جوانه هایی که به امید حمایت زنده اند

0
413

نویسنده:رویا پاک سرشت

 بیست و سومین نمایشگاه الکامپ روز گذشته در شرایطی به پایان رسید که طی 4 روز برگزاری (از 30 تیر تا 2 مرداد ماه 96)تعداد زیادی مخاطب را به سمت خود جذب کرد. اکنون مراسم اختتامیه این رخداد هم برگزار شده و احتمالا در حالی که شما خواننده این سطور هستید، مسئولان نظافت محیط نمادیشگاه بین المللی در حال جمع آوری آخرین کاتالوگ ها و فراخوان ها و یا حتی پلاستیک ساندویچ های خورده شده توسط بازدید کنندگان هستند. بنابراین شاید پس از 4 روز شلوغ و پر هیاهو فرصت خوبی باشد تا ضمن یک جمع بندی کلی از فضای حاکم بر این دوره الکامپ نگاهی منتقدانه به فرصت ها و کاستی های موجود داشته باشیم .

ازدحام با عطر کباب ترکی

شاید بتوان عمده ایراد نمایشگاه امسال را مشکلات محیطی دانست و حاصل کاستی های مرتبط با هماهنگی های برگزاری و چیدمان غرفه ها .در بدو ورود به نمایشگاه این دوره الکامپ لازم بود بازدید کنندگان کیف های خود را برای بازرسی در اختیار مامور حراست قرار دهند. اقدامی امنیتی که در بطن عمل قابل تحسین و منطقی است.اما اگر رویداد الکامپ را مهم ترین گردهمایی خانواده تکنولوژی و الکترونیک تلقی کنیم ، بنابراین شاید کمی عجیب وغیر حرفه ای به نظر برسد که این کنترل توسط یک مامور  دست خالی و بدون استفاده از هیچ نوع وسیله کنترل و اسکن هوشمند انجام می شد.

مورد مهم دیگر اما به نوع قرار گیری غرفه ها مرتبط بود. چیدمان غرفه های کوچک گاهی آنچنان فشرده به یکدیگر بود که بازدیدکنندگان در تشخیص فضای مناسب برای پرسش و پاسخ با صاحبان غرفه باز می ماندند. عدم وجودمحیط کافی برای استراحت بازدید کنندگان از دیگر معایب  نمایشگاه امسال بود . موضوعی که منجر به هجوم برخی افراد به صندلی های مرتبط با رستوران های موجود در محوطه می شد.شاید در بین این نقدها بد نباشد نقدی هم به بازدیدکننده های غیرحرفه ای داشته باشیم که گویا صرفا برای وقت گذرانی و خوردن کباب ترکی و انواع فست فود به نمایشگاه هجوم آورده بودند.

گرچه ورود به نمایشگاه های تخصصی برای همه آزاد است، اما کاش اندکی به ترافیک خودروهایی که در مسیرهای منتهی به نمایشگاه وجود داشت بیشتر فکر می کردیم و تفریحات خود را به فضایی غیر ا محیط نمایشگاه انتقال می دادیم .

اعتماد به جوان ها جواب می دهد

الکامپ را که دور میزدی ، سرشار بود از نام های شناخته شده وغول های فناوری. از شرکت های پیام رسان و ارتباطی تا برندهای موفق و قدرتمندترین های حوزه تولیدات الکترونیک و البته از نام های ایرانی تا فرنگی. اما میان هیاهوی این همه نام پر مدعا، برخی نام های تازه و ایده های جوان و نوپا هم بودند که سعی داشتند دیده شوند. ایده هایی که مدیران یا اعضای اصلی آن ها را اغلب جوان های خلاق تشکیل می دادند.

صحبت بر سر استعدادهاییست که گاهی ایده های جذابشان لبخند به لب بازدید کنندگان می آورد و گاه حتی در عین  تکراری بودن دلگرم کننده بود . استارتاپ ها را می توان پدیده های پرمخاطب نمایشگاه امسال دانست.گرچه خود واژه استارتاپ برای ما ایرانی ها اندکی گنگ است و باید بیشتر در موردشان بدانیم .اما شاید دانستن همین نکته که استارتاپ ها می توانند برای بسیاری از جوان های تحصیلکرده میهن اشتغالزایی و کسب درامد کنند می تواند مثبت تلقی شود .

درست است و بسیادری از ما می دانیم الفبای استارتاپ های وطنی گاهی نواقصی دارد. درست است و بسیاری از ما می دانیم که تقلب و کپی کاری در برخی نمونه های استارتاپ وطنی مشهود است تا جایی که در همین نمایشگاه اخیر همزمان ده ایده یکسان دیده می شد و البته برخی از استارتاپ ها نیز برنامه ریزی دقیق و قابل اعتمادی ندارند و در نتیجه در پاسخگویی به داورهای حاضر در سالن استارتاپ ها ضعیف ظاهر شدند. اما فراموش نکنیم کشورمان جوان است و جوان گرایی و اعتماد به نسل نو جواب می دهد.بنابر این شاید بتوان نتیجه گرفت، دیدن چهره های جوان و با روحیه ای که با اشتیاق از ایده های خود و موانع پیش رو با بازدیدکنندگان گفت و گو می کردند از زیباترین صحنه های نمایشگاه الکامپ بود.جوانان را می توان جوانه هایی دانست که به امید حمایت زنده اند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها