یک تیر و دو نشان؛ داروی فشار خون و درمان آلزایمر

0
210
یک تیر و دو نشان؛ داروی فشار خون و درمان آلزایمر

تحقیقات نشان داده است که داروی فشار خون می تواند به صورت بالقوه به درمان آلزایمر نیز کمک کند. طبق تحقیقات جدید توسط دانشمندان هلندی، داروهایی که برای کنترل فشار خون بالا استفاده می شود در مقابله با درمان بیماری آلزایمر نیز می توانند مفید باشند.

بیماری زوال عقل چیست؟

بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است و 62 درصد مبتلایان به این بیماری را تحت تاثیر قرار می دهد. هیچ درمان شناخته شده ای وجود ندارد و علل آن هنوز درک نمی شود، اما تحقیقات نشان می دهد که هنگامی که بیماری در مراحل اولیه آن حادث می شود، جریان خون به مغز کاهش می یابد.

آزمایش با داروی فشار خون

در این مطالعه 44 بیمار مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط ​​انتخاب شدند. این مطالعه در مرکز پزشکی دانشگاه رادبوود در هلند برگزار شد. آنها دارویی به نام nilvadipine را به بیماران داده بودند که برای درمان فشار خون بالا و یا پلاسبو برای مدت شش ماه استفاده می شد. این مطالعه “دو سو کور” بود که به این معنی است که نه شرکت کنندگان و نه دانشمندان نمی دانستند چه کسانی درمان می شوند. قبل و بعد از مطالعه جریان خون بیماران را با استفاده از یک اسکنر MRI اندازه گیری شد.

آزمایش با داروی فشار خون

قرص مورد نظر چه بود؟

قرص نیلوادیپین، مسدودکننده کانال کلسیم است که برای درمان فشارخون بالا استفاده می ‌شود. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد کاهش در جریان خون مغزی در بیماران مبتلا به الزایمر می ‌تواند با مصرف این دارو در برخی مناطق مغز به حالت اول بازگردد.

نتایج مطالعه چه چیزی را نشان داد؟

نتایج نشان داد که جریان خون در مغز و حافظه مغز 20 درصد در بیمارانی که  nilvadipine یعنی مسدود کننده کانال کلسیم را دریافت کردند، بهبود جریان بهتری در رگ های خونی را شاهد بودند. دکتر جورجن کلاسن، نویسنده اصلی این تحقیق، گفت: “این درمان فشار خون بالا وعده های خوبی به ما می دهد، زیرا به نظر نمی رسد جریان خون به مغز کاهش یابد، که می تواند بیشتر موجب آسیب شود تا سود داشته باشد.” حتی اگر این درمان بدون خطر باشد، روش درمانی  مبتلایان به فشار خون بالا می تواند برای حفظ سلامت مغز در بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر نیز دارای اهمیت باشد.

نتایج مطالعه چه چیزی را نشان داد؟

کاستی های این مطالعه چه بود؟

محققان بین سال ‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی اثر نیلوادیپین را روی حدود ۵۰۰ بیمار با میانگین سنی ۷۳ سال که به بیماری آلزایمر دچار بودند، مورد آزمایش و بررسی قرار دادند. در این بررسی‌ ها مشخص شد این داروی ضد فشارخون موجب افزایش ۲۰ درصدی جریان خون در هیپوکامپ مغز می ‌شود، اما جریان خون سایر بخش‌ های مغز را افزایش نمی‌ دهد. در حالی که دانشمندان اعتراف کردند که این مطالعه از نظر آماری کوچک بوده و طی یک دوره کوتاه مدت انجام شده است، اما آنها امیدوارند تحقیقات بیشتری انجام شود تا کشف کنند که چگونه با کمک جریان خون در مغز می توان به کاهش سرعت پیشرفت آلزایمر کمک کرد.

اکنون محققان در تلاشند تا از راهکارهای مرتبط با بهبود فشار خون به ویژه در هیپوکامپ برای کاهش پیشرفت بیماری آلزایمر استفاده نمایند.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها