جریمه 27 میلیارد دلاری در انتظار اپل

0
60

در صورت محکومیت اپل در اروپا، این کمپانی با جریمه سنگین 27 میلیارد دلاری روبرو خواهد شد.

به گزارش کالاسودا و به نقل از فون ارنا، اپل رسما از سوی اتحادیه اروپا متهم به نقض قوانین رقابتی شد.

کمیسیون اروپا به این نتیجه رسیده است که غول فناوری مستقر در کوپرتینوی کالیفرنیا با سو استفاده از موقعیت غالب خود در توزیع برنامه‌های پخش موسیقی از طریق فروشگاه خود، App Store ، جریان رقابت در بازار استریمینگ موسیقی را مخدوش کرده است.

این کمیسیون قضاوت خود را بر دو اساس “استفاده اجباری از مکانیزم خرید درون برنامه‌ای اپل برای اپ‌های استریمینگ” و “نبود راهی برای آگاهی دادن به کاربران نسبت به سایر گزینه‌های خرید خارج از اپ”، در نظر گرفته است.

طبق قانون رقابتی اتحادیه اروپا، این اقدام اپل ضد رقابتی بوده و بنابراین این کمیسیون علیه اپل از قبل اتهام را صادر کرده است.

به زبانی ساده‌تر، اپل 30 درصد حق کمیسیون بابت خریدهای درون برنامه‌ای می‌گیرد.

این مبلغ اجباری است و توسعه دهندگانی مانند اسپاتیفای نمی‌توانند از آن اجتناب کنند و برای جبران خسارت مجبورند به مشتریان خود مراجعه کرده و از جیب آنها هزینه کنند.

این اتفاق با افزایش قیمت سرویس اسپاتیفای رخ داده و بنابراین داستان دادگاهی شدن اپل مستقیم به این کمپانی اروپایی بر می‌گردد.

اپل در پاسخ گفته است:” افتخار می‌کند از اینکه اسپاتیفای بزرگترین سرویس موسیقی اشتراکی جهان شده و این کار از طریق اپ استور انجام شده است. بیش از 99 درصد از مشترکان اسپاتیفای به اپل کمیسیون نداده و فقط 15 درصدشان پول پرداخت کرده‌اند. اسپاتیفای قصد جایگزینی معاملات با مشتریان را از طریق iOS دارد اما این روش را هیچ فروشگاه آنلاینی انجام نمی‌دهد. اسپاتیفای تمام مزایای اپ استور را می‌خواهد اما فکر نمی‌کنند برای این کار باید هزینه بپردازند.بنابراین استدلال کمیسیون با جانبداری از اسپاتیفای مخالف رقابت عادلانه است.”

اپر اپل به طور رسمی مقصر شناخته شود جریمه مالی 27 میلیارد دلاری معادل 10 درصد از درآمد سالانه آن خواهد بود.

همچنین اگر بخواهد به ارائه خدمات خاص خود در اروپا ادامه دهد، باید مکانیزم تجاری خود را تغییر دهد.

هوراچیو گوتیرز مدیر ارشد حقوقی کمپانی اسپاتیفای از پاسخ اروپا خوشحال شده و گفته است این اولین قدم حیاتی برای پاسخگویی اپل به رفتار ضد رقابتی خود است. باید یک زمین بازی مساوی برای همه توسعه دهندگان نرم افزاری مشابه اپ استور وجود داشته باشد.

در حال حاضر کمپانی‌های دیگری مانند Rakuten و Epic Games نیز به دلایل مشابه از اپل شکایت کرده‌اند.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها