دوگانگی عملکرد یوتوب در مواجهه با ویدئوهای تروریستی

0
317

دوگانگی عملکرد یوتوب در مواجهه با ویدئوهای تروریستی|کالاسودا

کالاسودا_پس از اخطارهای متعددی که یوتوب برای پخش ویدئوهای تروریستی دریافت کرده ف این شرکت تصمیم گرفته از افزونه ای به نام “machine learning” استفاده کند. افزونه ای که در مورد کیفیت عملکردش حرف و حدیث، بسیار است.

یکی از مراجع مهم بازدید ویدئو برای بسیاری از کاربران دنیای مجازی یوتوب است. سامانه ای که بارها به سبب محتواهای تحت نمایشش از سوی مخالفان مورد نقد قرار گرفته است.

اکنون مدتی است مدیران یوتوب تصمیم گرفته اند برای پایان دادن به مشکلات خود از سامانه ای جدید در راستای کنترل محتوایی ویدئوهای خود استفاده کنند.

یکی از پلتفرم های جدید این شرکت به تبلیغات تروریستی سازمان های نایتکار تروریستی مرتبط است. گرچه مدیران یوتوب ادعا می کنند روزانه صدها و ماهانه هزاران محتوای ویدئویی تروریستی را از فضای مجازی پاک می کنند. اما بسیاری از افراد معتقدند یوتوب آنچنان که ادعا می کند در مدریریت محتواهای ویدئویی قدرتمند عمل نمی کند.

در “کریس وودز، یک سازمان امنیتی دولتی بریتانیا در خصوص محتواهای موجود در یوتوب می گوید ؛ هنگامی که درگیری در سوریه آغاز شد، رسانه های مستقل به تدریج حذف و از رده خارج شدند . بنابراین سوری ها راه خود را به سمت  یوتیوب باز کردند. تا اخبار مرتبط با جنگ را منتشر کنند. ..”

اگرچه تعداد ویدئوهایی که در روزهای نخست جنگ داعشی ها با موردم عراق و سوریه منتشر می شد هیجان انگیز و جذاب بود. اما به تدریج تردید ها در مورد این ویدئوها قوت گرفت. تردیدهایی که معتقد بودند این نوع ویدئوها می توانند منجر به کاهش سطح امنیت ملی کشورها شده و در افراد عادی ایجاد رعب و وحشت کنند.

در همین راستا از هفته گذشته تا کنون، برخی از کانال های YouTube تکنولوژی جدیدی را به کار بستند تا نوعی فیلترینگ هوشمند در برابر تروریست ها ایجاد کنند.

این تکنولوژی به طور خودکار ، اقدام به نشانه گذاری و  حذف محتویاتی   می کند که به طور بالقوه ناقض  دستورالعمل های یوتوب هستند.

سخنگوی یوتیوب در این خصوص می گوید؛  که در حالی که هنوز بسیاری از افراد هنوز تحت بررسی انسانی قرار گرفته اند، این فناوری ممکن است به صورت خودکار ویدیوها را حذف کرده و هشدار دهنده سازندگان محتوا باشد.

این سیستم برای شناسایی فیلم های ارسال شده توسط گروه های افراطی، به ویژه داعش و هواداران آن، طراحی شده است، اما هر محتوایی از سوریه و مناطق جنگی که افراط گرایان در یوتوب منتشر شود نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اما از سوی دیگر برخی نهادهای حقوق بشر معتقدند حذف تمامی ویدئوهای مرتبط با جنگ در سوریه و عراق نیز می تواند نوعی نقض حقوق بشر و نقض ازادی رسانه های مستقل تلقی شود.

با این وجود بر اساس آمارها از سال 2014 تا کنون،YouTube  صدهاویدئوی مجرمانه را فضای مجاز حذف کرده است.

اما باا این وجود نمی توان مطمئن بود  آیا افزونه های یوتوب قدرت اجرایی واقعی را دارند یا خیر

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها