ما بازار کار دانشجویی و فریلنسر ها را دگرگون میکنیم

0
609

گفتگوی این هفته کالاسودا در یکی از بزرگترین شتاب دهنده های کشور صورت گرفته، دیموند در پردیس فنی دانشگاه تهران، مجموعه ای منسجم و خلاقه که با تاسیس شعب مختلف در شهر های بزرگ کشور قصد داره اکوسیستم رو به پهنای ایران گسترش بده. در این گفتگو با یکی از استارت آپ های این مجموعه هم کلام شدیم. لنسری فای که قصد داره فضای کار دانشجویی و فریلنسر ها رو ارتقاء بده و برای بچه های با انگیزه و دانشجو زمینه کسب درآمد ایجاد کنه.

سلام، خودتون رو معرفی میفرمایید؟

سلام من مهتاب نصراله پور هستم متولد سال ۷۰، کارشناس طراحی صنعتی و همکارم مریم بهاری متولد سال ۷۱
کارشناس ارشد ریاضی دانشگاه بهشتی که بنیان گذاران این استارت آپ هستیم.

در مورد کلیت موضوع استارت آپتون به ما میگید؟
برون سپاری و فری لنسینگ!
افرادی که تونایی انجام کار دارند، مهارت دارند و در واقع فریلنسرها، مهارت هاشون رو روی سایت ثبت میکنند.
افرادی هم که میخوان پروژشون رو برون سپاری کنند، اونها هم ثبتش میکنند.
این دو لینک میشن، کار پرداخت میشه، دستمزد داده میشه و ما ۱۰درصد حق معرفی رو برمیداریم.

داستان از کجا شروع شد؟
در واقع دغدغه خودمون بود، اینکه توی دوران دانشجویی دوس داشتیم کار کنیم.
کار برامون محدود بود و دوست داشتیم همراه با درس خوندن کار کنیم.
مشکل اینجا بود که بعد از دوران تحصیل تازه باید وارد کارآموزی های چند ماهه میشدیم در حالیکه اگر در طول دوران تحصیل امکان کار فراهم بود، بهتر بازار رو میشناختیم و این گپ رو میتونستیم پر کنیم.

ایده کار از کجا شکل گرفته ؟ آیا نمونه خارجی داره؟
بله نمونه های  فوق العادعه ای در خارج از کشور وجود داره که بسیار حرفه ای و گسترده مشغول به کار هستند.
در داخل هم نمونه هایی وجود داشت که زودتر از ما استارت زده بودند و فریلنسرها رو شامل میشدند، ولی قابلیت انطباق برای دانشجوها رو نداشتند و من بعنوان دانشجو نمیتونستم کار کنم، چون به آدم های حرفه ای تر کار رو میدادن و اعتماد نمیکردند.

الان به جایی رسیدیم که همه ایده ای رو در ذهن دارند و میخوان یک استارت آپ رو راه اندازی کنند  و فکر میکنند خیلی زود از ایدشون به درآمد زایی خواهند رسید…

اصلا اینطور نیست. ما وقتی شروع کردیم نزدیک به هشت ماه فقط ایده خودمون رو تست میکردیم، یعنی میرفتیم با دوستان خودمون مصاحبه میکردیم تا ببینیم هر کدوم چی بلدن، چقدر میتونن کار کنند و پتانسیل کسب درآمدشون چقدره و بعد پروسه ای که الان سایت انجام میده رو بصورت دستی و ابتدایی روی افراد اجرا کردیم، جامعه هدفمون رو تعیین کردیم، بازخوردها رو نوشتیم و جلسات آنالیز مستمر برگزار میکردیم و هر کدوم  از نتیجه کارها گزارش تهیه میکردیم و پروژه هایی در حیطه رشته تحصیلی خودمون رو که به موضوعش مسلط تر هستیم رو جلو میبردیم. پتانسیل بازار رو بررسی میکردیم و رقبامون رو تحلیل میکردیم و در کنار اون طراحی سایت رو پیش میبردیم. بنابراین نیومدیم در همون ابتدا برای ایدمون اپلیکیشن و سایت ایجاد کنیم.

پس جامعه هدف شما رو دانشجویان تشکیل میدن…
مرحله اولی که برای پیشبرد برنامه خودمون انتخاب کردیم دانشجو ها بودن، اما الان همه میتونن از این فضا استفاده کنند. ولی تمرکز مارکتینگ و پلن هامون روی دانشجوها و محیط های دانشگاهی هستش.

مدل درآمدیتون توی این استارت آپ به چه شکلیه؟
ما ۱۰درصد حق کمیسیون از هزینه هر پروژه دریافت میکنیم که این اصلی ترین راه کسب درآمدمون هست.
ضمن اینکه افراد میتونن حق اشتراک ماهیانه هم پرداخت کنن و در کنار این ها کارفرمایی که میخواد کارش زودتر انجام بشه میتونه با پرداخت هزینه مازاد پروژشو فوری و ویژه تعریف کنه.

در مورد جامعه هدفتون گفتید، توی فیلد کاری خودتون چه نوع تبلیغاتی رو موثرتر میدونید؟
ما با کانتنت مارکتینگ شروع کردیم  و با تحلیل نتایجش به این جمع بندی رسیدیم که نیاز داریم ایونت برگزار کنیم تا کاربرانمون رو بیشتر ببینیم. پس رویداد برگزار کردیم و حالا جدیدترین روشی که در حال کار روی اون هستیم Inbound Marketing  هستش. در واقع روشی که توی اون مشتریتون ویزیتور شماست و یکبار از خدمات شما استفاده میکنه و بعد با راهکارهایی عضو باشگاه مشتریان شما میشه، وفادار میشه و خودش برای شما مشتری میاره.

مزیت رقابتی یا تفاوت خودتون با استارت آپ های مشابه در اکوسیستم رو در چی میدونید؟

همه تلاش ما اینه که بتونیم معضل بیکاری رو حل کنیم و اعتماد به نفس دانشجو ها رو برای کار کردن مفید و حرفه ای بالا ببریم. مزیت رقابتی ما با توجه به اینکه برای دانشجویان در حال کار هستیم اینه که براشون دوره های آموزشی برگزار میکنیم تا کیفیت انجام کارهاشون بالا بره و از طرف دیگه مزیتی که برای کارفرماها ایجاد میکنیم اینه که هزینه های گزافی که برای پروژه هاشون پرداخت میکردند رو کاهش دادیم تا هم کارشون با کیفیت انجام بشه و هم هزینه منصفانه تری رو پرداخت کنن. در واقع برای هر دو وجه کاریمون این مزایا رو در نظر گرفتیم.

کاربران چطور میتونن از خدمات شما استفاده کنند؟
ما وبسایت هستیم. کاربران، چه فریلنسر ها و چه کارفرماها ثبت نام میکنند و وارد پنل کاربری یا داشبوردشون میشن که امکانات متنوعی رو در اختیار دارن. میتونن گردش مالیشون رو مشاهده کنن، تعداد پروژه هاشون رو ببینند، رزومه هایی که دریافت کردند، افرادی که براشون درخواست همکاری فرستادن و….
فریلنسر ها هم میتونن از کارفرماشون پروژه بگیرند یا خودشون پیشنهاد بدند و اینکه داریم روی قابلیت همکاری تیمی هم کار میکنیم تا افراد بتونن بصورت گروهی روی پروژه ها کار کنند تا پروژه ها حرفه ای تر و سنگین تر بشه.

آیا برای فریلنسر ها مباحث یا دوره های آموزشی هم در نظر دارید؟

بله، ابتدا یه جلسه آشنایی با دوره برگزار میکنیم و مهارت مورد نظر رو توضیح میدیم. بعد در ادامه ورک شاپ برگزار میکنیم که شامل هزینه هم میشه. تا الان بیشتر توی فاز برنامه نویسی و طراحی کار کردیم اما داریم برنامه ریزی میکنیم، دسته بندی های متنوع تری رو پوشش بدیم.

در این مدت چند فریلنسر و چند کارفرما با شما کار کردند؟

تا الان حدود ۲ هزار نفر کارجو با ما در ارتباط بودند و ۳۳۹ کارفرما در سیستم ما ثبت شدند که ۲۴۶ پروژه رو در لنسری فای تعریف کردند که امیدواریم با اجرای کمپین های تبلیغاتیمون این تعداد بالاتر بره.

از اینکه از طرف فریلنسر ها یا کارفرماها دور بخورید نترسیدید؟ چه راهکاری براش دارید؟

دور خوردن در این مدل کاری یه فرایند طبیعی و اجتناب ناپذیره. ما هم به کارفرما ها میگیم میتونید جدای از پلتفرم ما باهم همکاری کنید. اما چنانچه کیفیت کارتون مطلوب نبود یا لطمه ای به پروژتون وارد شد، هیچ مسئولیتی متوجه ما نخواهد بود.

یعنی اگر توی پلتفرم شما کار کنند و نتیجه کار مطلوب نباشه شما گارانتی میکنید؟
بله، تمام تضمین های کاری به عهده ما خواهد بود. یعنی چنانچه کار با کیفیت تعریف شدشون انجام نشد، ما چت دوستان رو از طریق پیام رسانی که خودمون در پلتفرم ایجاد کردیم میخونیم و تمام متریک ها و جزییات پروژه رو بررسی میکنیم، ناظر رو وارد میکنیم تا داوری صورت بگیره و در نهایت در نتیجه اصلاح خواهد شد.

با چند نفر استارت زدید و الان چند نفر هستید؟

کار رو با ۳ نفر شروع کردیم و الان و بعد از یکسال ۹ نفر مشغول هستند.

با توجه به اینکه قبل از شما استارت آپ های مشابه مشغول به فعالیت بودند، آیا از ابتدا تمام مسیرتون رو بر مبنای بیگ پیکچری که دیدید ترسیم کردید یا کاملا گام به گام پیش رفتید؟

اول یک هدف کلی تعیین کرده بودیم و اون رو خرد کردیم و در هر مرحله که به KPI مورد نظرمون میرسیدیم، اون رو گسترش میدادم و از دوستان داخلی و حتی خارجی مشاوره میگرفتیم. ما خیلی تلاش میکنیم اطلاعاتمون به روز باشه و با افرادی که در این حوزه تجربه های مختلفی دارند ارتباط برقرار کنیم. از دوستان Developer خارج از کشور میپرسیم اونجا Develop در بستر فریلنسینگ چه مزایا و معایبی داره و روش کار به چه صورتیه و در کل سعی میکنیم تمام قدم هامون رو با آگاهی و استفاده از تجربه دیگران برداریم.

افقی که در پیش رو میبینید چیه؟
اینکه بتونیم یه حجمی از بیکاری رو کاهش بدیم و فرهنگ کار دانشجویی رو احیا کنیم، اینکه دانشجوها رو صرفا آدمایی که تحصیلات آکادمیک دارند نبینیم. اونها کسانی هستند که مهارت و تخصص دارند.

بزرگترین چالشی که تا الان باهاش روبرو شدید چی بوده؟

ما تخمین میزدیم که روی سایتمون کاربر زیاد داشته باشیم و پروژه کمی ثبت بشه، اتفاقی که افتاد کاملا برعکس بود! کلی متقاضی مهارت و تخصص داشتیم که متاسفانه افراد مهارت و تخصص نداشتند و اگه متخصصانی وجود داشتند اعداد بالایی رو طلب میکردند. در واقع  چالش ما اینه که آدم های حرفه ای مبالغ بالایی رو دریافت میکنند و آدم های آماتور تخصص ندارند.

فکر میکنید مهمترین رمز موفقیت یه استارت آپ چی میتونه باشه؟

اینکه یه مشکلی رو بتونه رفع کنه، نه اینکه صرفا یه راه برای پول درآوردن خودشون ایجاد بشه. خود ما وقتی میدیدم دانشجویانی که علاقمند به کار هستند بعد از شرکت توی کارگاه های ما تونستند پروژه های مختلف بگیرند خیلی راضی میشدیم.

فکر میکنید بزرگترین موانعی که مجموعه استارت آپ ها در ایران باهاش روبرو هستند چیه؟

عدم ثبات اقتصادی و اینکه هر روز با چالش های جدیدی روبرو میشن. مثلا  خیلی از استارت آپ ها هستند که میخوان از خدمات مختلف گوگل استفاده کنند، یا خیلی از جاها اگه ما ویزا کارت داشتیم یا میشد با یه راهی از معاملات ارزی استفاده کنیم، اکانت های حرفه ای میخریدیم و کارمون رو حرفه ای تر میکردیم.

وضعیت سرمایه‌گذاری توی اکوسیستم چطوریه؟
خیلی بد!

مشکل از سرمایه گذاره یا اکوسیستم؟

فکر میکنم از طرف اکوسیستمه و البته همین بی ثباتی، اینکه یه سری افراد وقتشون رو میزارن و یه کاری رو لانچ میکنن و جلو میبرن ولی انقدر چالش و مشکلات پیش روشون هست که یا تیم از هم میپاشه یا دل زده میشن یا سرمایه انقدر دیر بهشون میرسه که نمیتونن به هدفشون برسن.

نقش شتابدهنده ها رو چطور میبینید؟ به شما کمک کردن یا بیشتر مانع بودن؟
برای ما که خیلی خوب بود، دیموند شتابدهنده حرفه ای و بزرگیه که واقعا به کار ما شتاب داد، از ایونت هایی که برگزار میشه تا منتور هایی که میان باعث میشه که بتونیم مشکلاتمون رو با خرد جمعی حل کنیم و به سوالاتمون پاسخ  داده بشه. برای ما واقعا مفید بوده

به مهاجرت هم فکر کردید؟

بله

یعنی منتظرید که به جایی برسید و بصورت گروهی مهاجرت کنید؟!

ببیند توی ذهن ما اینه که اگه توی اینجا و با این همه مشکلات بتونیم از پسش بر بیایم، خب قطعا اگه به سکون و آرامش برسیم، میتونم کاملا موفق تر عمل کنیم.

البته شاید اسمش رو نشه مهاجرت گذاشت. یعنی حالتی که سو-سو باشه، هم توی ایران باشه و هم بتونه توی سطح کشور های همجوار کار کنه.

و در پایان اگه بخواید لنسری فای رو در یک جمله معرفی کنید چی میگید؟

لنسری فای، بازار کار دانشجویی ایران!

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها