دوربین ساخت هندی‌ها نیاز به فوکوس کردن ندارد

0
383

تیم محققان به سرپرستی دانشمند هندی توانستند دوربینی بسازند که نیاز به فوکوس کردن ندارد.

به گزارش کالاسودا و به نقل از gadgetsnow، تیمی به سرپرستی یک دانشمند هندی اصلی موفق به ساخت و توسعه یک دوربین شده‌اند که با استفاده از یک لنز منفرد به ضخامت یک هزارم اینچ نیاز به فوکوس کردن ندارد.

مزیت این دوربین این است که می‌تواند دوربین‌های هوشمند را باریک و سبک‌تر و عملکرد آن را بهبود داده و اندازه را کوچکتر کند. این دوربین برای مقاصدی مانند تصویربرداری پزشکی و آندوسکوپی که به دوربینی باریک و کم حجم نیاز است استفاده شود.

این تکنولوژی در مجله optica شرح داده شده و مزیت‌های فراوان آن در مقابل دوربین‌های سنتی و دوربین گوشی‌ها که به لنزهای چندگانه برای رسیدن به کیفیت بالا و فوکوس نیاز دارند، برشمرده شده است.

راجش منون رهبر هندی تبار این تیم از دانشگاه اوتاه آمریکا می‌گوید: “لنزهای تخت ما به طرز چشمگیری وزن، پیچیدگی و هزینه دوربین‌ها و دیگر سیستم‌های بصری را کاهش داده و در مقابل موجب افزایش کارایی می‌شوند.”

منون و همکارانش این نکته را یادآوری کرده‌اند که لنزهای تخت یا فلت می‌توانند روی اشیایی فوکوس کنند که حدود 6 متر دورتر از هم باشند. این لنزهای تخت به جای شیشه‌های حجیم یا پلاستیکی از نانو ساختارهایی استفاده می‌کنند که موجب حفظ ویژگی‌های مهم نور و کنترل آن می‌شود.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها