حریم شخصی؛ عنصر گم شده دستیارهای شخصی خانگی

0
406

کالاسودا – خبرهای تازه حاکی از آن دارد که فروش اسپیکرهای هوشمند در سراسر جهان ۶ برابر بیشتر از سال گذشته خواهد شد.

این نتیجه منعکس کننده تحقیقی است که می‌گوید اکثریت خانواده های آمریکایی تا سال ۲۰۲۲ دارای یک اسپیکر هوشمند خواهند بود که توسط دستیارهای هوشمند گوگل اسیستنت و الکسا طراحی شده است.

در همین حین، غول های تکنولوژی دنیا نیز بیکار ننشته اند و برندی همانند شیائومی نیز به رو به ساخت چنین اسپیکرهایی آورده است تا فروش محصولات خود را بالا ببرد. همینطور مایکروسافت نیز که سازنده کورتانا است، ممکن است ویژگی های دیگری چون نرم افزار تشخیص چهره را برای آژانس دولتی ICE که وظیفه امور مهاجرین غیر قانونی در ایالت متحده را بر عهده دارد، تامین کند.

همانطور که می بینید استفاده از این تکنولوژی در حال گسترش است. همانطور که آمازون لنز دوربین یادگیری عمیق و دستیار مد به نام Echo Look را ارائه می دهد، این شرکت از کارکنان ACLU و تعدادی از سازمان های مشابه خواست که به اشتراک گذاری نرم افزار تشخیص چهره با سازمان های اجرای قانون را متوقف کنند.

همانطور که فروش خط تولید اسپیکرهای خانگی گوگل به سهم بازار سری آمازون اکو نمی رسد، گوگل در حال کار با ارتش برای بهبود توانایی های اسپیکرهای خود برای رقابت با الکسا است. مکالمات با این اسپیکرها به طور گسترده ای در حال گسترش است، دستیارانی که انواع دیدگاه های آینده را ارائه می کنند نیز در حال گسترش هستند و رویکردهای فناوریک خودشان را ارائه می کنند. اما چیزی که در این میان مهم است، وجود عنصر امنیت در مکالمات و استفاده از این اسپیکرها با خیال راحت است.

به همین دلیل است که استارتاپ هایی همانند Snips بلندگوهای شخصی خودشان را با هدف خاصی همانند حریم شخصی منتشر می‌کنند. ران هندی مدیر عامل این استارتاپ می گوید: “هدف من این است که الکسا را با ارائه یک پلتفرم با امنیت بالا ، پشت سر گذاریم و از مشتریانش کم کنیم. اما اگر واقعا می‌خواهید که خودتان را از الکسا و گوگل متمایز کنید، باید کاری کاملا متفاوت انجام دهید. هدف ما این نیست که به الکسا برسیم ، بلکه می‌خواهیم با ارائه یک مزیت رقابتی از آن عبور کنیم، چرا که مردم به مسائلی چون قیمت و … اهمیت نمی دهند.”

به گفته او مشکلی که در گوگل اسیستنت و الکسا وجود دارد، تمرکز این دستگاه ها بر اطلاعات شخصی افراد و  فعالیت آنها در سرویس ابری است که میزان قرار گیری در معرض نظارت یا هک شدن را افزایش می دهد.

بنابراین استارتاپهای جدید می‌توانند برای رقابت با یک محصول آسیب پذیر همه آنچه را دارند را رو کنند و روز به روز بر تعداد رقیبانشان اضافه شود.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا فناورانه زندگی کنید