نحوه استفاده از دوچرخه های شهرداری (bdood)

11
13523
نحوه استفاده از دوچرخه های شهرداری (bdood)

طرح استفاده از اشتراک دوچرخه های شهرداری برای پاکسازی هوای تهران و افزایش سلامت شهروندی و کاهش ترافیک مدتی است که در طرحی به نام بیدود Bdood در مراکز اصلی تهران در حال اجرا است و شهروندان می توانند تحت شرایطی از این دوچرخه ها استفاده کنند. در زیر در مورد این طرح و نحوه استفاده از آن بیشتر خواهیم دانست.

معرفی bdood

بیدود، در طرحی به شعار “ما می خواهیم پروانه ها به شهرمان بازگردند” توسط شرکت پاک چرخ ایرانیان، در سال ۱۳۹۶ به عنوان اولین و تنها مجری انحصاری دوچرخه های اشتراکی هوشمند با نام تجاری بیدود آغاز به کار کرد. این طرح با بررسی نیازهای جامعه و با رویکرد حرکت به سمت شهری هوشمند فعالیت خود را در زمینه حمل و نقل پاک با هدف کاهش آلودگی هوا، کمک به محیط زیست، افزایش سلامت شهروندی و کاهش ترافیک به انجام رسید.

دقیقا سال گذشته همین روزها بود که این طرح با حمایت شهرداری تهران با کمک شبکه های اجتماعی بولد شد، اما فعلا برای شهروندان تهران موجود است. این دوچرخه های نارنجی دارای سیستم ایمنی ضد سرقت و GPS هستند و در مناطق محدوده مرکزی شهر تهران آنها را خواهید دید. طبیعتا هر فردی که از میدان انقلاب هم رد شده باشد، با دیدن این ایستگاه های نارنجی خوش رنگ ترغیب شده که از این دوچرخه ها استفاده کند، خصوصا اگر اندکی به ورزش و سلامتی هم اهمیت دهد. اما شرایط استفاده از این دوچرخه ها چیست؟

معرفی bdood

شرایط استفاده از دوچرخه های بیدود

شاید تعجب کنید اما بسیاری از مردم فکر می کردند که این دوچرخه ها استفاده رایگان دارند و با GPS ای که دارند می توانند از انها برای رفتن به مقاصد و مسیرهای خود استفاده کنند. سپس آن را در اختیار فرد دیگری که در همان لوکیشن به دنبال دوچرخه می گردد بگذارند. به این ترتیب مردم هم در هوای پاک شهرتهران سهیم باشند.

اما تعداد زیادی از این دوچرخه ها که همچنان در حوالی هفت تیر و توحید پارک شده باقی مانده بود نشان داد که موضوع چیز دیگری است و برای استفاده از این دوچرخه ها نیاز به ثبت نام و ودیعه ای با مبلغ بالا و … دارید. این موارد موجب شد که برخی بیدود را طرحی شکست خورده بنامند که دوچرخه هایش زیر باد و باران و آفتاب باقی مانده و مردم تمایل زیادی به استفاده و پرداخت هزینه و رکاب زدن با دوچرخه هایی ندارند که می توانند همان هزینه را با مترو رفته و در خنکی به جای رکاب زدن در گرما مسیر خود را زودتر نیز سپری کنند!

کاربران بسیاری هزینه استفاده از این دوچرخه و مبلغ ودیعه و بیمه را بالا می دانند و نیاز به کپی کارت ملی و 30 هزار تومان پول بیمه و 160 هزار تومان بابت ودیعه و هزینه استفاده از هر 30 دقیقه 15000 ریال نیز از دیگر موانعی که موجب شده این دوچرخه ها در پارکینگ خاک بخورد.

با این حال این طرح مزیت هایی دارد که به سختی هاش می چربد. به اعتقاد سازندگان بیدود، دوچرخه حلقه مفقوده ترافیک و آلودگی هوا در کلان‌ شهرهای ایران است. با استفاده از دوچرخه می‌توان به کاهش حجم ترافیک درون شهری که نتیجه آن کاهش میزان مصرف سوخت و کاهش اتلاف وقت شهروندان است امیدوار شد. حتی اخیرا در شبکه های اجتماعی نیز خبر رسید که کاربران این دوچرخه ها از این پس می توانند در مسیرهای ویژه BRT نیز برای رفت و آمد خود استفاده کنند. اگر ترغیب به دانلود این برنامه شده اید از طریق لینک زیر می توانید اقدام کنید.

شرایط استفاده از دوچرخه های بیدود

دانلود و نصب بیدود

اپلیکیشن bdood را می توانید با رفتن به سایت http://bdood.ir/ دانلود کنید. در گوشه ی بالا سمت چپ لینک دانلود این برنامه از طریق کافه بازار، دریافت مستقیم از اندروید و سیبچه و … وجود دارد که می توانید با کلیک روی ان به راحتی برنامه را دانلود کنید.

دانلود و نصب bdood

آموزش نحوه استفاده از دوچرخه های شهرداری

پس از اینکه برنامه را دانلود کردید به ترتیب زیر عمل کنید:

  • کد رجیستری که برای شما ارسال می شود را تائید کنید.
  • با کمک نقشه بیدود که مانند اسنپ است، نزدیک ترین دوچرخه روی نقشه را پیدا کنید.
  • تا نزدیک دوچرخه بروید، برای باز کردن قفل دوچرخه ، کد QR روی فرمان را اسکن کنید.
  • اکنون قفل باز شده و می توانید زین و ترمز و فرمان را چک کنید و زین را اندازه قد خودتان تنظیم کنید.
  • پس از اینکه به مقصد رسیدید، دوچرخه را در جای مناسب پارک کرده و قفل را فعال کنید.
  • مکانیزم قفل شدن به این صورت است که قفل را دستی می بندید و منتظر می شوید تا اپلیکیشن تایمر رو متوقف کند و به عنوان پایان سفر در نظر گرفته شود. سپس با خیال راحت دوچرخه را ترک کنید.

بیشتر بخوانید : دوچرخه الکترونیکی شیائومی به زودی روانه بازار می شود

آموزش نحوه استفاده از دوچرخه های شهرداری بیدود

عضویت
مطلع شدن از
guest
11 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
ضرغام
ضرغام
3 سال پیش

سلام اگر قرار باشد فرهنگ دوچرخه سواری در ایران جا بیافتد بدون تحمل هزینه توسط مراجع دخیل امکان پذیر نیست بایستی متولیان این طرح از منافعشان به صورت موقت صرف نظر کنند اگر به فکر درمان آلودگی هوا هستن والا طرح موفق نخواهد بود .

Milad
Milad
2 سال پیش

بسم تعالی
۱۸ / ۱۴۰۰/۳
شماره بایگانی :۲۰۰۰۱۸۷۸۲۲
موضوع : اجتماعی
پیوست : … .
اگر بخواهیم از بابت هزینه و داستانهای مالی به به موضوع دوچرخه بپردازیم باید خدمتتون عرض کنم که بودجه دوچرخه از سرمایه ملی داره تهیه میشه.
و قرار هم نیست که دوچرخه رو بنام شخص کنند، مدارک، پول، بیانه، اجاره ساعتی،و… از شخصدریافت کنند. بابت کمتر شدن آلودگی و ترافیک کلان شهرها راهکار خوبی هست و باید راهکارهای برنامه ریزی شود که مردم تشویق و به سمت این طرح هدایت شوند . نه اینکه سمتش هم نروند و توجه نکنند .

خانم مینا
خانم مینا
2 سال پیش

هر نیم ساعت 15000 تومن خیلی زیاده !!!! مردم از کجا بیارن
عجب طرحی عجب تشویقی !!!!!

رضا
رضا
1 سال پیش

هر ۳۰ دیقه ۱۵۰۰۰ ریال
یعنی ۱۵۰۰ تومان
در خوندنتون دقت بفرمایید

علیرضا ابیورد
علیرضا ابیورد
2 سال پیش

۴۶سال طول کشید تا در کشورهای اروپائی دوجرخه سواری فرهنگ جامعه بشه،و در این مدت دولت های اروپائی همکاری خوب و مفیدی با مردم کردند. اینجا مقصد کسب درآمد برای شهرداری نباید باشه،به فکر هزینه های گزاف ترافیک و درمان ناشی از بی تحرکی افراد جامعه باشید، البته نرود میخ آهنین بر سنگ!

شهره
شهره
2 سال پیش

طرح خوبی بود اگه قیمتش کمتر بود . ساعنی 3 هزار تومن یا همون نیم ساعت 1500 تومن باشه من ترجیح میدم با مترو رفت وامد کنم نه با دوچرخه . میتونستند فقط ودیعه رو بگیرن .اجاره نمیگرفتن خیلی استقبال میشد.
ضمنا اون دوستی که گفتن نیم ساعت 15000 تومن کمی دقت کنید نیم ساعت 1500 تومن هستش.
مگه آژانس میگیری که 15000 تومن بدی؟

حسین
حسین
2 سال پیش

هه. آلودگی هوا چیه .مسخره کردین مردم رو. این طرح فقط برای پر کردنه جیب خودشونه. موفق باشید.

مهدی
مهدی
2 سال پیش

دولت بابت ترافیک و هزینه های درمان ناشی از اون خیلی هزینه میکنه پس اگر واقعا قصدشون از این طرح، کمتر کردن ترافیک هست باید استفاده ازش رو تسهیل کنن نه اینکه برای استفاده ازش هفتخان رو بگذرونی.
خیلی از افراد از روی تنبلی و عدم توان پرداخت ودیعه بی خیال استفاده از این دوچرخه ها میشن.
اما خوب پرداخت ساعتی ۳ هزار تومان بابت هزینه تامین و نگهداری این وسیله کاملا منطقی هست.

سید علی موسوی
سید علی موسوی
2 سال پیش

سلام مشاهده شده برخی پس از پیمودن مسیر، دوچرخه را در جای بسیار نامناسبی رها می کنند .مثلا درست جلوی ورودی مترو یا در پیاده روهای بسیار پرتردد!… لطفا به اینها تذکر بدهید

افشین
افشین
2 سال پیش

سلام ؛ من چندین سال در کشورهای دیگر زندگی و کار کرده ام و اغلب با دوچرخه تردد میکردم در اینگونه کشورها هزینه ای بابت ودیعه دریافت نمیگردد و از اعتبار کارت های بانکی استفاده می‌کنند و احتیاج به کارت ملی و یا SIN وجود ندارد و فقط شارژ استفاده از دوچرخه دریافت میگردد .

احمدرضا
احمدرضا
1 سال پیش

درود
ضمن تشکر از مقاله مفیدتون، فقط خواستم بگم که مقالتون یه اشتباه داره اونم این هستش که بیدود دوچرخه شهرداری نیست بلکه شرکت شخصی پشت ماجرای بیدود هستش