طراح تازه نفس ایرانی آمریکایی با تانک وارد بازار میشود

0
1794
طراح تازه نفس ایرانی آمریکایی با تانک وارد بازار میشود|کالاسودا

فریس رضوانی

Ferris Rezvani

من فریس رضوانی، به سال 1974 در تهران به دنیا آمدم.

نُه ساله بودم که به همراه پدر و مادرم تهران را به مقصد آمریکا ترک کردیم و در حال حاضر در ارواین کالیفرنیا زندگی میکنم.

Ferris_Rezvani_story|کالاسوداپدر و عموی من خلبان جنگنده اف 4 در ارتش ایران بودند. دایی‌ام هم در زمان جنگ ایران و عراق خلبان جنگنده بود و برای همین من از بچگی همیشه به عشق این‌که یک روز خلبان میشوم بزرگ شدم و علاقه زیادی به سرعت داشتم. شرایط برای این‌که من خلبان بشوم فراهم نشد برای همین تصمیم گرفتم این سرعت را در اتومبیل تجربه کنم و ماشینی بسازم که سریع باشد و حس سرعت رو به من منتقل کند.

من از همان بچگی عاشق ماشین بودم، اما ماشینی که دوست داشتم، هیچوقت ساخته نشده بود. دوست داشتم ماشین رویاییم  را که به نظر خودم یک ماشین اسپرت بود، درست کنم. خیلی‌ها به من می‌گفتند نمیتوانی این کار را انجام دهی چون هزینه زیادی دارد؛ اما من معتقد بودم که بالأخره یک روز این کار را انجام خواهم داد. من در دانشگاه رشته مهندسی خواندم که با کار تولید اتومبیل مرتبط بود.

سال 2006 اولین کار طراحی خودرو را به صورت حرفه ای انجام دادم و آن را به یک شرکت خودروسارزی در هلند فروختم و تاکنون 14 عدد از آن خودرو تولید شده و در اروپا به فروش رسیده است که قیمت آن چهارصد و پنجاه هزار دلار بود. بعد از آن به فکر تاسیس یک شرکت تولید اتومبیل افتادم خودروی دومی که طراحی کردم با برند رضوانی به تولید رساندم.

میدانید، خودروهای جدیدی که تولید می شوند آن‌قدر امکانات کامپیوتری دارند که احساس هیجان رانندگی را از راننده سلب می‌کنند. هدف از تولید اتومبیل “بیست” (هیولا) این بود که راننده نقش بیش‌تری در کنترل خودرو و در کل رانندگی ایفا کند. از جمله این‌که خودرو سبک باشد و این همه فیلترهای جدید را نداشته باشد، تا مثلاً وقتی دنده عقب می‌گیرید، صدای موتور شنیده شود. همچنین می‌خواستیم سبک‌ترین ماشین دنیا را درست کنیم. برای همین اسم اتومبیل را بیست گذاشتم که به فارسی میشود هیولا.

rezvani-beast_|کالاسودا

حالا چرا سبک ترین ،  خوب اگر وزن اتومبیل کم باشد:

– شتاب خودرو بیشتر میشود.

– موتور کوچک تر

– ترمز های کوچک تر

– سوخت کمتر

– تولید گرمای کمتر توسط موتور

هیولا (بیست) تا قبل از تانک مهم ترین تولید برند رضوانی بوده ، که تامین مالی تولید آن را من به عهده گرفتم.

تولیدات شرکت ما ، در یک مرکز با مساحت پنجاه هزار فوت مربع در سانتا آنا ، کالیفرنیا انجام میشود.

رضوانی موتورز در سال 2014 به صورت رسمی توسط من تاسیس شد.

بیست

BEAST

beast-rezvani-14|کالاسودادر ژوئن سال 2015 رضوانی موتورز ، سوپرکار رضوانی بیست (هیولا) را که روی شاسی آریل اتم قرار داده شده و به خاطر دارا بودن بدنه کربن فیبر وزن کمی دارد را معرفی کرد.

آریل اتم خودرویی است انگلیسی که سقف تولید آن در سال کمتر از ۱۰۰ دستگاه می باشد. وزن آن در حالت طبیعی 1.350 پوند (612 کیلوگرم) است و مناسب مسابقه است.

این خودروی آمریکایی از چندین قطعه ی آریل اتم انگلیسی استفاده میکند.

این خودرو مجهز به سیستم انتقال قدرت شش سرعته دستی است و محرک عقب میباشد.

تولید دستی از سازگار دستی ، چاپگر سه بعدی و وارسی شماری (سی ان سی میلینگ ) استفاده میکند .

از مسیر دهی سی ان سی برای ساختن نمونه ی سه بعدی خودرو استفاده میشود .

چاپ سه بعدی به عنوان قالبی برای پنل های فیبر کربن مورد استفاده قرار میگیرد.

چاپگرهای سه بعدی پیشرفته ی دیگر قطعات خودرو شامل چراغ ها و آینه ها را میسازند.

اولین بیست به فوتبالیست بسیار معروفی از تگزاس انتقال یافت که متاسفانه براساس مقرارت اجازه نداریم نام او را رسانه ای کنیم.

به نظر من “بیست” واقعا هیولاست،  با بدنه فیبر کربنی زیبا، چراغ‌های باریک و کشیده و طراحی تهاجمی و خشمگین خودش می‌تواند جلب توجه زیادی کند. سقف خودرو باز است و شیشه جلو را نیز می‌توان جدا کرد تا نهایت تماس با طبیعت و باد را تجربه نمود. چرخهای 19 اینچی آلیاژی، شکافهای عمیق و تند و تیز روی بدنه و صندلی‌های فرو رفته در مجموع حس رانندگی بدون فاصله با جاده را منتقل می‌کنند که می‌تواند برای عشاق رانندگی، هیجان انگیز باشد.

در زمان ارائه، بیست با استقبال بسیاری از جانب رسانه ها مواجه شد که همین امر باعث شد که ما در همان زمان دو عدد بیست را پیش فروش کنیم .شرکت ما یک شرکت تازه کار محسوب می‌شود ولی این به بدان معنی نیست که ناشناخته‌ایم. باید بگویم شرکت‌های بزرگ اتومبیل ما را می‌شناسند. خبر رونمایی از طراحی هیولا دو بار در صفحه اول یاهو منتشر شد و همان‌طور که می‌دانید صفحه اول یاهو بیش از 700 میلیون بازدید کننده در روز دارد ضمن این‌که بسیاری از نشریات تخصصی اتومبیل مطلب مربوط به ما را کار کردند.

بیست ایکس

BEAST X / REZVANI X

beast-x|کالاسودامدل بالاتر از بیست، اوتوموتیو دیزاینز سوپرکار بعدی رضوانی ، بیست ایکس است. یک خودروی قانونی خیابان، که وزنی معادل 1850 پوند (840 کیلوگرم) و قدرتی برابر 700 اسب بخار دارد که از یک موتور 2400 سی سی مجهز به دو توربوشارژر بورگ وارنر بهره‌مند است و قادر است فقط در 2.5 ثانیه به سرعت 0تا60 مایل بر ساعت (0 تا 97 کیلومتر بر ساعت) برسد.

بیست آلفا

BEAST ALPHA

-beast-alpha|کالاسودادر نوامبر سال ۲۰۱۶ رضوانی بیست آلفا را بعنوان خودروی جدیدش رونمایی کرد. آلفا از درب‌های “ساید وایند (بازشو از پهلو)”، سقف (با قابلیت برداشته شدن)، شیشه بالابر، قفل مرکزی، کیسه هوا و سیستم کامل تهویه مطبوع هوا بهره‌مند است . در نمایشگاه خودروی لوس‌آنجلس، نمونه‌ی آماده‌ی آلفا رونمایی شد. این خودرو از پیشرانه‌ی 2.4 لیتری سوپرشارژ ساخت هوندا استفاده می‌کند و حدود قیمت آن، 200 هزار دلار اعلام شد. مدتی بعد، شرکت رضوانی آستانه‌ی قیمت محصول جدید خود را 150 هزار دلار عنوان کرد؛ اما حالا به طور رسمی، ارزان‌ترین نسخه‌ی آلفا را برای تحویل در سال 2018، به قیمت 95 هزار دلار پیش‌فروش می‌کند.

حتما می پرسید چرا قیمت آلفا ارزان تر است!

سختی تولید و قیمت یک خودروی دست‌ساز و سفارشی به عواملی بستگی دارد که قبل از تولید اصلاً فکرش را نمی‌کنید: درها، پنجره‌ها، قطعات الکترونیکی، سیستم سرمایش و گرمایشی. چون هدف ما طراحی یک خودروی ساده و سبک بود، توانستیم از هزینه‌های اضافی که شرکت‌های دیگر را به ورشکستگی می کشد صرف نظر کنیم. خودروی ما مانند ماشین‌های مسابقه‌ای است؛ امکانات اضافی ندارد بلکه فقط برای رانندگی کردن با شتاب طراحی شده است برای همین هم قیمت آن بسیار پایین آمد.

برای مثال سیستم سرمایشی و گرمایشی ندارد؛ “در” ندارد. بدترین چیز برای یک ماشین بدون سقف داشتن “در” است. نداشتن “در” باعث می‌شود شاسی ماشین تقویت شود و مانند یک ماشین مسابقه ای شود.

مشتری های هدف ما افرادی بین 30 تا 50 سال هستند، آدمهای هنرمند و پولدارها و یا افرادی که زندگی خود را کرده اند و بچه هاشان بزرگ شده اند و الآن می خواهند یک اسباب بازی برای خودشان تهیه کنند. قیمت این ماشین برخلاف ظاهر خیلی جذابی که دارد قیمت بالایی نیست. 150 هزار دلار پول زیادی برای چنین ماشینی نیست.

من به دنبال این هستم که راننده حس ناب یک رانندگی عالی، شبیه به خودروهای مسابقات فرمول یک را تجربه کند.

ساعت مچی

rezwani-watch|کالاسودااز دیگر تولیدات رضوانی ساعت های مچی اوست ، این ماشین زمان مجموعه ای از صد سنسور خودکار مکانیکی است که بر اساس ساعت سنجی مکانیکی

Vali7750 joux است و ساخته سوییس میباشد. که به سفارش رضوانی است.

 

لوگوی رضوانی

logo-rezvani1|کالاسودادرباره ی لوگوی رضوانی باید بگویم ، آن دو بال برای من همان نمادی از پرواز و اف چهار است ، دایره ی میانی ، فرمان ماشین است و خطوط راه راه میانی تداعی گر فضای مسابقات اتوبومیل رانی است که نشان دهنده ی تعهد نام تجاری رضوانی به رانندگی است.

پرسنل رضوانی

چهار نفر در شرکت کار می‌کنند به علاوه سه نفر در بخش فروش و بازاریابی.

که از آن ها من و شریکم ایرانی هستیم.

جف رایان

Jeff Ryan

در بخش روابط عمومی و بازاریابی است ، با چندین سال  سابقه در صنایع خودروسازی، جف با سالها تجربه در زمینه روابط عمومی و بازاریابی مربوط به صنعت خودرو در کنار ماست.

کام حسن ، از موسسان ، مستقر

Kam hosn

کام با رهبران صنعت خودرو، از جمله تویوتا، کار کرده است و برای پنج سال در تیم توسعه برای استراتژی ارتباطی سیستم، سیسکو سیستم کار کرده است. کام بیش از 20 سال تجربه در توسعه محصول برای شرکت های Fortune 500 دارد. به دلیل پس زمینه او در فن آوری های بزرگ داده، در حال بررسی نحوه استفاده از داده های بزرگ برای تسهیل توسعه محصول و کسب مشتری است.

سامیر سیدخوف، رئیس طراحی

Samir Sadikhov

فلسفه سامیر این است که بر ابعاد و عناصر طراحی بی نهایت تمرکز کند. او بارها برنده ی جوایز بزرگی شده است و برای فراری و لامبورگینی طراحی کرده است.

هالی پاتنام، مدیر بازاریابی دیجیتال

Haley Putnam

شدیدا علاقمند به اتومبیل و صنعت ورزشی است . به عنوان مدیر بازاریابی دیجیتال در رضوانی کار میکند و همواره در تلاش است تا رضوانی را هر چه بیشتر توسعه دهد.

من دارای تجربه در طراحی، توسعه و ساخت ماشین های با عملکرد بالا، اتومبیل های ورزشی عجیب و غریب هستم.

تولید انبوه

در آمریکا برای خودرو هایی که زیر 200 عدد تولید می‌شود و در واقع سفارشی ساز هستند استاندارد های متفاوتی از ماشین‌های دیگر وجود دارد وبرخی از آزمایش‌های تصادف روی این  اتومبیل ها انجام نمی‌شود و اگر بخواهیم بالای این تعداد تولید کنیم . باید چند میلیون دلار برای آزمایش‌های تصادف خرج کنیم.البته خیلی امکانات عجیب و غریبی نیست که تفاوت کند باید بگویم که ماشینی که ما تولید کردیم شاید در مقایسه با اتومبیل های موجود در بازار برخی امکانات را نداشته باشد ولی از ماشین‌های عادی فضای امن تری برای راننده محسوب می‌شود برای این‌که در داخل ماشین از از شاسی بسیار محکمی استفاده شده است ماشین‌های عادی چون تولید انبوه می‌شود این استحکام را ندارند. ماشین ما مانند ماشین مسابقه ای تمام شاسی  با دست جوشکاری شده است و این کاری است که در تولید انبوه امکان آن نیست.

و اما …

تانک

rezvani-tank|کالاسوداآخرین تولید شرکت رضوانی که بسیار جلب توجه کرده است. این خودرو یک خودرو شهری تاکتیکی است.

تانک، با اینکه هم نامش و هم طراحی‌اش را از خودروهای نظامی الهام گرفته است، سلاح گرمی همراه ندارد . و با خود آپشن هایی چون دوربین حرارتی ، پنل های ضد گلوله برای خریداری که مایل است قابل سفارش خواهد بود . تیم طراحی ما ، ظاهر تانک را از خودرو های نظامی الهام گرفته است ، تا این خودرو همواره آماده نبرد به نظر برسد.

از جمله ویژگی‌های این خودرو می‌توان به طراحی بدنه روی فریم، سیستم تعلیق سفارشی و لاستیک‌های آفرود بزرگ اشاره کرد. زیر کاپوت این هیولا پیشرانه 8 سیلندر 6.4 لیتری قرار دارد که قدرت 500 اسب بخاری تولید کرده و گجت های سفارشی‌ای چون دوربین دید در شب و گرمایی به همراه محافظت از سلاح بالستیک نیز در زمان عرضه قابل انتخاب خواهند بود.

ما میخواستیم طراحی جدیدی برای یک خودروی خشن و آفرود ارائه کنیم و این طراحی دارای ویژگی های عضلانی با ابعاد مناسب و کاملا جدید است.

درباره ایران

در اولین مصاحبه ی مطبوعاتی ام ، خبرنگار از من پرسید آیا دوست داشتم که ملیتی کاملا آمریکایی می داشتم و من در پاسخ گفتم :

خیر من به ملیت ایرانی آمریکایی خود افتخار میکنم و باعث افتخار است که نژادی ازسختکوش ترین مردمان ایران (سنگسری) را دارم ، چرا که در دنیای امروز این دو کشور بیشترین تاثیر را در سطح جهان دارند .

آخرین باری که به ایران آمدم سال 83 بود .ما خیلی دوست داریم امکان فعالیت در ایران برایمان فراهم بشود و ما خط تولید اتومبیل در ایران راه‌اندازی کنیم. البته ایران قاعدتاً استانداردها و قانون هایی دارد که ما باید آن‌ها را مطالعه کنیم. قبلا چند بار بنا داشتیم برای حضور در ایران برنامه‌ریزی کنیم ولی تا امروز فرصت آن پیش نیامده است ولی اگر فرد یا سازمان دولتی کمک کند که ما بتوانیم این کار را بکنیم خیلی خوشحال میشویم. مردم ایران خیلی مردم خون گرم و با محبتی هستند. ایران کشور بزرگی است و می توان به تاریخ آن افتخار کرد. غذای ایران هم که باید بگویم بهترین غذای دنیاست. ما هنوز در آمریکا غذای ایرانی می‌خوریم. قرمه سبزی، چلو کباب… ، همسر من ایرانی هستند و اتفاقا دستپخت خوبی هم دارند.

دوست دارم یک روزی بتوانم تجربه‌ای که در آمریکا کسب کردم را در ایران با ایجاد یک برند بین‌المللی خودرو به کار بگیرم و بتوانم با بسیاری از جوانان با استعداد ایرانی که تعداد آن‌ها هم کم نیست در این کار همکاری کنم.

آدرس سایت شرکت رضوانی :

http://www.rezvanimotors.com/

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها