سازمان ها

دامنه ir. از یک میلیون گذشت

بیش از یک میلیون دامنه با پسوند ir. در ایران به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، ایران برای جدا کردن وب سایت های داخلی از وبسایت های خارجی دامنه داخلی به آن ها اختصاص داده که حالا پس از ۱۶ سال، تعداد وبسایت های ثبت شده در این دامنه از یک میلیون وبسایت عبور کرده است.

تا به امروز، یک میلیون و ۹۷ هزار و ۶۹۳ وبسایت در دامنه داخلی ایران به ثبت رسیده است که بیش از ۹۹ درصد آن ها پسوند ir. را دریافت کرده اند که گفته شده یک میلیون و ۸۹ هزار و ۲۱۰ وبسایت این پسوند را در اختیار دارند.

این آمار در حالی منتشر شده که مرکز ثبت دامنه یا دامین در ایران از سال ۱۳۸۲ کار خود را آغاز کرد و با وجود ۱۶ سال تلاش تنها توانسته بیش از یک میلیون دامنه ایرانی ثبت کند. این میزان با تعداد وبسایت های ایرانی با دامنه های بین المللی همچون com. و org. قابل مقایسه نیست.

دامنه چیست؟

دامین یا دامنه (Domain) نامی است که وب‌سایت از طریق آن قابل دستیابی بوده و به طور کلی از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است. نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت شما بوده و آن را به دلخواه خود انتخاب می‌کنید. پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی هستند که توسط کمیته مخصوص تأیید و تصویب پسوندها یعنی آیکن (ICANN) تأیید شده باشند. نمونه‌های پسوندهای متداول com، org و ir هستند و انتخاب نام دامنه مناسب و ساده بسیار مهم بوده و همچنین در رتبه‌بندی (Ranking) نتایج جست‌وجوی گوگل نیز تأثیرگذار است.

دامنه ایرانی چیست؟

پسوند ‎.ir‏ پسوند دامنه اینترنتی کشور ایران است. مسئول ثبت دامنه‌های با این پسوند پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات) واقع در تهران است. هر کاربری که تمایل به ثبت دامنه‌ای برای بازگشایی سایت خود داشته باشد، باید به سایت این مرکز و یا یکی از نمایندگان فعال آن در سطح کشور مراجعه کند. این پژوهشگاه هم‌چنین آماری دقیق از دامنه‌های ایرانی را به دست می‌دهد.

مطالب اخیر

شرکت آمریکایی جلوی فروش محصولات لنوو و موتورولا در آلمان را گرفت

اختلاف نظر بر سر پرداخت حق امتیاز باعث شد تا دادگاهی در آلمان علیه لنوو…

2 روز پیش

ساخت آیفون تاشو اپل با کمک سامسونگ

سامسونگ در توسعه آیفون تاشو اپل مشارکت دارد. به گزارش کالاسودا، گزارش‌های مربوط به ورود…

3 روز پیش

آلفارومئوهای جدید و کمیاب در خدمت پلیس دبی

ناوگان گشت زنی پلیس دبی پذیرای دو خودروی جدید و کمیاب آلفارومئو شده است. به…

4 روز پیش

آیفون ۱۵ پرو مکس پر فروش ترین گوشی شد

آیفون ۱۵ پرو مکس اپل پر فروش ترین گوشی فصل اول ۲۰۲۴ شد. به گزارش…

6 روز پیش

چیپست ۳ نانومتری جدید سامسونگ مجهز به هوش مصنوعی

سامسونگ اولین چیپست ۳ نانومتری خود را برای موبایل رونمایی کرد. به گزارش کالاسودا،این رونمایی…

1 هفته پیش

هر ۴ مدل آیفون ۱۶ کنار هم

اپل هنوز هیچ جزئیاتی در مورد گوشی هوشمند آینده خود فاش نکرده است، اما یک…

1 هفته پیش