خبر باورنکردنی نبرد وزیر دیجیتال ژاپن با فلاپی دیسک

0
105

شاید این خبر برایتان خنده دار باشد اما واقعیت دارد و اینکه وزیر دیجیتال ژاپن به جنگ فلاپی دیسک و استفاده از آن در کشور رفت.

به گزارش کالاسودا و به نقل از گیزچاینا، تارو کونو وزیر دیجیتال دولت ژاپن در توئیتی به جنگ علیه استفاده کنندگان از فلاپی دیسک رفت.

به گفته وی ۱۹۰۰ رویه دولتی وجود دارد که جامعه تجاری را ملزم به استفاده از فلاپی دیسک می‌کند.

بدین ترتیب کسب و کارها ملزم به ارسال فرم‌ها و برنامه‌های کاربردی از طریق دستگاه‌های قدیمی مانند فلاپی دیسک، سی دی و غیره هستند.

وی دستور داد تا فلاپی دیسک‌ها را منسوخ کرده و کار را به صورت آنلاین انجام دهند.

در سال ۲۰۲۲، فلاپی دیسک‌ها مدت‌هاست به تاریخ سپرده شده اما از یک کشور توسعه یافته باوقار، که با برچسب‌هایی مانند پدر صنعت الکترونیک، رباتیک و حتی فرهنگ سایبری شناخته می‌شود، بعید است از این وسیله استفاده کند.

اخیراً چندین مورد از دست دادن فلاپی دیسک در ژاپن رخ داده که جنجالی هم شد.

به عنوان مثال، در ۲۷ دسامبر سال گذشته، پلیس متروپولیتن ژاپن اعتراف کرد اطلاعات شخصی ۳۸ شهروند را از دست داده است. این شهروندان برای مسکن عمومی در Meguro Ward توکیو درخواست دادند و پلیس باید تأیید می‌کرد که آیا متقاضیان به یک گروه جنایتکار وابسته هستند یا خیر.

در طول بررسی، آنها داده‌های متقاضیان را روی فلاپی دیسک انتقال داده و به طور غیرمنتظره‌ای، فلاپی دیسک به طور تصادفی گم شد و اطلاعات شخصی متقاضییان نیز از بین رفت.

به محض انتشار این حادثه، کاربران اینترنتی در سراسر جهان مات و مبهوت شدند و حتی برخی گمان کردند که این خبر جعلی است. البته برخی از کاربران ژاپنی نیز شوکه شدند.

آنها انتظار نداشتند که سازمان‌های دولتی کشورشان همچنان از این نوع ابزارعتیقه استفاده کنند.

علاوه بر سازمان‌های دولتی، فلاپی دیسک‌ها نیز به شدت توسط سیستم بانکی استفاده می‌شود.

گزارش خبری Nikkei در سال گذشته به این نکته اشاره کرد که بانک یاماگاتا به تنهایی بیش از ۱۰۰۰ مشتری دارد که از فلاپی دیسک برای انتقال داده‌های حقوق ماهانه کارمندان استفاده می‌کنند.

البته بیشتر این مشتریان را دولت و بنگاه‌های کوچک و متوسط ​​به ویژه دولت تشکیل می‌دهند. چند روز پیش، موسسه‌ای در ژاپن یک نظرسنجی کوچک از ۳۰۰ نفر ۱۵ تا ۲۹ ساله انجام داد. مشخص شد که نزدیک به ۲۰ درصد از جوانان از فلاپی دیسک استفاده می‌کنند. بله، آنها واقعا از آنها “استفاده” می‌کنند. در مقابل، چینی‌ها چیز زیادی در مورد فلاپی دیسک نمی‌دانند.

فلاپی دیسک در سال ۱۹۷۱ متولد شد در آن زمان هنوز ۳۲ اینچ کامل بود. با این حال، برای راحتی، در نهایت اندازه توسط IBM به ۸ اینچ کاهش یافت. این شرکت ژاپنی معروف سونی است که واقعاً آن را به پیش برده است. در سال ۱۹۸۱، سونی برای اولین بار دیسک کلاسیک ۳.۵ اینچی را روانه بازار کرد و به طور گسترده در تولید استفاده شد. در سال ۱۹۸۴، MAC معروف اپل یک درایو فلاپی دیسک ۳.۵ اینچی در خود جای داد.

در دهه ۱۹۹۰، فلاپی دیسک ها بسیار محبوب بودند و در سال ۱۹۹۶، ۵ میلیارد فلاپی دیسک در حال استفاده بود. اما به زودی، فلاپی دیسکی که به راحتی آسیب می دید و تنها ۱.۴۴ مگابایت حافظه داشت، به سرعت با محصولات بزرگتر و قابل اعتمادتر (مانند درایوهای فلش USB و غیره) جایگزین شد.

با این حال، در سال ۲۰۱۱، سونی بالاخره ساخت فلاپی دیسک را متوقف کرد. اکنون، یازده سال بعد، جامعه ژاپن هنوز آنقدر به فلاپی دیسک متکی است که وزیر مجبور می‌شود به جنگ آن برود.

 

اما چرا ژاپنی‌ها فلاپی دیسک را رها نمی‌کنند؟

برخی از کاربران فکر می‌کنند که فلاپی دیسک امن‌تر است. فضای ذخیره سازی آن بسیار کوچک است و بیشتر ویروس‌ها بزرگتر از آن هستند که دیسک می‌تواند در خود جای دهد.

بوروکراسی ژاپنی همیشه اصرار بیشتری بر استفاده از فلاپی دیسک داشته است. یک کارمند دولتی که مسئول مدیریت بودجه عمومی است بارها بر قابل اعتماد بودن فلاپی دیسک برای Nikkei تاکید کرده و گفته است که “تقریباً هرگز داده‌های آن آسیب ندیده یا از دست نرفته است.”

نه فقط بوروکرات‌های دولتی، بلکه مهندسان فنی در صنعت مالی وجود دارند که به این نکته اشاره کردند که 20 سال پیش سعی داشتند مشتریان را متقاعد کنند که رسانه ذخیره سازی را تغییر دهند، اما نتوانستند آنها را متقاعد کنند. برای آژانس‌های خدماتی مانند بانک‌ها و دولت‌ها، اگر برخی از مشتریان اصرار داشته باشند که فلاپی دیسک‌های پستی امن‌تر از انتقال شبکه است، به عنوان ارائه‌دهندگان خدمات، آنها فقط می‌توانند «سازگار رو به پایین» باشند و تجهیزات مربوطه را حفظ کنند. در نتیجه، فلاپی دیسک‌ها تا به امروز در ژاپن زنده مانده‌اند.

البته فلاپی دیسک تنها مورد نبوده و مردم هنوز از گوشی‌های قدیمی فلیپ{تاشو} استفاده کرده و معلمان بالای 40 سال گوشی هوشمند استفاده نمی‌کنند.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها