تجربه کاربری چیست و چه تفاوتی با رابط کاربری دارد؟

0
669
تجربه کاربری چیست و چه تفاوتی با رابط کاربری دارد؟

تجربه کاربری و رابط کاربری دو اصطلاح متداول هستند که در وب و همچنین طراحی اپلیکیشن آن ها معمولا در یک اصطلاح طراحی UI/UX قرار می گیرند و از دیدگاه خود یک چیز را توصیف می کنند. در این بخش قصد داریم به بررسی سوال تجربه کاربری چیست و چه تفاوتی با رابط کاربری دارد بپردازیم.

رابط کاربری چیست؟

“UI” یا همان “user interface را باید رابط کاربری دانست. در واقه رابط کاربری طرح گرافیکی یک برنامه است که کاربر مشاهده می کند. این موارد شامل گزینه ها و همچنین کلید هایی می شود که کاربران روی آن کلیک می کنند. متنی که می خوانند، تصاویر، اسلایدرها فیلد هایی که متن را وارد می کنیم و سایر مواردی که کاربران با آن ها تعامل دارد به گونه ای رابط کاربری نرم افزار یا وب است.برای معرفی 4 معرفی ابزار آنلاین برای تست سرعت سایت در این بخش کلیک کنید.

این کارها توسط طراحان UI صورت می گیرد. آن ها تصمیم می گیرند که ظاهر برنامه چه شکلی باشد. آن ها وظیفه دارند طرح های رنگی و ظاهر کلید ها را طراحی کنند. عرض خطوط و فونت هایی که مورد استفاده قرار می گیرد را مشخص کنند. به طور کلی طراحان UI رابط کاربری برنامه را ایجاد می کنند.

در نظر داشته باشید که طراحان UI طراحان گرافیک هستند. آن ها نگران زیبایی شناسی هستند. طراحان رابط کاربری وظیفه دارند که خروجی قابل مشاهده برنامه جذاب، دیدنی و هیجان انگیز و مطابق با اهداف از پیش تعیین شد باشد، در کنار این موضوع آن ها باید تلاش کنند که تمام عناصر بصری احساس یکپارچگی و زیبا شناختی را برای رسیدن به هدف خود استفاده کنند.

رابط کاربری چیست؟

 

تجربه کاربری چیست؟

UX مخفف کلمه user experience است. در واقع تجربه کاربری از برنامه با نحوه تعامل مشخص می شود. UX به سوال هایی پاسخ می دهد که اهمیت بسیار زیادی برای نرم افزار دارد. به عنوان مثال آیا تجربه استفاده از نرم افزار دست و پا گیر و پیج کننده است یا خیر؟ آیا مرور برنامه منطقی خواهد بود یا یا موضوع دلخواه است. آیا تعامل با برنامه این حس را در افراد ایجاد می کند که آن ها به طور موثری برای رسیدن به اهداف تعیین شده اند یا حس خوبی را به افراد نمی دهند. تجربه کاربری با استفاده از اینکه تعامل عناصر رابط کاربری که طراحان UI ایجاد کرده اند و این طرای کاربری چقدر آسان یا سخت است تعیین می شود.

تجربه کاربری چیست؟

مرور تجربه کاربری به زبان ساده

قصد داریم به طور ساده به معرفی تجربه کاربری پس از مرور رابط کاربری بپردازیم. در نظر داشته باشید که طراحان تجربه کاربری نگران رابط کاربری یک برنامه هستند و به همین دلیل است که بسیاری افراد اختلاف بین UI و UX را غیر شفاف می دانند. طراحان UI وظیفه دارند تصمیم بگیرند که رابط کاربری چگونه به نظر می رسد و طراحان UX وظیفه تعیین نحوه عملکرد رابط کاربری را بر عهده دارند.

آن ها ساختار رابط کاربری و عملکرد آن را تعیین می کنندو نحوه ساماندهی آن ها و همچنین ارتباط قسمت ها را در کنار چگونگی عملکرد رابط را وظیفه دارند طراحی کنند. این موارد اگر به خوبی کار کند و بتواند به صورت یکپارچه قرار گیرند کاربر تجربه خوبی از استفاده نرم افزار خواهد داشت. از طرفی دیگر اگر این طراحی پیچیده و غیر معمول باشد شاهد یک تجربه کاربری بد هستیم که طراحان UX برای جلوگیری از سناریوی دوم کار می کنند.در نظر داشته باشید که برای طراحان UX مهم است که درک کاملی از رویه ای که کاربران ترجیه می دهند از آن را استفاده کنند و با آن تعامل داشته باشند را به دست آورند.

بنابراین یک طراح UX تصمیم می گیرد که رابط کاربری چگونه کار می کند در حالی که طراح UI تصمیم می گیرد که رابط کاربری چگونه به نظر می رسد. این یک روند بسیار خوب برای ایجاد نرم افزار است.

مرور تجربه کاربری به زبان ساده

تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری

پس از بررسی UI و UX به نظر می رسد اطلاعات خوبی در مورد این دو اصطلاح به دست آورده ایم و به نوعی تفاوت های آن ها مشخص شده است. در نظر داشته باشید که طراحی UI و طراحی UX شامل مجموعه مهارتهای بسیار متفاوتی هستند،با این وجود آن ها برای موفقیت یکدگیر تلاش می کنند و به نوعی با یک دیگر همکاری غیر قابل انکاری دارند.

یک طراحی زیبا نمی تواند یک رابط کاربری گیج کننده را نجات دهد و یک تجربه کاربری بسیار خوبی نیز نمی تواند باعث نادیده گرفتن رابط کاربری ناخوشایند شود. هر دو طراحی یاد شده باید بی عیب و نقص اجرا شوند و کاملا مطابق با انتظارات کاربر که از قبل به دست آمده است یک user interface/experience بسیار عالی ایجاد کنند. زمانی که این دو در کنار یکدیگر بتوانند به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند شاهد نتایج حیرت انگیزی خواهیم بود.در نظر داشته باشید که این دو در کنار یکدیگر ارزشمند هستند و نمی توان برای آن ها ارجعیتی قائل شد.

تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها