دستیارهای هوشمندی که در زندگی خصوصی ما سرک می‌کشند

0
3120

دهه‌ی گذشته، دهه‌ای بود که تکنولوژی بر ما چیره شد و محصولات دیجیتالی زندگی ما را پر کرد.

به گزارش کالاسودا و به نقل از انگجت، محصولاتی معیوب، تست نشده و حتی خطرناک، در بدترین شرایط ممکن به دست ما رسیدند. برای درک عمق فاجعه، Skynet {نابودگر}را تصور کنید، اما نسخه‌ای ابله تر از آن که زندگی ما را به شکلی غیر مستقیم و احمقانه به خطر انداخته است.

ما به نوعی به بازیچه‌ای در دست تکنولوژی تبدیل شده‌ایم و به نظر می‌رسد با جلو تر رفتن در زمان، اوضاع بهتر نمی‌شود.

ما نمی‌توانیم از دست تکنولوژی فرار کنیم، چون Siri قادر به تشخیص ضجه های ما برای باز کردن در نیست، وسیله‌ی نقلیه‌ی ما تا قبل از ریست شدن روشن نمی‌شود و حتی کفش‌های ما هم به دلیل دریافت یک آپدیت ناقص، کار نمی‌کنند.

درست 5 سال پیش بود که آمازون از مردم خواست تا یک میکروفون (بخوانید شنود!) را داخل خانه‌های خود نصب کنند تا بتوانند از Echo (الکسا) استفاده کنند. پس از آن هم سامسونگ با عرضه‌ی پلتفرم SmartThings به صورت رگباری تراشه های جمع آوری اطلاعات خود را روی تمام دستگاه های خود نصب کرد. اپل و گوگل هم که با زرنگی هر چه تمام تر از قبل با دستگاه‌های جاسوسیشان که از آنها با نام “گوشی‌های هوشمند” هم یاد می‌شود، بینی خود را در زندگی ها و اطلاعات شخصی ما فرو کرده بودند.

البته که هر کدام از این شرکت ها استانداردهای جاسوسی مخصوص خودشان را دارند، اما خنده‌دار اینجاست که تکلیف این شرکت ها با خودشان هم کاملا معلوم نیست.

این طمع شرکت های تکنولوژی که خیلی بدتر از تب طلای غرب وحشی بود، نکات مثبتی را هم با خود به همراه داشت. مثلا پس از اینکه مشخص شد این شرکت ها چطور تراشه‌های ردیابی و نرم افزارهای جاسوسی را روی دستگاه‌های دیجیتال ما پر کرده‌اند، مردم تازه به تکاپو افتادند تا بفهمند که دستگاه‌های هوشمند ما اصلا تا چه اندازه ایمن هستند. پاسخ به این سوال خیلی ساده بود: اصلا!

در سال 2017 مشخص شد که الکسا توسط انسان‌ها “تعلیم داده شده است” تا به قسمت‌های حساس صحبت های مردم در محل کار و خانه‌ی آنها گوش کند. هیچ کس از این موضوع خبر نداشت. در حقیقت عمق فاجعه وقتی مشخص شد که ما فهمیدیم تک تک دستیار های صوتی این کار را می‌کنند. به بیان زندگی شما و تمام اطلاعاتتان دیگر نه به خودتان، بلکه به کل Silicon Valley تعلق داشت.

در ماه فوریه مشخص شد که گوگل در محصول Nest Guard خود یک میکروفون کوچک تعبیه کرده است. گوگل با بی شرمی تمام به رسانه ها گفت که این شرکت “فراموش کرده است” به خریداران این محصول، این نکته را گوشزد کند.

می‌توانید تصور کنید که بزرگ‌ترین غول دنیای دیجیتال که پر از نوابغ و نخبه های دیجیتال است، چنین موضوع مهمی را فراموش کرده است؟

حتی اگر به تمام مواردی که اطلاعات ما بدون اجازه استخراج شده و به فروش رفته است، یا تمام قفل های هوشمند خرابی که در های خانه هامان را برای افراد غریبه باز کرده اند و حتی تمام تبلیغاتی که تجربه‌ی ما را در دنیای وب به جهنم تبدیل کرده اند، اشاره نکنیم، یک مورد دیگر هم هست که نمی‌توان آنرا فراموش کرد.

آن هم آزادی فکر و قدرت تخیل ماست. کودک دو ساله‌ی دوست من این روز ها فکر می‌کند که الکسا نوعی موجودیت ماورایی و همیشه حاضر است. تا این حد که حتی وقتی او را به بیرون و رستوران هم می‌برند، او با صدای بلند از الکسا می‌خواهد موزیک را عوض کرده و صدا را کم و زیاد کند!

حالا سوالی که مطرح می‌شود این است: چرا ما باید وقت خود را صرف فکر کردن و ارتباط گرفتن با دوستان ذهنی خود کنیم، آن هم وقتی دستیار های هوشمند ابله ما همیشه همراهمان هستند. دستیارهای “هوشمندی” که حتی وقتی جانمان در خطر است، قادر به تماس با پلیس نیستند!

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها