود گذاشت. اسنپ چت از سال 2011 شروع به کار کرده است اما طی سال های اخیر میزان محبوبیت بیشتری به دست آورده است. این برنامه با آن آیکون شبح معروف خود بیش از 170 میلیون کاربر روزانه دارد که برای خود موفقیتی بزرگ محسوب می شود.

اسنپ چت

خودروی الکتریکی تسلا

شاید 40 سال پیش ایلان ماسک تنها پسرکی بود که بازی با خودروها را دوست داشت، اما اکنون همین پسرک در حال توسعه خودروهای الکتریکی و خودران است که به زودی می تواند جایگزین خودرهای دیزلی در سراسر دنیا شود و علاوه بر سرعت مطلوب و دیگر امکانات به کاهش آلودگی و گرمای سراسری دنیا نیز کمک کند.

تسلا رودستر یک خودروهای تمام برقی ساخته شده از جانب کارخانه تسلا است که نگاه آینده نگرانه دارد. این شرکت همچنین رهبر خودروهای خودران در دنیا نیز شناخته می شود و طی دهه آینده می توانید روی صندلی خودرو نشسته و بدون رانندگی و در حالی که از مناظر لذت می برید، می توانید به مقصد خود برسید.

خودروی الکتریکی تسلا

آیپد

یکی از بهترین اختراعات دهه اخیر را نیز می توان آیپد دانست. آیفون یکی از اولین محصولات ساخت شرکت اپل بود، اما طی دهه گذشته اپل یک تبلت لوحی به نام آیپد را وارد بازار کرد که اولین آن آخرین محصول نبود و اکنون تعداد زیادی آیپد تولید شده است.

این آیپدها با ویژگی و امکانات بی نظیری چون پشتیبانی از قلم های نوری به ابزار دست بسیاری از مشاغل تبدیل شده اند و تاثیر زیادی روی زندگی مردم گذاشته اند. شاید بگویید که فروش آیپد قربانی فروش آیفون می شود، اما برای درک بهتر فقط کافی است به این موضوع دقت کید که اپل تنها در سه ماهه سوم سال 2017، میزان 10.3 میلیون از آنها را فروخته است.

آیپد

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها